Hjälp eller tips önskas :

Min Landroid 2.0 har just börjat strula.
Vid krock skall den backa och sedan svänga och sedan åka vidare.
Min har slutat backa. Den krockar, svänger direkt och försöker åka vidare. Den har slutat med att först backa lite innan sväng.

Vad kan jag göra?

Tacksam för svar.
 
gees skrev:
Försöker ladda ner ny version från hemsidan nu, men får bara Wrong SN or model number..Någon annan som får samma?
Samma för mig
 
peternicklas
Vilken SW version har ni?
 
A Haddock skrev:
Jag hade åberopat garantin, inte gått och köpt ett nytt batteri för egna pengar. Det där är ju helt klart inte normalt efter en vinter om det nu är batteriet det beror på.
Det är helt normalt om batteriet blivit djupurladdat (=förstört), tex om man inte stängt av gräsklipparen när man ställde undan den över vintern. Det är också normalt att det blir så efter många laddningscykler (normalt slitage). Är det inget av dessa är det fabrikationsfel.
Mitt batteri tappade max 10% laddning över vintern vid förvaring i 10C vilket är som det ska. Är batteriet dött på våren efter vinterförvaring kan man vara säker på att det är kass eller åtminstone försämrat.
 
A
gees skrev:
Försöker ladda ner ny version från hemsidan nu, men får bara Wrong SN or model number..Någon annan som får samma?
jpson67 skrev:
Samma för mig
Samma här, igår. Fast jag fick bara en blank pop-up-ruta. Jag rapporterade det till worx och helt plötsligt hoppade allt igång.
 
Tak för förklaringen. Tog en bild när roboten stod i laddaren och då visar den att en av slingsensorerna är utanför. Riktigt märkligt.

Någon som har samma problem eller vet hur man kalibrerar sensorn? Eller ska jag lämna in den på Clas Ohlson? Den är ju bara en vecka gammal så det är lite tidigt för strul tycker jag och gräsmattan blir inte kortare.

jag tycker att den är ute och klipper väldigt kort stund också innan den följer slingan tillbaka till laddaren.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Wendigo skrev:
Tak för förklaringen. Tog en bild när roboten stod i laddaren och då visar den att en av slingsensorerna är utanför. Riktigt märkligt.
..
[bild]
Fast när den står i laddaren och slingan går precis i mitten under laddstationen blir väl resultatet att högra sensorn hamnar utanför? Så det är nog inget konstigt.

Att den är ute och klipper väldigt kort tid är nog ett annat problem.
 
Redigerat:
peternicklas
Wendigo skrev:
Tak för förklaringen. Tog en bild när roboten stod i laddaren och då visar den att en av slingsensorerna är utanför. Riktigt märkligt.

Någon som har samma problem eller vet hur man kalibrerar sensorn? Eller ska jag lämna in den på Clas Ohlson? Den är ju bara en vecka gammal så det är lite tidigt för strul tycker jag och gräsmattan blir inte kortare.

jag tycker att den är ute och klipper väldigt kort stund också innan den följer slingan tillbaka till laddaren.

[bild]
Du ska ringa till supporten. Clas Ohlsson kan inget om klipparen. 0451-381987.
Klipptiden och laddtiden brukar ligga mellan 1-1,5h.
 
En sensor ÄR ju utanför när den står i stationen så det är OK.
Drifttiden är 50-90 minuter beroende på hur mycket den har hunnit ladda ur sig i laddstationen just när den börjar klippa. Så med max oflyt är neråt 40 minuter det kortaste som kan inträffa utan att det är ngt fel (då den ska orka köra hem också)
 
Även min robot står nu kvar i laddstationen avstängd efter nattens vila.
Får gå dit och starta den manuellt så går den hela dagens körning utan problem sen.

Likadant varje dag, har min på schema Mån-Fre, kl 10:00.

Detta fel fanns ju inte med 0.61 utan kom vid uppdatering till 0.72 nu.
Skickade ett mail till support men ännu itne fått något svar.
 
peternicklas
Tycker det felet är mycket märkligt. Även jag har 0.72 och min klippte i går, stod och väntade tills idag då den startade igen. Nu står den och väntar på nästa pass. Jag tror fortfarande att det har något med programmeringen att göra. Kolla vad som ligger i den manuella programmeringen och ta bort detta. Kör den sedan helt på automatisk programmering.
 
Lite konstigt om det skulle vara programmeringen... Har programmerat exakt likadant i alla versioner av mjukvaran jag haft.

Men visst kan man ju alltid prova att ställa den på automatiskt, gilalr det itne dock då den går ut så tidigt på morgonen då...
 
peternicklas
Bara för att kolla ev. fel. Kl. 7 är lite väl tidigt, kanske något att lyfta till Worx.
 
#3669
"Om det går att mata in en "lägre" version för att sedan återigen lägga in 0.72 (då försvinner ju lösen) vet jag inte."

Har just kollat och tyvärr måste jag meddela:
Om man lägger in 0.72 över 0.72 så stannar inställningarna kvar.
Om man lägger 0.61 över 0.72 så "resetas" inställningarna. Det kvarstår om man lägger 0.72 därefter.
Stöldskyddet fungerar INTE!!
Dock passade jag på att kolla in i batterilådan. Om man är lite händig, så går det att klämma in nya batterier från Ebay, DX eller nån. Och det blir ju mkt billigare.
 
peternicklas skrev:
Bara för att kolla ev. fel. Kl. 7 är lite väl tidigt, kanske något att lyfta till Worx.
Ja det är ju superdagg till kl 11
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.