Är också intresserad av att få snurr på framhjulen (ursäkta Hegerforsaren).

Mina hade rostat ihop inför säsongen och jag fick lösa det med abnorma mängder 5-56.
Det kommer nog bara vara en temporär lösning dock :(
Det enda jag kan bidra med är en powerpoint-fil på hur man byter hela hjulen.

https://ufile.io/4pprw
 
Redigerat:
  • Gilla
svartöra
  • Laddar…
Jag tog loss brickan, hällde på smörj och snurrade hjulet med skruvdragaren (satte på en större hålsåg). Funkar hittils.
 
BigSwede1972 skrev:
Det enda jag kan bidra med är en powerpoint-fil på hur man byter hela hjulen.

[länk]
Tack för den! Har du möjligen "Boundary sensors assembly replacement" också som visar hur man öppnar skrället?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
svartöra skrev:
Tack för den! Har du möjligen "Boundary sensors assembly replacement" också som visar hur man öppnar skrället?
Här kommer den. Detta är för 794E men antar att det är hyggligt lika på dom andra med samma chassi.

https://ufile.io/q1nb1
 
Redigerat:
  • Gilla
svartöra
  • Laddar…
Jag bände loss låsbrickan och drog ut det rostiga lagret och satte dit ett nytt. Köpte det nya på Jula. Kommer inte ihåg riktigt hur jag gjorde men minns att det var lite bökigt men görligt utan att ta loss hjulaxeln.
 
Redigerat:
Tja, det gick. Jag bände bort låsbrickan, det var jobbigast. Sedan lossade jag de tre skruvarna, stack in smala mejslar mellan "däck" och "fälg" på baksidan och bände ut "däcket" en centimeter. Sedan tog det stopp för det fanns inget direkt att bända i. Med två större mejslar gick det en bit till så att packboxarna på utsidan lossnade. Sedan borrade jag lite i kullagret som hämnd :sly: Därefter gick det att dra ut hjulet.

Närbild på hjulnavet i en apparat med lossade komponenter och verktyg som använts för att demontera det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett utdraget hjulkullager med spår av bändning och borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Demonterat hjul och mekanism med tre skruvar och utrymme där däcket borttagits, synligt kullager och verktygsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upptagna delar på en pappershandduk; en låsbricka, tre skruvar och två packboxar efter demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
peger och 1 till
  • Laddar…
Någon som råkar ha måtten på kullagret?
 
Tack
 
erk skrev:
Någon som råkar ha måtten på kullagret?
Är det inte instansat nummer på lagret?
 
Hej!

Ni som köpt nytt batteri till er klippare.
Var har ni köpt ifrån och till vilka priser?

Har sett att Clas Ohlsson har batteri men...vill gärna hitta andra alternativ som är billigare..
 
Lagret passade (det finns lite billigare lager på Biltema) och det var rätt enkelt att klämma tillbaka grejorna. Jag började med att klämma dit "däcket" utan lagret. Sedan värmde jag lagret med varmluftspistol (oklart om det verkligen behövdes) och sköt på det på axeln. Sista biten pressade jag med en tving och en torix. Det är ett tips att tänka på den inre navkapseln innan man klämmer dit "däcket". Det glömde jag så jag fick klippa upp den...

Nästa gång det går sönder så byter jag nog hela hjulet istället.
 
Ajson skrev:
Hej!

Ni som köpt nytt batteri till er klippare.
Var har ni köpt ifrån och till vilka priser?

.
Har inte köpt batteri, men undrar hur länge ditt har gått iom att du behöver köpa ett nytt?

Om du kan och orkar kan du byta cellerna i batteriet till sådana med 30% mer kapacitet än orginal.
Jag har sex timmars klipptid på min, men då är det lite mer än bara det.
 
Jag tror min klippare köptes 2013. dvs den har gått 4 säsonger. Nu i höstas började den att tappa batteriet så den ibland inte orkade hitta hem till laddaren..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.