Även om klippare typ Worx är tysta nog att kunna köras på natten finns det goda skäl att inte göra det.

1. Det behövs inget nattarbete om man valt robot någorlunda efter storlek på gräsmattan.

2. Man skonar tex igelkottar och andra nattaktiva djur som inte fattar vad det är som händer.

3. Man klipper inte när daggen lagt sig, lika dumt som att klippa i regn vilket klipparen har sensor för. Särskilt inte med klippare som travar runt efter begränsningsslingan för att hitta hem, är gräset vått blir det desto tydligare spår över tid.

Klipp under dagtid när gräset haft en chans att torka till, gärna tidig eftermiddag. En timma om dagen eller två räcker långt med dessa klippare på mindre ytor, på ytor uppemot max eller strax över rekommenderat så räcker 6 timmarscykler eller så. Lätt att justera som sagt med procentknapparna efter behoven över klippsäsongen.

Gör gärna uppehåll en dag eller två ibland i körschemat så gräset kan resa sig ordentligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Freddan101 och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla goda råd. Hämtade upp ett ex i fredags och ska sätta mig och läsa manualen nu. :)
 
Såg nu att det var WG791E.1 som fått bra testresultat och inte WG790E.1. Jämför jag specarna på själva maskinerna skiljer enbart skärbladen - 4st inställer för tre st. För övrigt verkar det vara samma maskiner och således borde dom vara lika bra förutom att 791 hinner med lite mer yta på samma tid.

Skiljer bara en tusing upp till 791 som enligt spec klarar 1000 kvm. Kan det vara värt att gå upp en nivå om man har en matta på 600-700 kvm? Känns dumt att ligga på gränsen.
 
Hej

Har precis köpt mig en WG790E.1. Ska i veckan som kommer lägga ut begränsningskabeln. Har en fråga kring detta.

Enligt instruktionsboken så ska begränsningskabeln dras som minst 35 cm från häck/väggar mm. Är det möjligt att korta ner denna sträcka (i syfte att få den att klippa lite "mer"? Eller finns det risk att den fastnar?
 
Jag la den 35cm enligt instruktion, kollade hur roboten betedde sig, sedan justerade jag efterhand då denna robot inte följer tråden spikrakt vid hemgång (som en annan efter krogenbesöket....;) ).
 
Gjorde precis som corpes.
 
35 cm får det bli och ev justering i efterhand. Tack för svar.
 
Har nu läst manualer och kollat video. Bra instruktioner från Worx får jag säga.

Självklart vill man komma så nära kanten som möjligt men inser att det gäller att inte bli för dumsnål med utrymmet. Dock kommer det förmodligen krävas lite finjusteringar hur man än gör. Hur gör man dessa enklast i och med att tråden alltid ska vara spänd? Måste man lossa samtliga märlor, justera och sedan spika tillbaka dom, eller finns det smartare sätt?

Låter ni era maskiner gå på träd och annat som klarar av det eller föredrar ni öar?
 
Redigerat:
Min krockar med träd, studsmatta, gungställning mm. Inga öar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Freddan101 skrev:
Har nu läst manualer och kollat video. Bra instruktioner från Worx får jag säga.

Självklart vill man komma så nära kanten som möjligt men inser att det gäller att inte bli för dumsnål med utrymmet. Dock kommer det förmodligen krävas lite finjusteringar hur man än gör. Hur gör man dessa enklast i och med att tråden alltid ska vara spänd? Måste man lossa samtliga märlor, justera och sedan spika tillbaka dom, eller finns det smartare sätt?

Låter ni era maskiner gå på träd och annat som klarar av det eller föredrar ni öar?
Inga öar som kan kladda
 
Freddan101 skrev:
Låter ni era maskiner gå på träd och annat som klarar av det eller föredrar ni öar?
Har några mindre öar runt småplanteringar, annars låter jag den krocka med träd osv. Den är rätt varsam ute vid klippning. Några mindre öar här och där är inga problem men det är ingen bra idé att ha gigantiska pool-stora öar bredvid varandra har vi sett tidigare i Worx-trådarna.
 
G
Har tillbringat många, många nätter med att försöka välja gräsklippare till villan. Var nästan helt inne på en Gardena R160 Sileno+ men sedan insåg jag efter mätning att gräsytan är ~700 kvm.

Grannen ovanför har en Worx L, grannen bakom har en HQ och grannen nedanför har en HQ.

Gräsmattan är ganska enkel, i stort sett helt platt, med 1 träd och stenlagd gång till entrén.

Luftfoto av en villa med markerad gräsområde på cirka 700 kvm, med intilliggande grannar som använder olika gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan en WG796 eller någon annan Worx vara något att satsa på? Kommer den fungera med grannarnas maskiner?

Tacksam för råd!
 
Grief skrev:
Kan en WG796 eller någon annan Worx vara något att satsa på? Kommer den fungera med grannarnas maskiner?
Detta ser ut som en enkel match för tex Worx WG790E.1 och samtliga av de som har högre angiven klippyta.

Behövs nog inte ens att man anger klippzoner men möjligheten finns att styr detta om man ser att det klipps litet för klent på vissa områden.

Det finns ett visst minimiavstånd till angränsande klippares avgränsningsslingor men det är inte särskilt stort, kanske någon kan fylla i med detta (inte minst praktiska erfarenheter vad gäller 2016-modellernas störningskänslighet). Själv har jag bara en gammal biltema-klippare generation 1 på en sträcka i ena ändan, kanske en meter emellan och ingen störeffekt alls varken åt ena eller andra hållet.
 
  • Gilla
Grief
  • Laddar…
G
Harald Blåtumme skrev:
Detta ser ut som en enkel match för tex Worx WG790E.1 och samtliga av de som har högre angiven klippyta.
"Nån som kan" det här med robotar påstod att man ska räkna på hela tomtytan när man väljer klippare, och den är 1000 kvm så det har jag gått lite på. Syrran har en 790E på en liten radhustomt på några hundra kvm och den känns så liten till och med till den :)
 
Grief skrev:
"Nån som kan" det här med robotar påstod att man ska räkna på hela tomtytan när man väljer klippare, och den är 1000 kvm så det har jag gått lite på. Syrran har en 790E på en liten radhustomt på några hundra kvm och den känns så liten till och med till den :)
Menar du att 790 känns otillräcklig för endast ett par hundra kvm? Den är ju specad upp till 800 kvm så verkar märkligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.