Gällande mitt problem så verkar det vara löst med byte av kretskort. Ta i trä!
 
Greetings from the UK... I'm looking to download 0.94F, can someone upload it please?

Thank you, Mark :)
 
Någon som vet om det finns nån ny firmware (2017)? Man är ju lite nyfiken på hur Worx hanterar de äldre maskinerna när det kommer till uppdateringar. Eller om dom helt enkelt dödat stödet för dom!
 
Idag har jag provat mitt nya batteripack. Den är fortfarande ute och klipper så vet inte hur länge den går på en laddning, men batterikapaciteten är fem gånger orignalet. :)
Nya acken ger 6400mAh 4,2-3,0V. Orignalacken ger 1600mAh (hahaha). Borde byta cellerna i originalacken till 3200mAh.

Den här acken är lite fräsigare än den första jag gjorde med sju st 2600 mAh tidigare i tråden. Hoppas inte 750gram extra vikt strax bakom bakhjulen lämnar för mycket spår bara, men å andra sidan blir det bara en femtedel så mycket spår längs slingan när den ska hem.

Nytt batteripack öppnat på arbetsbord med synliga elektriska komponenter och lödutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nytt batteripack med flera anslutna röda och svarta kablar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nytt batteripack med flera celler och etikett som anger 6400mAh kapacitet på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Robotgräsklippare öppen med synligt nytt batteripack och kablar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikskåp på maskin med kabelanslutningar, smutsig, öppen service lucka, yttre kapsling, underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnetens och 4 till
  • Laddar…
Du laddar den fortfarande i org laddplattan?
Är det 18650 accar?
 
Ena sidan på kniven rostig - byter inte klipparen rotationsriktning på klipptallriken?
 
Inte på alla Worx iaf
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Ja org laddning.På bilden på acken står modellen på cellerna.
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Skivan på Landroid är gjord för att bara gå åt ena hållet. Men däremot finns ju fyra sidor på knivarna som kan används, men man får vända knivarna själv.
 
  • Gilla
joodå och 2 till
  • Laddar…
A
martin43 skrev:
Idag har jag provat mitt nya batteripack. Den är fortfarande ute och klipper så vet inte hur länge den går på en laddning, men batterikapaciteten är fem gånger orignalet. :)
Nya acken ger 6400mAh 4,2-3,0V. Orignalacken ger 1600mAh (hahaha). Borde byta cellerna i originalacken till 3200mAh.
Vad kostade cellerna? Hittar 18650GA på aliexpress för $31/4st. Du har 14 vad jag kan se. Strax över $100?
 
Köper aldrig märkesbatterier från ali då det mest är bluffbatterier tycker jag. Köpte från nkon.nl.
4euro/st nånstans däromkring.
 
Ni som byter celler : Är ni helt säkra på att laddkretsarna tycker om celler med mycket högre kapacitet ? Är det någon, som har mätt upp laddförloppet? Det finns ju mycket att tänka på när det gäller att optimera laddning av battericeller, se t.ex. http://www.elinor.se/att-ladda-litiumjonbatterier.html/
 
Större batteri ger bara längre laddtid. Laddaren verkar inte ha någon begränsning av inladdad kapacitet, det är en helt vanlig cc-cv laddning bara.
 
Är det bekräftat/uppmätt att det är en cc-cv- laddare i laddstationen och gäller det för flera modeller av Worx ? Li-jon är ju lite brandbenägna under felaktiga förhållanden, så det är därför jag är lite försiktig ( vore ju inte så kul om grannens hus brann upp bara för att min gräsklippare hade sin laddstation intill väggen).
 
Det finns inget annat sätt att ladda!
Den laddar dessutom inte upp till 4,20V och laddar heller inte ur särskilt djupt = brs livslängd på batteriet.

Det jag intr vet är om den balanserar cellerna eller om det bara är över/underspänningsskydd.
Jag har parallellkopplat så orginalacken övervakar och kanske balanserar extraacken.
Sen har jag märkt att Sony VTC Sanyo/Panasonic GA håller extremt hög kvalitet så balanseringen behövs egentligen inte. Den gamla extraacken jag tog bort var ej balanserad med cellspänningarns var exakta ändå.

Det enda jag gjort utöver att tjuva på originalackens skydd är en säkring på 10A.
Sen är det ju så att om originalacken vill döda batteriet pga under eller överspänning kan det inte koppla bort extraacken från moderkortet. Tror inte det gör så mkt då risken isf är för djup urladdning och acken skrot.

Däremot utgår jag ifrån att överspänningsskyddet fungerar, dvs om en cell (numera tre parallella) når 4,20v före de andra så stoppas laddningen och inget brinner upp. Skulle det jäklas och brinna upp ändå tror jag snarare batterierna ventilerar via säkerhetsventilen och blir kass. Inte att själva klipparen börjar brinna.

Jag ska kolla hur cellspänningarna fördelar sig när det gått några veckor.

Googling gav förresten att batterierna endast arbetar mellan 3,42-4,10 volt vilket är skonsamt. 4,10 v kan jag bekräfta då jag aldrig sett mer än 28,7 v när den laddat klart.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.