Jag har problem att min WG792E.1 stannar och visar "upp&ner", är det många andra som har det här problemet? Supporten bad mig ställa den helt plant och då visar den -1 på lutningen.

Någon som har något tips till varför den visar upp och ner?
 
Ping
 
När SMHI går ut med en klass 1 varning för stora regnmängder i östra sörmland, ja då bestämmer sig Aschberg för att det är dags att börja ignorera regnsensorn som fungerat sedan jag köpte den för 3 veckor sedan och påbörja karriären som robobåt istället för klippare...
2016-06-18 09.16.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
GadgetMaster skrev:
När SMHI går ut med en klass 1 varning för stora regnmängder i östra sörmland, ja då bestämmer sig Aschberg för att det är dags att börja ignorera regnsensorn som fungerat sedan jag köpte den för 3 veckor sedan och påbörja karriären som robobåt istället för klippare...
[bild]
Har också 791E.1 och 2.01, för mig har det funkat fint under de senaste dagarnas växelväder - regn i förrgår och den stannade hemma, uppehåll igår och den gick ut som planerat, regn (en masse) idag och den har stannat i boet.
 
dl_4711 skrev:
Har också 791E.1 och 2.01, för mig har det funkat fint under de senaste dagarnas växelväder - regn i förrgår och den stannade hemma, uppehåll igår och den gick ut som planerat, regn (en masse) idag och den har stannat i boet.
Det har ju fungerat som det ska tidigare, senast igår stod den i laddaren hela dagen. Men inte idag då... Hade precis hånat grannens gardena inför min fru för att den inte hade regnsensor när vår åkte ut också. Den kanske bara funkar om det regnar lite? :)
 
Som jag fattat det känner bara regnsensorn av om det regnar och inte om det är blött på marken/ i gräset.
 
Ja så är det, du ser två metallknoppar till vänster om kontrollpanelen ovanpå robotens chassi, om vattnet kortsluter de två så tar den det som regn. Bara prova att hälla lite vatten på den så ser du om den funkar eller er. Står regn i displayen isåfall.
 
Då var den nya klipparen igång, kom med 1.91 så jag uppdaterade med 2.01 med en gång, kommer fortsättningsvis koppla ur gränskabeln när det är busväder.
 
Fredrik Jacobsson skrev:
Ja så är det, du ser två metallknoppar till vänster om kontrollpanelen ovanpå robotens chassi, om vattnet kortsluter de två så tar den det som regn. Bara prova att hälla lite vatten på den så ser du om den funkar eller er. Står regn i displayen isåfall.
I mitt fall har den som sagt var fungerat som den ska i några veckor, har den blivit blöt så har den kört tillbaka i laddaren, har det regnat innan den körde ut så har den stannar kvar. Men igår när det hade regnat oavbrutet intill timmar så körde den ut medans det fortfarande regnade och var ute 9-17:00 medan det regnade hela tiden.

Det var ett nytt beteende.
 
Ifall det är fler som inte tycker det är så snyggt att ha plankor runt/på studsmattebenen för att förhindra att roboten fastnar eller kör sönder sina klippaggregat så kanske det här kan vara lite inspiration:
DSC_0658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Skall det inte vara lite skydd i mitten? Jag har för mig att det står att 15 centimeter är smärtgränsen i manualen.
Vi har tejpat duct tape på alla ben/skenor. Vi funderar dock på att ta bort tejpen och sätta spännband istället. :banghead: (y)
 
Gerald T skrev:
Skall det inte vara lite skydd i mitten? Jag har för mig att det står att 15 centimeter är smärtgränsen i manualen.
Vi har tejpat duct tape på alla ben/skenor. Vi funderar dock på att ta bort tejpen och sätta spännband istället. :banghead: (y)
Stämmer att det står 15cm i manualen men det är tilltaget med väldigt stor marginal, har även andra hinder som är strax under 15cm som det inte finns en chans i världen att worx kan komma upp på. Och detsamma gäller mitten av medarna under studsmattan, "nosen" på roboten går in en bit under mitten av meden och det är ingen risk att den kommer upp där. Även utan skydd gick det bra säkert 19 av 20 gånger, men i vissa vinklar lyckades den trixa sig upp en liten bit och en gång har jag hört klippbladen slå i metallen så jag tyckte det var bäst att för säkerhets skull skydda åt hörnen.
 
Jag undrar om någon som har en 2016 worx med WiFi skulle kunna vara snäll och skriva de 3 första blocken av siffror, t.ex. 01:AB:23.
Räcker att en gör det och det räcker som sagt med de tre första. Jag vill nämligen veta vilken tillverkare av wifi-chippet de använder vilket man kan läsa ut ur de tre första.
Jag skulle gissa det står på en klisterlapp någon stans, eller om ni loggar in på eran router och kikar där. även i windows command 'arp -a ip_till_worx' fungerar

http://www.coffer.com/mac_find/

Tack på förhand!
 
Hi Damme,

I own a WG796E.1 and I'm following your firmware project. Good job. Here's my first three blocks of MAC: 00-23-a7. Seems to be from http://www.redpinesignals.com/.

BTW, I bridged the status data from the REST API the robot exposes to my KNX smart home installation and am pushing all statuses to the cloud for analysis. As it seems the charger keeps on trickle charging the robot every 3 hours or so. Also the battery gauge on the robot has different data than REST API (/jsondata.cgi). REST API always says 100% full battery, while the robot displays around 75% and then trickle charges to full.

If you need any more data from the robot APIs, direct them my way.

@matevzg
 
Redigerat:
  • Gilla
Damme och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.