slaskankan skrev:
Börjar bli less på min LD nu. Varje dag så fastnar den på olika ställen. Den står mot något och har spår i gräset efter att den slirat, krocksensorn fungerar ibland dåligt eller något. Vid 3 tillfällen har den kört över laddstationen och står liksom snett över den. Skall man ringa och felanmäla den igen eller är det fler som har detta problem?
Min fastnar också här och där än så länge men jag känner mest att det än så länge är justeringsproblem av slingan och även tomten. Däremot är jag lite lack på att den inte klarar min slänt men jag mätte nog med för stor positivism, Jag har dock en egen workaround på g, får se om det slår väl ut. Lite dumsnålt av mig att köpa LD men hade inte lust att lägga 20-25 på en HQ eller Honda som klarar brantare slänter...
 
peternicklas
slaskankan skrev:
Börjar bli less på min LD nu. Varje dag så fastnar den på olika ställen. Den står mot något och har spår i gräset efter att den slirat, krocksensorn fungerar ibland dåligt eller något. Vid 3 tillfällen har den kört över laddstationen och står liksom snett över den. Skall man ringa och felanmäla den igen eller är det fler som har detta problem?
Min version 1 gjorde samma sak med laddstationen. Detta löste jag med att slå ner en pinnedär den brukade attakera laddstationen. Efter det så var det inga problem.
 
slaskankan skrev:
Börjar bli less på min LD nu. Varje dag så fastnar den på olika ställen. Den står mot något och har spår i gräset efter att den slirat, krocksensorn fungerar ibland dåligt eller något. Vid 3 tillfällen har den kört över laddstationen och står liksom snett över den. Skall man ringa och felanmäla den igen eller är det fler som har detta problem?
Min gör detta oxå, det fungerar bättre att slinga in området än att den krockar...
Jag har även märkt att den kan ha krockat med ett hinder och bara stannat utan att stå och slira?
Så krocksensorn verkar det det vara lite si och så med.
Men min har aldrig kört över laddstationen.
 
slaskankan skrev:
Börjar bli less på min LD nu. Varje dag så fastnar den på olika ställen. Den står mot något och har spår i gräset efter att den slirat, krocksensorn fungerar ibland dåligt eller något. Vid 3 tillfällen har den kört över laddstationen och står liksom snett över den. Skall man ringa och felanmäla den igen eller är det fler som har detta problem?
Om min version 1 har stannat någonstans vilket har hänt har jag i princip alltid kunnat härleda det till att manualen inte har följts ordentligt. Efter justeringar under lång tid då vissa stopp uppkommer väldigt sällan, går min nu i princip friktionsfritt men då är jag inne på säsong 2 förstås. Bästa tipse är att inte tumma på de regler som gäller, typ 2 m plats före och efter laddaren, 2m avstånd slinga till hårda hinder, inga 90 gradershörn, inga oslingade hårda hinder för nära ytterslingan, ingen brantare slänt än 35% (20 gr), mm. Det enda som inte står så tydligt är hur man skall undvika att klipparen kör in och stannar på laddaren, då det kan hända om man har otur. Men där hade ju peternicklas en bra idé med pinnen, alternativt en planka utefter långsidan på den. Viktigt är dock att gränslinan ligger i spåret under plattan, dvs. exakt mitt under den.
 
slaskankan skrev:
Börjar bli less på min LD nu. Varje dag så fastnar den på olika ställen. Den står mot något och har spår i gräset efter att den slirat, krocksensorn fungerar ibland dåligt eller något. Vid 3 tillfällen har den kört över laddstationen och står liksom snett över den. Skall man ringa och felanmäla den igen eller är det fler som har detta problem?
Känner också igen att den fastnat ett par gånger vid hinder (i mitt fall pallkragar) inom klippområdet. Har inte tänkt på att kolla om den slirat men vinkeln mot hindret har alltid varit exakt samma. Men den har aldrig fastnat på laddstationen.
 
Hur aktiverar man regnsensorn? Min kör hela tiden trots ösregn!
 
Jag får nog helt enkelt skarva kabeln och dra öar, för den funkar inte som det är nu. Trodde att man kunde låta den "krocka" med fasta punkter på gården men det funkade alltså inte fullt ut.
 
Redigerat:
slaskankan skrev:
Jag får nog helt enkelt skarva kabeln och dra öar, för den funkar inte som det är nu. Trodde att man kunde låta den "krocka" med fasta punkter på gården men det funkade alltså inte fullt ut.
Konstigt, jag har åtminstone 8-9 träd samt en flaggstång som den krockar mot, fungerar alldeles utmärkt. Dessutom en buske som ger hyfsat motstånd och som också funkar. Däremot har jag en annan buske som var för när gränslinan och när den körde på den busken från linhållet backade den över linan ibland och stannade då utanför arbetsområdet. Nu har jag lina runt den busken och då funkar det bra.
 
slaskankan skrev:
Hur aktiverar man regnsensorn? Min kör hela tiden trots ösregn!
I menyn för tid och datum inställning ställer du in hur många minuter den skall vänta efter regnet upphört tills den skall börja klippa igen, mellan 0-180 minuter där 0 är avaktiverad sensor. Sensorn är rätt okänlig, dvs det måste regna ett tag innan de båda metallknapparna får tillräckligt mycket vatten på sig för att reagera. Brukar hjälpa att hålla dem rena och skinande, då reagerar de snabbare.
 
  • Gilla
slaskankan
  • Laddar…
MBygga skrev:
Konstigt, jag har åtminstone 8-9 träd samt en flaggstång som den krockar mot, fungerar alldeles utmärkt. Dessutom en buske som ger hyfsat motstånd och som också funkar. Däremot har jag en annan buske som var för när gränslinan och när den körde på den busken från linhållet backade den över linan ibland och stannade då utanför arbetsområdet. Nu har jag lina runt den busken och då funkar det bra.
Jag har 4 träd, 1 stubbe, 1 sandlåda, 1 tvättställning med 2 pelare, 1 pallkrage samt 1 buske med bra motstånd som den krockar emot. Problemet är att den fastnar mot t.ex. det smalaste trädet utan några som helst hinder eller dålig mark runt, vilket jag tycker är konstigt! Ok om den satt fast i busken eller dylikt. Ska testa med pinnen eller något liknande vid laddstationen! Märkte det nu med regnsensorn, satte den på 1h och det har regnat hela dagen här.
Den åkte direkt ut från laddaren och började klippa, så sensorerna kan ju knappast vara känsliga ;)
 
I den här vinkeln fastnar vår robot mot pallkragen. Var inget första veckan utan det har kommit nu andra veckan. Och det är ungefär samma vinkel varje gång. Träd, buskar och annat har den hittills inte fastnat i.

ImageUploadedByByggahus.se1371156901.521060.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
solvalla skrev:
I den här vinkeln fastnar vår robot mot pallkragen. Var inget första veckan utan det har kommit nu andra veckan. Och det är ungefär samma vinkel varje gång. Träd, buskar och annat har den hittills inte fastnat i.

[bild]
Vad får du för felmeddelande när den stannar så?
 
MBygga skrev:
Vad får du för felmeddelande när den stannar så?
Jag får "hjulmotor blockerad".
 
Går det att bygga ett litet hus/carport till Worxen? eller plattan måste stå helt öppet?
 
solvalla skrev:
Jag får "hjulmotor blockerad".
Då tror jag du har något fel på krocksensorn, därmed trycker den sig mot kragen till den anser att den inte kan rulla och sätter den felkoden. Normalt skall den ju backa ut och vrida sig även om den krockar offset som på bilden. Ring Hasse på supporten t.0451-381987 och rådgör är mitt tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.