Status
Tråden går ej att kommentera.
hookan skrev:
bälgen under, som justerar höjden på knivarna verkar ha lossnat.

Hej
passar först och främst på att tacka er alla för denna tråden, den har hjälpt mig denna sommaren, verkligen tack!!!


nu till min nuvarande upptäckt.
jag demonterade mina hjul och loctitade dessa..fungerar kanon nu (ena hjulet glappade, insektsskruven helt lös.)
då såg jag att bälgen under, som justerar höjden på knivarna verkar ha lossnat på ena sidan...
det sitter ett buntband där och bälgen hade kommit förbi den och således öppnats lite....

bälgen verkar limmad?

jag klippte bort buntbandet, rengjorde så gott det gick...krånglade tillbaka bälgen på plats....dit med nytt buntband.

räcker detta eller måste den tätas ordentligt?
/Andersson
Skaffa tex multifog som ger en tät fog som fäster mot de flesta material och förblir elastisk: http://www.tremco-illbruck.se/produkt/01078_index.html Borde det inte vara ett garanti ärende om maskinen inte är äldre än ca 3 månader:thumbdown:
 
Jag skulle absolut inte pilla med en sådan damask själv utan skicka in den till supporten begärt att få den reparerad med ngt form utav tillägg i garantin gällande fuktskador.

Lagar du den själv kan jag nästan garantera att du kommer bli nekad vid framtida reklamationer. Om det går att härröra till fukt
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Hej och tack
jag håller på att jaga supporten,
har köpt den på Smålänningen i Bredaryd och de har mkt fin support också.
vi brukar ringa direkt till Hässleholm men när de inte svarar så ordnar Smålänningen kontakten.
vi har redan haft den inne en gång och bytt kretskort i landroiden så vi har kommit överrens om att försöka köra sesongen ut innan vi skickar in den.
Jag går på linjen att inte foga utan kollar med jämna mellanrum att den sitter på plats.

/Andersson
 
Jag har inte packat upp min nyinköpta Landroid (arbetsnamn "Benson") då jag ännu inte förvissat mig om att den passar min tomt som förvisso är i princip plan men är uppdelad i ganska många delytor, bl a avskuren med en infartsväg med ensgradigt naturgrus. Är lagret mer än 3-4 cm är det lite knepigt att cykla så Bensons passage är inte självklar.

Min specifika fråga just nu är den zick-zack-rad av syrener vi har på tillväxt längs en 40 m lång tomtgräns. Frågan är egentligen tredelad:
a) Behöver man "ö:a" in syrener för slippa komma hem en dag och inse att dessa svindyra grönsaker blivit just... grönsaker? Eller är motståndet tillräckligt för att Benson ska backa tillbaka och vända om?
b) Zick-zack-raden är placerad (som närmast) en dryg meter från tomtgränsen (=avgränsningslinan). Kan närheten innebära problem och risk för "utbackning" utanför avgränsningslinan?
c) Den dryga metern mellan syrenrad och tomtgräns är alltifrån nästan plan till lutande ca 30 gr (sett mot tomtgränsen). Klarar roboten det vare sig "rakt upp" eller "på skrå"?
(d) Borde jag ha ritat upp detta...?)

Visst går det att prova sig fram men jag vore tacksam för svar om liknande erfarenheter från några. Det kanske slutar med att jag får kompleteringsklippa denna del och andra delar av tomten, vilket känns lite nesligt när man tänkt sig köpa sig "fri".

Jag hoppas avslutningsvis att nämnda uppgraderingar blir tillgängliga även för oss "pionjärer", och tänk om också hemfärden kunde förenklas....

Tack på förhand!
 
Isintgå skrev:
Jag har inte packat upp min nyinköpta Landroid (arbetsnamn "Benson") då jag ännu inte förvissat mig om att den passar min tomt som förvisso är i princip plan men är uppdelad i ganska många delytor, bl a avskuren med en infartsväg med ensgradigt naturgrus. Är lagret mer än 3-4 cm är det lite knepigt att cykla så Bensons passage är inte självklar.

Min specifika fråga just nu är den zick-zack-rad av syrener vi har på tillväxt längs en 40 m lång tomtgräns. Frågan är egentligen tredelad:
a) Behöver man "ö:a" in syrener för slippa komma hem en dag och inse att dessa svindyra grönsaker blivit just... grönsaker? Eller är motståndet tillräckligt för att Benson ska backa tillbaka och vända om?
b) Zick-zack-raden är placerad (som närmast) en dryg meter från tomtgränsen (=avgränsningslinan). Kan närheten innebära problem och risk för "utbackning" utanför avgränsningslinan?
c) Den dryga metern mellan syrenrad och tomtgräns är alltifrån nästan plan till lutande ca 30 gr (sett mot tomtgränsen). Klarar roboten det vare sig "rakt upp" eller "på skrå"?
(d) Borde jag ha ritat upp detta...?)

Visst går det att prova sig fram men jag vore tacksam för svar om liknande erfarenheter från några. Det kanske slutar med att jag får kompleteringsklippa denna del och andra delar av tomten, vilket känns lite nesligt när man tänkt sig köpa sig "fri".

Jag hoppas avslutningsvis att nämnda uppgraderingar blir tillgängliga även för oss "pionjärer", och tänk om också hemfärden kunde förenklas....

Tack på förhand!
Jag antar att syrenerna är satta med visst mellanrum och är det mellanrummet stort nog för din LD att komma igenom får du helt säkert problem med att den kommer att fastna där. Förutom det så tycker jag för att rädda dem att du bör slinga runt dem.
Om du dessutom har dem så när tomtgränsen kan det mycket väl bli så att den kommer att backa och vrida sig ur arbetsområdet när den träffar på dem. Har man slinga runt backar aldrig LD som t.ex. HQ gör utan den vrider sig bara så med slinga riskerar du aldrig att den kommer utanför.
30 graders (du menar väl inte %, eller) lutning är rejält, LD kan möjligen under gynnsamma förhållanden klippa i sådan lutning men inte gå "hem" skulle jag vilja säga, då skall det vara exakt rakt upp eller ned annars kommer den att hamna innanför eller utanför beroende på vilket håll det lutar. Det finns vad jag vet inga robotar som klarar den lutningen utefter begränsningsslingan.
Blir det uppgraderingar så sker det säkert via supportfunktionen och därmed gäller den alla LD ägare, men vi får väl se om det blir något först.
 
Kanstrup skrev:
Nu behöver jag expertis hjälp. Varför händer detta? Det är ju ganska långt förbi begränsnings slingan. Status säger även "fångad" vilket alltså betyder att den inte känt av slingan alls.
Kan verkligen strömkabel eller nätverkskabel framkalla detta fenomen eller är klipparen trasig, ibland?:)

(ursäkta de något kassa bilderna..)
Detta fenomen hade jag också i början när jag hade för kort avstånd före laddstation. Manual säger ju 2m. Däremot om man svänger höger i stället för vänster efter ls så funkar det. Eller om slingan ligger till höger om ls innan ls så funkar det också. Det verkar som att maskinen tror att laddaren står utanför området om man har för kort sträcka för och efter om man svänger in i klippområdet.
 
Honken_byggare skrev:
Detta fenomen hade jag också i början när jag hade för kort avstånd före laddstation. Manual säger ju 2m. Däremot om man svänger höger i stället för vänster efter ls så funkar det. Eller om slingan ligger till höger om ls innan ls så funkar det också. Det verkar som att maskinen tror att laddaren står utanför området om man har för kort sträcka för och efter om man svänger in i klippområdet.
Landroidbild.JPG
Tror du menar så här och det håller jag med om. För om LD under klippning träffar inne i något av innerhörnen i den högra bilden finns risken att den vrider sig mot LD-"kojan" och om den då träffar rakt mot gaveln kommer den att backa och vrida sig ur arbetsområdet.
 
MBygga skrev:
[bild]
Tror du menar så här och det håller jag med om. För om LD under klippning träffar inne i något av innerhörnen i den högra bilden finns risken att den vrider sig mot LD-"kojan" och om den då träffar rakt mot gaveln kommer den att backa och vrida sig ur arbetsområdet.
Ja precis så jag menar.
 
MBygga skrev:
[bild]
Tror du menar så här och det håller jag med om. För om LD under klippning träffar inne i något av innerhörnen i den högra bilden finns risken att den vrider sig mot LD-"kojan" och om den då träffar rakt mot gaveln kommer den att backa och vrida sig ur arbetsområdet.
Laddst.jpg

Så här har jag. Fungerar utmärkt.
 
Bebbe56 skrev:
[bild]

Så här har jag. Fungerar utmärkt.
Jo, det tror jag också, eftersom LD med din slingdragning i princip aldrig kan komma med nosen rakt mot gaveln efter laddaren utan i så fall mot hörnet, när den då backar hamnar den ju innanför området vilket inte blir fallet i min högra bild, där den kan backa och vrida sig utanför området med viss sannolikhet om avståndet mellan gavel och 90-gradaren är för kort. Tror som sagt detta kan ha hänt Kanstrup. Han bör nog justera sin slinga till ditt utseende för att lösa problemet vilket är ungefär det som Rybbe skrev tidigare.
 
MBygga skrev:
Jo, det tror jag också, eftersom LD med din slingdragning i princip aldrig kan komma med nosen rakt mot gaveln efter laddaren utan i så fall mot hörnet, när den då backar hamnar den ju innanför området vilket inte blir fallet i min högra bild, där den kan backa och vrida sig utanför området med viss sannolikhet om avståndet mellan gavel och 90-gradaren är för kort. Tror som sagt detta kan ha hänt Kanstrup. Han bör nog justera sin slinga till ditt utseende för att lösa problemet vilket är ungefär det som Rybbe skrev tidigare.
Tack för tipsen! Helt klart intressant, Men som ni ser på bilderna så har ju klipparen gått ganska långt efter den den i sådana fall vridit sig ur arbetsområdet efter att ha gått in i bakkant på huset?
 
Kanstrup skrev:
Tack för tipsen! Helt klart intressant, Men som ni ser på bilderna så har ju klipparen gått ganska långt efter den den i sådana fall vridit sig ur arbetsområdet efter att ha gått in i bakkant på huset?
Du kan inte flytta garaget mot markteglet så att den kommer in i hörnan eller är det en gångpassage där? det är lite svårt att se på bilderna. Min laddstation står i hörnet mellan hus och veranda och det fungerar klockrent (se bild). Varför bergränsningskabeln bör vara rak 2m efter laddstationen det vet jag inte, hos mig funkar det i alla fall.

Klicka på bilden för att förstora..
LD slinga sv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kanstrup skrev:
Tack för tipsen! Helt klart intressant, Men som ni ser på bilderna så har ju klipparen gått ganska långt efter den den i sådana fall vridit sig ur arbetsområdet efter att ha gått in i bakkant på huset?
Jag har märkt att den brukar bete sig så att om den backar ur arbetsområdet så gör den sen en 360 graders piruett för att på så sätt försöka hitta begränsningslinan igen. Under denna piruett har förmodligen din maskin fastnat på stenkanten ser det ut som så jag tror nog fortfarande det kan vara fallet. Om du ställer din LD parallellt men innanför slingan med nosen rakt mot kojans gavel och startar den i klippläge kan du ju se hur den beter sig när den träffar vinkelrätt mot kojans gavel. Prova några gånger i lite olika vinklar för den beter ju sig lite olika varje gång har jag märkt.
Eftersom du har en kort rak slingsträcka ut från gaveln kan ju din LD komma med nosen vinkelrätt mot denna och då vrida sig åt höger dvs. komma rakt mot gaveln eftersom LD ofta brukar bete sig så att när den träffar vinkelrätt mot slingan vrider den sig i princip parallellt med den och kör vidare från det läget.
 
misselina skrev:
Du kan inte flytta garaget mot markteglet så att den kommer in i hörnan eller är det en gångpassage där? det är lite svårt att se på bilderna. Min laddstation står i hörnet mellan hus och veranda och det fungerar klockrent (se bild). Varför bergränsningskabeln bör vara rak 2m efter laddstationen det vet jag inte, hos mig funkar det i alla fall.

Klicka på bilden för att förstora..
[bild]
Det är en god idé för då kommer ju slingan ut som i ditt fall tvärs huset, dvs. LD kan ju inte åka in "bakom" och därmed inte vrida upp sig mot bakgaveln. I ditt fall är det inte alls viktigt att det är två meter rak slinga men låter man slingan gå rakt ut från gaveln är det viktigt att den är rak kanske inte fullt två meter men minst en dryg meter i alla fall så inte LD kan backa sig ur slingan enligt beskrivning i mitt tidigare inlägg.
 
Är det någon som vet om det finns delar til LD att tillgå som inte är "original" reservdelar? Tänker på chassin med annan form, andra däck etc.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.