peternicklas
Borde finnas ett enklare sätt att nollställa den på.
 
hanse1 skrev:
Har någon provat om zonindelningen fungerar? Tänkte göra ett försök i morgon och tilldela plattgången 1%, framsidan av huset där gräset inte växer lika mycket 24% och baksidan 75%. Förra året hade jag ett hinder uppsatt så maskinen höll sig på baksidan i stället för att åka till framsidan.
Har nu provat att lägga in tre zoner men tycker inte det fungerar. Tidigare innan uppdateringen när klipparen började leta sig ut från zon 1 till plattgången körde den i zick-zack tills den nådde zon 3. Nu körde den i zick-zack 5-6 gånger sedan verka den tappa tålamodet och svänger runt nästan 360 grader och då hamnar den med bakvagnen i ett staket, var nedre planka tyvärr klämmer fast klipparen. Det blir nog att fortsätta som förra säsongen med ett fysiskt hinder mellan zon 1 och 3.

Nu vet jag inte om jag gjorde rätt när jag mätte upp zonerna. Tycker manualen är torftig eller också är jag korkad som inte förstår. Jag la in 70% för zon 1, 10% för zon 2 (går inte att sätta ett lägre värde) och 20% för zon 3. Därefter lät jag klippare gå från laddstationen till plattgången där zon 2 börjar. Lästa av avståndet, 13.01, fortsatte in på zon 2 fram till zon 3, läste av värdet 12.98. Därefter körde den runt i zon 3 fram till plattgången vid zon 2, läste av värdet, 11.08. Fortsatte i zon 2 fram till zon 1, läste av värdet 11.93. Körde slutligen i zon 1 till laddstationen där värdet blev 13.01. Sammanlagda avståndet blev då zon 1: 37.24, zon 2: 24.91 samt zon 3: 11.08. Samtliga värden matades in för respektive zon. Har jag gjort fel?
 
Som jag förstår det måste du ha ett par meter raksträcka framför laddstationen för zoningen skall fungera. Vid start backar den ut ur laddstationen, kör en halvcirkel runt laddstationen och hakar på slingan framför stationen. Sedan kör den inställt antal meter minus tre ungefär. Det kritiska verkar vara att den lyckas hitta slingan före laddstationen så att den kan börja köra längs slingan för att ta sig till zonen.
 
Har ni sett denna? Inte så den ser ut i Sverige va? Finns den?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
gees skrev:
Har ni sett denna? Inte så den ser ut i Sverige va? Finns den?
[bild]
Den har en ultraljudssensor i fronten. De har tydligen problem med att få den till att fungera. Kommer nog inte i år.
 
Då borde de hellre sätta in en kompass så att den kan köra rakt. Skulle göra den mkt effektivare.
 
  • Gilla
gees
  • Laddar…
martin43 skrev:
Som jag förstår det måste du ha ett par meter raksträcka framför laddstationen för zoningen skall fungera. Vid start backar den ut ur laddstationen, kör en halvcirkel runt laddstationen och hakar på slingan framför stationen. Sedan kör den inställt antal meter minus tre ungefär. Det kritiska verkar vara att den lyckas hitta slingan före laddstationen så att den kan börja köra längs slingan för att ta sig till zonen.
Jag har kanske 1,5 meter framför laddstationen. Men förstår jag att jag gjorde fel eftersom jag bara tryckte på start. Jag ska kanske in i någon meny för att aktivera zonkörningen eller?
 
peternicklas
hanse1 skrev:
Jag har kanske 1,5 meter framför laddstationen. Men förstår jag att jag gjorde fel eftersom jag bara tryckte på start. Jag ska kanske in i någon meny för att aktivera zonkörningen eller?
Logga in på samma sätt som du gjorde när du laddade hem mjukvaran. Det finns en manual för zonindelningen på samma sida.
 
min funkar perfekt. dör INTE och zoner funkar perfekt. samt kantklippning. 072 e perfekt för mig
 
Jag provade att ställa två zoner.
Zon 1: 1 m 50%
Zon2: 5 m 50%
Och faktiskt, varannan gång startade den "direkt" och varannan gång körde den runt laddstationen och körde ca 3 m längs slingan innan den började klippa. Provade sex gånger att starta den, stoppa, köra hem, starta osv.
 
Var väldigt nöjd med min klippare förra säsongen så kommer bli spännande att installera denna nya uppdatering.
Några har nämnt kantklippning och att man kan ställa in backningssträcka - hur fungerar dessa nya funktioner? Är de dokumenterade i en ny manual?
20 punkter skulle vara förbättrade - har någon koll på dessa eller finns de dokumenterade?
 
  • Gilla
Don_Tom
  • Laddar…
Kringlan82 skrev:
Från det ena till det andra.
Har fått ett problem med min maskin. Anar att batteriet är dåligt fast jag underhållsladdat det i vinter.
Installerade maskinen i helgen för årets säsong, (köptes in förra året)
Har en Landroid M WG794E. Oranga hjulsidor.
Allt är rätt inkopplat med slinga och LED lampa lyser grönt inget som blinkar etc.
Maskinen kör ut från laddstationen när jag manuellt trycker på start, den piper vänder och ger sig av.
Den tuggar på i cirka 10-15 minuter och dör sedan rakt på plats.
Inga felmeddelande , bara helt död.
Startar man upp maskinen, matar in sin pin kod etc och trycker start igen så går den 10-15minuter och sedan dör den igen och den håller på så.
När jag sätter den i laddstationen så "laddas" batteriet väldigt snabbt känns det som.

Någon som haft snarlik erfarenhet?
Har SW0.51, har inte uppdaterat själv något bör tilläggas.

Var kan man köpa batterier förresten utan att bli helskinnad?
Är det bara från servicefirman i Hässleholm?
Det där känner jag verkligen igen...... Tog ut min robot efter en slarvig vinterförvaring - och det första jag gjorde var att ta bort alla schemalagda klipptider, för att sedan ladda upp den rejält. Fanns egentligen ingen direkt anledning att ta bort dessa, men jag gjorde det iaf.

När batteriet var fullt laddat körde jag iväg den manuellt, och varje gång slutade det med att den stängde av sig själv helt omotiverat mitt ute på gräset. Antog att batteriet endast var skenuppladdat och laddade det igen. Med samma resultat. Repeterade manövern ett par gånger, med precis samma resultat.

Efter en stunds funderande kom jag på att det kanske finns en viss logik i beteendet - och lade därför in schema för ett par dagar och vips så fungerade den som den skall.

Om den inte har något schema aktivt verkar den alltså inte anse att det finns någon anledning att vara igång......
 
SpectorRecords skrev:
Var väldigt nöjd med min klippare förra säsongen så kommer bli spännande att installera denna nya uppdatering.
Några har nämnt kantklippning och att man kan ställa in backningssträcka - hur fungerar dessa nya funktioner? Är de dokumenterade i en ny manual?
20 punkter skulle vara förbättrade - har någon koll på dessa eller finns de dokumenterade?
Kantklippning vid hemgång finns ju redan i tidigare mjukvaruversioner, så det är ju inget nytt. Även zonklippning finns tidigare så vad 20 förbättringspunkter kan vara kan man ju undra :confused:
 
Är det "klippning vid hemgång" som man kan slå av eller på i menyn i 0.72?
 
Laddade ner Hypernicum 3.0 till min 794E maskin (förra årets modell) och det enda "nya" som står i manualtillägget är zonindelning som jag ju redan har med v.0.64 programvaran, så den nya programvaran verkar inte tillföra något nytt alls till min maskin i alla fall. Möjligen marginella förbättringar i gången mm. men min går alldeles utmärkt med 0.64 så jag vågar nog inte ladda på den nya när man läser om alla problem en del fått med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.