Freddan101 skrev:
Har haft siktet inställt på dyrare maskiner och fnyst lite lagom föraktfullt när jag gått förbi Worx-klipparna på Ica. ;) Men WG790E.1 verkar ju ge oerhört mycket bang-for-the-buck om man läser omdömen så nu funderar även jag på att skaffa en.

Har lite frågor och funderingar inför köpet:

- Har en matta på 600-700 kvm. Blir maskinen för klen för att klara denna? Ser att klippbredden endast är 18 cm. Mattan är för övrigt ganska "enkel" - ingen lutning, ett par mindre träd och bärbuskar, några odlingslådor.

- Har en 10 m lång och 60 cm bred passage mellan fram- och baksida. Klarar maskinen generellt att navigera i trånga passager? Här bör maskinens storlek kunna vara till fördel.

- Blir det märken i mattan efter maskinen, ex. utefter begränsningstråden?

- Är det mycket meck att ställa om klipptiderna? Förväntar mig inte att göra detta dagligen men ex. under semestern

- Kan man köpa en "noname" begränsningskabel om man behöver förlänga? 100m finns på Classe för 500 kr vilket jag iof tyckte känns dyrt.

- Vad är dom sämsta egenskaperna hos denna WG790E.1?

Tack på förhand!

/Freddan
6-700m² är inga problem
Trånga passage är worx specialitet
Programmera om den? Varför vill du göra det så ofta? Lätt att ställa in, sedan är det bara att använda procentknapparna om du vill öka eller minska tiden beroende tillväxten
Angående avgränsningskabel läs här
https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/213975-avgransningskabel.html
Märken efter hemgång i mattan är enligt mig försumbar, börjar synas litet till hösten
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Jag tror också det räcker bra med WG790E.1

Gränskabel, där vill jag köra med riktig avgränsningskabel efter att ha spenderat många timmar inne hos grannen som lappat och lagat till förbannelse med FK... såpass att jag köpte en avbrottsdetektor för att snabba upp felsökningen. Tänkte att den kan vara bra att ha även till mina installationer men aldrig behövt använda den där.

Det som händer med FK som legat fuktigt några år är att kopparen ärgar sönder och skapar avbrott. Även inne i isoleringen ibland. Man kan fördröja förfallet om man är supernoga med skarvarna men man kommer inte ifrån att riktig avgränsningskabel med fuktsäker plast som gjutits på en förtennad ledare är helt överlägsen på sikt.

Ser inga större nackdelar med maskinen men visst, litet smartare beteende när det stöts på hinder vid hemgång via slingan vore inte fel. Kanske finns i senaste uppdateringen vem vet.

När det gäller detta med att gå igenom trånga passager så funkar det bra, den fattar vad det handlar om direkt och tvekar inte.

Här är en liten film som visar hur 2015-modellen betedde sig, detta är inget som ändrat sig alls. Rappt och fint beslutsfattande.

[video=youtube;-oJJ6_xbvPA]https://www.youtube.com/watch?v=-oJJ6_xbvPA[/video]
 
Stort tack för alla bra svar och synpunkter. Jag har lagt undan ett ex på Classe som jag ska hämta upp i em. :)

Angående att ställa om klipptider så tänkte jag så här: När man jobbar kan roboten klippa på dagarna men på semestern kanske man helst vill låta den klippa på natten för att inte vara i vägen för barnens utelek. Jag antar att det går att ställa in scheman hyfsat lätt även om det inte finns stöd för app?

Vad gäller att klippa på natten. Är den såpass tyst att den inte stör?
 
Freddan101 skrev:
Stort tack för alla bra svar och synpunkter. Jag har lagt undan ett ex på Classe som jag ska hämta upp i em. :)

Angående att ställa om klipptider så tänkte jag så här: När man jobbar kan roboten klippa på dagarna men på semestern kanske man helst vill låta den klippa på natten för att inte vara i vägen för barnens utelek. Jag antar att det går att ställa in scheman hyfsat lätt även om det inte finns stöd för app?

Vad gäller att klippa på natten. Är den såpass tyst att den inte stör?
den stör inte ljudmässigt på natten. Men tänk på om du har igelkottar att dem blir allvarligt skadade / dör om du kör med den på natten!
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Någon som har ändrat utförande på sin robot? Om man lackerar om roboten gäller fortfarande garantin då tro?
 
Det här med när den ska gå beror ju på hur trädgården ligger. Våran är i S/V läge så det är inte jättemycket sol på morgonen, då låter jag den gå i veckorna på morgonen, på helgen går den igång vid 19-tiden. Det gör att jag aldrig störs av den när man är i trädgården. Eftersom den låter så lite som den gör så kan den mycket väl gå på kvällen alltid när man käkar middag eller nått.

Men som nämnts ovan, för igelkottarnas skull, kör den inte på natten.
 
Har aldrig sett till några igelkottar i vår trädgård men ska vara uppmärksam på detta. Har inte tänkt på detta tidigare, förutsatte nog att maskinen kände av hinder och vänder, precis som jag hoppas den gör om det sticker fram en barnfot. Behöver man även vara försiktig om barnen är ute och leker?
 
Freddan101 skrev:
Har aldrig sett till några igelkottar i vår trädgård men ska vara uppmärksam på detta. Har inte tänkt på detta tidigare, förutsatte nog att maskinen kände av hinder och vänder, precis som jag hoppas den gör om det sticker fram en barnfot. Behöver man även vara försiktig om barnen är ute och leker?
Igelkotten lär inte se i mörker och då en fara uppstår rullar den ihop sig. Då klättrar klipparen upp på igelkotten precis som på en liten boll eller äpple etc
 
Beror ju på hur små barnen är, mina var 8 och 10 när vi köpte den så det var ju inga problem. Jag hade nog inte kört den om de är under 5 år nånting. De måste ju förstå att man låter den vara och går undan om den kommer emot dem och skulle den bumpa emot deras ben så trillar de inte. Prova och låta den bumpa in i ditt eget ben så kan du ju avgöra därefter.
 
  • Gilla
Freddan101 och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
[länk]
Den för även bort äpple så Worxen inte fastnar på dem:)
 
HasseTeknik skrev:
[länk]
Snygg lösning! :)
 
nissenhj skrev:
Den för även bort äpple så Worxen inte fastnar på dem:)
Vad gäller äpplen, större grenar, högt gräs osv så antar jag att rakbladen inte är lika effektiva som ett "riktigt" skärblad? Har ni haft mycket problem med detta? Jag har som sagt en ganska enkel/ung trädgård så kommer iaf inte ha stora fruktträd som kan ställa till det.
 
Freddan101 skrev:
Vad gäller äpplen, större grenar, högt gräs osv så antar jag att rakbladen inte är lika effektiva som ett "riktigt" skärblad? Har ni haft mycket problem med detta? Jag har som sagt en ganska enkel/ung trädgård så kommer iaf inte ha stora fruktträd som kan ställa till det.
Först och främst så, nej, knivarna är inte i närheten av ett riktigt rakblad. De är tjockare och mycket slöare.

Dessutom så är det ingen kraft i knivarna, de snurrar förvisso ganska snabbt, men om något tar emot så ger de vika väldigt lätt och viks "bakåt". Så de hackar inte t.ex ett äpple i bitar, även om det lär bli några hyfsade hack.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Freddan101 skrev:
Vad gäller äpplen, större grenar, högt gräs osv så antar jag att rakbladen inte är lika effektiva som ett "riktigt" skärblad? Har ni haft mycket problem med detta? Jag har som sagt en ganska enkel/ung trädgård så kommer iaf inte ha stora fruktträd som kan ställa till det.
Grenar och högt gräs har aldrig varit något problem, endast äpplen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.