Hawkai skrev:
Poolrobot.se säljer "sin egen "kabel för lite billigare penning än märkeskablarna.
[länk]

Det "roliga "är att det är en H05V-K. Beskrivs så här av nexans.se - " Kabeln är främst avsedd att användas för fast skyddad installation av signal- och reglerkretsar i apparater."

Får se hur den mår om några år i fuktig, mark, UV-strålning etc...
Det är säkert helt ok med den, vanligtvis kallas den RK och det är enkelt att skaffa (säkert billigare) via mer normala elinstallationsmaterialkällor på nätet. Det man kan tänka på är att i så fall skaffa den förtenta varianten som inte är så känslig för korrosion pga fukt. Ett annat sätt är att skaffa enkardelig EK som också tål mer utan att ärga av osv, kanske också lättare att forma i hörn och passager.

Huvudsaken är att inte betala överpriser för bondfångeri av något verkligt enkelt och självklart, kanske är militära gamla DL1000 som skrevs om i någon tråd det optimala borde vara stort sett gratis och rejäl och slitstark.
 
peternicklas
Stingray468 skrev:
Nån som har provat att sätta en switch för avgränsningkabeln för att kunna koppla på och av områden? Vad har ni använt för switch/omkopplare i så fall? Funderar på att avgränsa äppelträden på fruktsäsongen..
Finns en sådan lösning den gamla tråden, landroid 1,0. Den personen bodde ut med en sjö och vattnet steg så mycket att han gjorde 2 område.
 
peternicklas skrev:
Finns en sådan lösning den gamla tråden, landroid 1,0. Den personen bodde ut med en sjö och vattnet steg så mycket att han gjorde 2 område.
Då gäller det att välja rätt :rolleyes:
 
Till Julas Meec klippare är det iallafall 20 AWG UL 1332 kabel, dvs med FEP isolering. Har dock inte hittat någon som säljer sådan riktigt billigt.
 
  • Gilla
JohanSbg
  • Laddar…
14 AWG UL 1332 är mer i den dimension som HQ har, dvs ungefär dubbelt så grov. Finns på Alibaba.com, men man måste köpa några km..
 
Den sidan verkar lite självmotsägande vad gäller mängden kabel i en rulle, för i tabellen längre ner ser man att längden blir kortare om man köper grövre kabel. Iofs rimligt. AWG 30 - då får man 600 m - är ju virtråd, det duger inte. AWG 18 eller 16 låter bättre men då får man bara 305 meter för 119 dollar.

I alla fall låter det som att det krävs ett samköp och en hyfsad volym för att det ska bli intressant.
 
Även i de fallen stämmer inte beskrivningen överens med tabellen de bifogar. Man får väl beställa och se vad man får! Under alla omständigheter verkar det som ett samköp krävs för att få upp volymen, eller hur?
 
Hej,

Mätte på min Worx kabel idag och kom fram till ca 28,9 mohm/m.
Med 1.5mm^2 kabel så blir det 23,9 mohm/m. (http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php). Så nu har jag köpt 100m FK kabel från Hornbach (för 179 kr). Jag har redan dragit orgainal kabeln "ovan mark" så jag vet exakt vart jag skall spåra upp och lägga ner FK kabeln. Sedan kan man ju mäta resistansen på den kabeln varje månad och se om något ändrar sig.
 
Jag skulle kolla så tråden är förtennad så den inte oxiderar och att isoleringen är UV beständig eller gjord för att förläggas i mark. Om den har 5mOhm högre eller lägre resistans/m kommer inte att vara avgörande.
 
Robert-san01 skrev:
Jag skulle kolla så tråden är förtennad så den inte oxiderar och att isoleringen är UV beständig eller gjord för att förläggas i mark. Om den har 5mOhm högre eller lägre resistans/m kommer inte att vara avgörande.
Vad spelar det för någon roll om den oxiderar så länge inte resistansen/impedansen inte ändrar sig? Det borde vara så att resistansen/impedansen är det som är viktigast, så under förutsättning att denna håller sig konstant så borde det fungera utan problem.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det är just det som kan hända om den oxiderar.
 
the_warpi skrev:
Vad spelar det för någon roll om den oxiderar så länge inte resistansen/impedansen inte ändrar sig? Det borde vara så att resistansen/impedansen är det som är viktigast, så under förutsättning att denna håller sig konstant så borde det fungera utan problem.
Som jag uppfattar det är det många som lagt vanlig FK utan att få några som helst problem
 
  • Gilla
pixipixiL
  • Laddar…
så länge alla kardeler är hela och inte oxiderade till den gräns att resistansen ökar är det inget problem. När en eller flera kardeler har högre resistans ökar också hela kabelns resistans.

De förtennade kablarna håller längre är väl det enda man kan säga :) Det är många som kör med FK sim sagt utan problem, gör man det är det nog smart att förtenna ändarna så kablarna inte oxiderar i anslutningsplintarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.