solvalla skrev:
Nu har den slagit av sitt första klippblad. Helt mitt fel eftersom jag vid ett ställe hade sten som den stötte emot som det verkar 99% av gånger och 1% körde upp på. Hittade den avslagna halvan av bladet där i alla fall och stenen är omhändertagen.

Min fundering nu är att jag bytte det trasiga bladet och vände de två övriga. Nu efter så läste jag i manualen att det var viktigt att byta alla tre bladen samtidigt. Men jag har bara kört den i två veckor så det känns lite onödigt. Och jag kan inte höra något ljud från någon eventuell obalans heller. Kommer det att ställa till med problem länger fram om jag inte byter de två som är hela också?
Har du ingen obalans nu lär du inte få det senare heller så det är säkert inga problem.
 
MBygga skrev:
Hyzer: om klipparen står still tillräckligt länge med något felmeddelande så stänger den av sig och man måste tryckain PIN koden igen, det är normalt.
Däremot är det inte normalt beteende som er klippare visar utan jag tycker ni skall ringa supporten och fråga om det finns något känt problem med krocksensorn ger detta problem. Min LD (L) från förra året har aldrig haft något liknande problem och det borde in M versioonen ha heller.
Tack för informationen MBygga, då vet jag att åtminstone det är normalt beteende. Jag ska observera min LD ett tag till och kontakta supporten om jag inte hittar någon logisk anledning till varför den beter sig som den gör.
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
peternicklas
Hyzer skrev:
Jag har upplevt samma sak som många av er andra rapporterar, dvs. att den ofta blir stående mot fasta hinder utan någon uppenbar orsak. I vissa fall klarar den av att köra mot hindren och fortsätta i annan riktning utan problem och andra gånger verkar den inte klara av det. Har inte lyckats förstå varför än så länge. Jag tror mig ha fått olika meddelanden vid olika tillfällen, men oftast är det "Hjulmotor blockerad". Ibland verkar den dessutom ha stängt av sig, så att jag är tvungen att starta den igen (och ange pin-kod) och sedan trycka på Start för att få den att börja klippa igen. När detta händer brukar jag dock aldrig behöva flytta på den eller göra något annat, det räcker med att starta den igen så kör den igång som om ingenting hade hänt.

Min plan nu är att börja föra anteckningar över alla stopp som inträffar, och dessutom ta kort på hur den är placerad vid respektive tillfälle, för att på det sättet eventuellt kunna hitta något mönster i beteendet. Jag återkommer med mer resultat längre fram.
Du kan själv stå i vägen för klipparen och se hur den gör. Jag brukar köra med att vinkla upp foten för att få den till att vänd. Då kan du ju ev. se om den vill stanna eller att den bara fortsätter. Version 1 backar och vrider sig då den möter hinder.
 
peternicklas
slaskankan skrev:
[bild]

Så hittade jag min nyss, med samma felmeddelande.
Liknande fel finns även på andra fabrikat, då smörjer den någon detalj och sedan fungerar det igen worx1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nummer 21 är en magnet och den ligger runt de båda klossarna som finns rakt under på bilden. Jag hade provat att se om nummer 202(2) rör sig som den ska, detalj 7 och 8 kallas för sliding block. Någon detalj som heter krocksensor finns inte så det är inte lätt att finna ut hur det fungerar.Funktionen kan ju även vara inbyggd i motorerna eller styrningen till dessa som känner av öka strömförbrukning. Har inte funnit någon rep. handbok till denna ännu.
 
  • Gilla
Belzhadar
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Du kan själv stå i vägen för klipparen och se hur den gör. Jag brukar köra med att vinkla upp foten för att få den till att vänd. Då kan du ju ev. se om den vill stanna eller att den bara fortsätter. Version 1 backar och vrider sig då den möter hinder.
Man kan också se på "info displayen" (genom att trycka 2) om krockfunktionen har slagit till. Är en cirklarna som är ritade på bilden av roboten uppifrån. Tror det är cirkeln längst ner till vänster. När den känner av kollision så blir cirkeln ofylld istället för ifylld. Provade på min egen men såg inget misstänkt utan den såg ut att fungera som den skulle.

Tack för sprängskissen.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Du kan själv stå i vägen för klipparen och se hur den gör. Jag brukar köra med att vinkla upp foten för att få den till att vänd. Då kan du ju ev. se om den vill stanna eller att den bara fortsätter. Version 1 backar och vrider sig då den möter hinder.
Tack för tipset peternicklas. Jag har testat att stå i vägen för den ett antal gånger, men då har det aldrig varit något problem - den backar ifrån och vrider sig precis som den ska. Detsamma gäller i de allra flesta fall när den kör emot något fast hinder, den backar, vrider och kör vidare åt nåt annat håll. Någon enstaka gång ibland verkar det dock som att den inte klarar av detta, vilket jag inte riktigt förstår. Ska som sagt fortsätta att dokumentera beteendet och kontakta supporten när jag har lite mer kött på benen. Det vore ju skönt att kunna åka hemifrån under semestern utan att behöva ligga sömnlös för robotens skull ;)
 
solvalla skrev:
Man kan också se på "info displayen" (genom att trycka 2) om krockfunktionen har slagit till. Är en cirklarna som är ritade på bilden av roboten uppifrån. Tror det är cirkeln längst ner till vänster. När den känner av kollision så blir cirkeln ofylld istället för ifylld. Provade på min egen men såg inget misstänkt utan den såg ut att fungera som den skulle.

Tack för sprängskissen.
Bra information solvalla, tack! Det ska jag kolla i fortsättningen när jag hittar min robot strandad.
 
peternicklas
Hyzer skrev:
Tack för tipset peternicklas. Jag har testat att stå i vägen för den ett antal gånger, men då har det aldrig varit något problem - den backar ifrån och vrider sig precis som den ska. Detsamma gäller i de allra flesta fall när den kör emot något fast hinder, den backar, vrider och kör vidare åt nåt annat håll. Någon enstaka gång ibland verkar det dock som att den inte klarar av detta, vilket jag inte riktigt förstår. Ska som sagt fortsätta att dokumentera beteendet och kontakta supporten när jag har lite mer kött på benen. Det vore ju skönt att kunna åka hemifrån under semestern utan att behöva ligga sömnlös för robotens skull ;)
Min(version1) har någon enstaka gång fastnat mellan sandlådan och slingan(60 cm mellanrum) men aldrig på för andra hinder. Kolla så att kåpan kan röra sig lätt och fritt.
 
Finns det nåt sätt att nollställa den på? Den vill inte spara datum och tid, plus om jag inte vill ha pinkoden på så sparas inte det i minnet att jag vill ha utan pin...
 
Har igår köpt en Worx Landroid 2,0.
Jag ska till att installera den nu och har en fråga kring själva laddstationen och de 2 meter fritt före och efter laddstationen som den enligt instruktionen kräver..
Är det verkligen ett måste att det behöver vara rakt/fritt 2 meter efter stationen också? Fritt ca 2 m före kan jag förstå med tanke på att den ska kunna hitta hem vid laddning men...efter??
Någon som provat motsatsen och inte kört rakt/fritt 2 m efter?
Vad kan hända? Fungerar det ändå? Är nämligen inte så sugen att ta bort buskar efter garageväggen där laddplattan är tänkt att stå. Jag har ca 2 m fritt/rakt före men efter är det kanske bara 70 cm rakt innan det blir en "böj" för att sedan bli rakt igen.. Tänkte bespara mig lite tid och ev slippa flytta om spikar/kabel osv..
Tacksam för svar:)
 
Jag har min med nån meter "fritt" framför... Efter har jag inget. Har tillbaka slingan strax framför handtaget. Har inte fått några problem med att den inte hittar rätt.
 
Ajson skrev:
Har igår köpt en Worx Landroid 2,0.
Jag ska till att installera den nu och har en fråga kring själva laddstationen och de 2 meter fritt före och efter laddstationen som den enligt instruktionen kräver..
Är det verkligen ett måste att det behöver vara rakt/fritt 2 meter efter stationen också? Fritt ca 2 m före kan jag förstå med tanke på att den ska kunna hitta hem vid laddning men...efter??
Någon som provat motsatsen och inte kört rakt/fritt 2 m efter?
Vad kan hända? Fungerar det ändå? Är nämligen inte så sugen att ta bort buskar efter garageväggen där laddplattan är tänkt att stå. Jag har ca 2 m fritt/rakt före men efter är det kanske bara 70 cm rakt innan det blir en "böj" för att sedan bli rakt igen.. Tänkte bespara mig lite tid och ev slippa flytta om spikar/kabel osv..
Tacksam för svar:)
Jag har krånglat till det rätt rejält utan problem. Innan basen har jag 1m raksträcka (sjösten plattorna) innan detta svänger slingan in mjukt men ändå i princip 90grader. Efter basen går slingan runt till vänster om stolpen och 30cm efter stolpen viker den av kraftigt åt höger. Inte direkt best practise. :)

1371506474095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera det ändamålsenliga sidoskyddet, vi snubblade bokstavligen över det då vi rensade sly i tomtgränsen. Ett trappsteg i betong vänt upp och ned.
 
Ajson skrev:
Har igår köpt en Worx Landroid 2,0.
Jag ska till att installera den nu och har en fråga kring själva laddstationen och de 2 meter fritt före och efter laddstationen som den enligt instruktionen kräver..
Är det verkligen ett måste att det behöver vara rakt/fritt 2 meter efter stationen också? Fritt ca 2 m före kan jag förstå med tanke på att den ska kunna hitta hem vid laddning men...efter??
Någon som provat motsatsen och inte kört rakt/fritt 2 m efter?
Vad kan hända? Fungerar det ändå? Är nämligen inte så sugen att ta bort buskar efter garageväggen där laddplattan är tänkt att stå. Jag har ca 2 m fritt/rakt före men efter är det kanske bara 70 cm rakt innan det blir en "böj" för att sedan bli rakt igen.. Tänkte bespara mig lite tid och ev slippa flytta om spikar/kabel osv..
Tacksam för svar:)
Det beror på hur tråden går efter laddaren. Om den t.ex. böjer av in mot tomten, dvs. en vänsterböj efter laddaren, för tidigt kan man råka ut för att klipparen kolliderar med laddaren på "baksidan", backar och vrider sig utanför klippområdet. Finns exempel på de som fått sådana bekymmer. Går böjen ut från tomten, dvs. åt höger efter laddaren blir det normalt inga problem.
 
Jaha.... Min har börjat stanna mer och mer för varje dag. Så jäkla irriterande! Har inte fått tag på supporten ännu, då servicekillen ej varit anträffbar. Här är bilder från 2 olika tillfällen igår och idag. Olika vinklar dessutom när den stannat. ImageUploadedByByggahus.se1371571652.791124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1371571664.224812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.