Startar en tråd för erfarenheter avseende avgränsningskabel. Här lämnas gärna underbyggd information om vad avgränsningskabel är och om det finns motsvarande kvalitet på marknaden. Gärna länkar med bra tips och pris och gärna om detta kan underbyggas med erfarenhet.
 
  • Gilla
Munkedal och 1 till
  • Laddar…
Det är viktigt att kabeln klarar av att ligga i gräs år ut och år in (vilket inte är en enkel miljö). Förutom det är det en ledare som alla andra kablar (dock påverkar ledaregenskapen vilken längd slinga som klipparen klarar av).
 
  • Gilla
herre
  • Laddar…
JSM skrev:
Vad är skillnaden på en installationskabel och den avgränsningskabel som medföljer? Det går att hitta installationskabel för 20-50 % av priset för original, t.ex.:
[länk]
Det står redan i rubriken för ledningen "elkabel för VP-rör" dvs. den skall ha det torrt och mörkt omkring sig. Det beror på att PVC-höljet varken är vattentätt eller UV beständigt vilket de riktiga begränsningskablarna har för att stå emot fuktig miljö och solljus. Dessutom är den förtent för att inte ärga och därmed leda sämre om nu fukt kommer åt den.
 
Otjena skrev:
Det är viktigt att kabeln klarar av att ligga i gräs år ut och år in (vilket inte är en enkel miljö). Förutom det är det en ledare som alla andra kablar (dock påverkar ledaregenskapen vilken längd slinga som klipparen klarar av).
Var på lunchen ute och kollade Gardenas begränsningskabel. http://www.clasohlson.com/se/Begränsningskabel-Gardena/31-4911-2. Tyvärr finns inga tydliga specifikationer, men uppskattade att den var en 0,75 eller 1,0 mm² kabel (då jag jämförde med en FK 1,5 mm² kabel) och förtent. Räknade antal ledare till 17 st och omöjligt att säga något om diameter men skulle uppskatta 17 x ø 0.20-0.30 mm.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elf...%B6n%26%26%26COL_8%3DKoppar%2C%20f%C3%B6rtent

Kollade på Elfa och fick där fram följande 100 meters alternativ som jag skulle tro är likvärdiga från 189 kr för 0,75 mm² och 239 kr för 1,0 mm². Någon som vet mer om kablarna och kan uttala sig om detta är minst lika bra alternativ som de enga märkena (som säkerligen kommer från en underleverantör av en standarkabel)?
 
Redigerat:
  • Gilla
Pärran och 1 till
  • Laddar…
JSM skrev:
Var på lunchen ute och kollade Gardenas begränsningskabel. [länk]. Tyvärr finns inga tydliga specifikationer, men uppskattade att den var en 0,75 eller 1,0 mm² kabel (då jag jämförde med en FK 1,5 mm² kabel) och förtent. Räknade antal ledare till 17 st och omöjligt att säga något om diameter men skulle uppskatta 17 x ø 0.20-0.30 mm.

[länk]

Kollade på Elfa och fick där fram följande 100 meters alternativ som jag skulle tro är likvärdiga från 189 kr för 0,75 mm² och 239 kr för 1,0 mm². Någon som vet mer om kablarna och kan uttala sig om detta är minst lika bra alternativ som de enga märkena (som säkerligen kommer från en underleverantör av en standarkabel)?
Alla ELFA priser är exklusive moms. Sen är det lite svårt att uttyda om dessa är UV-beständiga, min gissning är att de inte är det. Jag vet att någon förra året plockade fram ett ELFA alternativ som var likvärdigt, problemet var att då blev även priset likvärdigt, tyvärr.
 
Det är troligen polyetenisolering på orginalkabeln.
polyeten är vattentät, PVC tar upp mot 4% vatten

Om man använder EK och svart kommer den att hålla MÅNGA år, troligen så förändras trädgården så det kommer ändå att byggas om och då lägger man ny.

protte
 
prototypen skrev:
Det är troligen polyetenisolering på orginalkabeln.
polyeten är vattentät, PVC tar upp mot 4% vatten

Om man använder EK och svart kommer den att hålla MÅNGA år, troligen så förändras trädgården så det kommer ändå att byggas om och då lägger man ny.

protte
Blir inte EK väldigt stel att lägga ut?
 
Jo men den är mer motståndskraftig mot ärgning. Om man är försiktig vid utrullningen och sträcker tråden så är det inte värre än när en FK knorvlar sig.

Protte
 
Det finns enklare förtennade kablar på ELFA som jag använt, de fungerar bra. I år lägger jag dock om hela tomten och nu köpte jag vanlig svart RK som jag löder, tejpar och sätter på krympslang på. Kommer att återanvända delar av de gamla kablarna, men avklippningar, avskavningar och utbyggnationer av gräsmattan under tre år har satt sina spår. I höstas så ville inte kablarna vara med längre, det blev för stora läckage.

Jag räknar iskallt med att RKn håller längre tid än mitt tålamod med tomtens planering håller (dvs tre-fyra år).
 
  • Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
earl gray skrev:
Kan inget om kablar men kan tipsa om tältpinnar i plast som borde fungera att fästa avgränsningskabeln i gräsmattan:
[länk]
Husqvarnas originalpinnar är billigare, och dessutom mer diskreta.
 
pacman42 skrev:
Det finns enklare förtennade kablar på ELFA som jag använt, de fungerar bra. I år lägger jag dock om hela tomten och nu köpte jag vanlig svart RK som jag löder, tejpar och sätter på krympslang på. Kommer att återanvända delar av de gamla kablarna, men avklippningar, avskavningar och utbyggnationer av gräsmattan under tre år har satt sina spår. I höstas så ville inte kablarna vara med längre, det blev för stora läckage.

Jag räknar iskallt med att RKn håller längre tid än mitt tålamod med tomtens planering håller (dvs tre-fyra år).
I min värld är EK billigare och bättre än RK. FK är troligen billigast pga stora volymer och hållbarheten på mitten.

Protte
 
Jag har en Robomow men för lite begränsningskabel för att slutföra min installation. Förstår av inlägg ovan att "vanlig elkabel" åtminstone inte har samma livslängd som kabel avsedd för ändamålet.
Men...
Kan jag utan att fundera välja en kantkabel från ett annat fabrikat, exempelvis Husqvarna, Gardena, eller annat?
Ser en eventuell möjlighet att få ett mycket bättre pris på en kabel som jag tror är från Husqvarna...
 
  • Gilla
Dropdead
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.