Jag har haft isär framhjulen nu. Lagrena i dem går otroligt lätt och julen snurrar bra länge om man sätter igång dem. Problemet är tätningen där hjulaxeln går ut. Där går en o-ring runt en metallskiva. Detta går lätt om man smörjer upp det. När man sätter på den yttersta plastkåpan skiter det sig totalt och hjulet blir trögt! Känns som att passformen är sådär och plast går mot plast fyllt med gräs. Roterade hjul i förhållande till kåpa tills det var ganska okej (dvs mycket lättare än förut) och släppte ut Landroiden. Nu drar den lite åt höger, precis som jag kalibrerat accelerometern. :)

Nollade accelerometern i rätt läge och redan efter en dag har den börjat klippa i mitten av gräsmattan igen, dvs den går rakt!
Så, permanent lösning på de sketna framhjulstätningarna sökes!

Kan också bekräfta att denna maskin helt saknar stöldskydd. Pinkoden är bara att stänga av innan man packar in klipparen i bilen och drar iväg.
 
martin43 skrev:
Jag har haft isär framhjulen nu. Lagrena i dem går otroligt lätt och julen snurrar bra länge om man sätter igång dem. Problemet är tätningen där hjulaxeln går ut. Där går en o-ring runt en metallskiva. Detta går lätt om man smörjer upp det. När man sätter på den yttersta plastkåpan skiter det sig totalt och hjulet blir trögt! Känns som att passformen är sådär och plast går mot plast fyllt med gräs. Roterade hjul i förhållande till kåpa tills det var ganska okej (dvs mycket lättare än förut) och släppte ut Landroiden. Nu drar den lite åt höger, precis som jag kalibrerat accelerometern. :)

Nollade accelerometern i rätt läge och redan efter en dag har den börjat klippa i mitten av gräsmattan igen, dvs den går rakt!
Så, permanent lösning på de sketna framhjulstätningarna sökes!

Kan också bekräfta att denna maskin helt saknar stöldskydd. Pinkoden är bara att stänga av innan man packar in klipparen i bilen och drar iväg.
Samma problem med 1.0 som avhandlades i den tråden redan 2012, man behöver förstora hålet i metallskivan på dem i alla fall, vet inte om det är samma på M.
PS. Vi kanske inte skall skriva så mycket om det sista, vissa "tips" skall vi nog hålla inne med här ;) DS.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MBygga skrev:
Samma problem med 1.0 som avhandlades i den tråden redan 2012, man behöver förstora hålet i metallskivan på dem i alla fall, vet inte om det är samma på M.
.
Det finns ingen metallskiva?
Det sitter en plastbusstning ytterst som plastkåpan sedan går emot. Axel och lager är ok.
 
MBygga skrev:
PS. Vi kanske inte skall skriva så mycket om det sista, vissa "tips" skall vi nog hålla inne med här ;) DS.
Jag tycker det skall uppmärksammas och att samtliga Landroid-ägare kontaktar Worx så att vi får en uppdatering snarast möjligt.
 
Jag tror inte vänstersvängarna beror på hjulen, generellt.
Då skulle att ha trögare hjul på samma sida.

Klippar-motorn är väl på 24 V och drar , tja 1-2 A, så säg ca 35W.
Klippartallriken har en radie på ca 10 cm och roterar väl medsols?
Det vridmomentet introducerar en vänster rotation.

Kan någon med huvudet på skaft räkna ut hur mycket det gör?
 
Hej, sitter just o funderar om man ska våga sig på att köpa en landroid 2.0?
Verkar ju som de senaste med de nya hjulen och programvaran funkar rätt bra. Vad säger ni, skulle ni rekommendera mig att köpa en.
Kan köpa en med personalrabatt för ca 6400 så priset är ju rätt ok, men det viktiga är ju allt ska fungera. Att man kan få tag på reservdelar mm.
Kan man uppdatera mjukvaran själv eller måste den lämnas in för detta?
 
Lyckades hitta en 10% rabattkod på Clas Ohlson idag, alltså typ 7300.
Bara lyckats få fram den via en länkadress till en pelarfläkt :). Rabattkoden kommer då fram i ett popup-fönster.

Här är rabattkoden: CLAS83222.
Står att den bara är giltig idag, men jag vill minnas att det stod 2014-05-31 i kassan.

Här är adressen:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...BAyV0EOIZpw_VqA&bvm=bv.67720277,d.bGE&cad=rja
 
Hjulmot blocked.. Felmeddelande..
Jag antar att det är något i stil med hjulmotor blockerad..
Någon som får eller har fått samma felmeddelande?

Jag får upp denna text i displayen när min klippare helt utan anledning nu helt plötsligt har börjat att stanna/lägga av.. Detta kan hända när som helst mitt på gräsmattan utan att den kör emot något hinder eller liknande..Den kan börja försöka gå runt i cirkel som att det ena(högra) hjulet bara står still..sedan lägger den av och stannar helt varpå meddelandet dyker upp i displayen.. Låter jag klipparen sedan stå och slår igång den igen efter en stund så fungerar den som vanligt fram tills nästa gång samma sak händer vilket kan vara flera laddningar i mellan..

Någon som haft samma symptom?? samt vet vad åtgärden har blivit? Jag har haft klipparen på den fria vinter servicen och hade inte detta felet innan dess/förra säsongen..
 
eleson skrev:
Jag tror inte vänstersvängarna beror på hjulen, generellt.
Då skulle att ha trögare hjul på samma sida.

Klippar-motorn är väl på 24 V och drar , tja 1-2 A, så säg ca 35W.
Klippartallriken har en radie på ca 10 cm och roterar väl medsols?
Det vridmomentet introducerar en vänster rotation.

Kan någon med huvudet på skaft räkna ut hur mycket det gör?
Se mina inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-2-0.208892/page-130#post-2004145 och
https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-2-0.208892/page-130#post-2004249

Bromsmomentet på tallriken från luften kan vi helt försumma, så att hålla den snurrande orsakar inget svängmoment på klipparen, den bromsas ju en liten aning av gräset men när jag provade tre gånger med klippning och tre utan gjorde det ingen skillnad.
 
martin43 skrev:
Jag tycker det skall uppmärksammas och att samtliga Landroid-ägare kontaktar Worx så att vi får en uppdatering snarast möjligt.
Håller jag med om och hade tänkt skriva det egentligen, till Worx service borde vi alla informera om detta.
 
Ajson skrev:
Jag har haft klipparen på den fria vinter servicen och hade inte detta felet innan dess/förra säsongen..
Gäller fri service vart man än köpt den? Min har jag köpt från Netonnet.
 
whoppi skrev:
Hej, sitter just o funderar om man ska våga sig på att köpa en landroid 2.0?
Verkar ju som de senaste med de nya hjulen och programvaran funkar rätt bra. Vad säger ni, skulle ni rekommendera mig att köpa en.
Kan köpa en med personalrabatt för ca 6400 så priset är ju rätt ok, men det viktiga är ju allt ska fungera. Att man kan få tag på reservdelar mm.
Kan man uppdatera mjukvaran själv eller måste den lämnas in för detta?
Alla svaren finns på tråden men sammanfattningsvis kan du utan problem "våga" köpa en. Tror de allra flesta är nöjda eller t.o.m. mer än så. får du den till det priset är det bara att slå till och installerar du bara efter manualen fungerar det utmärkt, servicen är utmärkt och reservdelar finns ett telefonsamtal bort.
Köper du en nu har den senaste mjukvaran, tror inte de låter ägarna uppdatera själva ännu utan Servicestället har uppdaterat förra årets masiner i vintras
 
Redigerat:
peter_sm skrev:
Gäller fri service vart man än köpt den? Min har jag köpt från Netonnet.
Ingen skillnad var du köper den men den fria servicen i vintras är det ju inte säkert att de har i år igen. Däremot har du garanti upp till tre år om du registrerar maskinen inom 30 dagar från köp, annars två år.
 
Ajson skrev:
Hjulmot blocked.. Felmeddelande..
Jag antar att det är något i stil med hjulmotor blockerad..
Någon som får eller har fått samma felmeddelande?

Jag får upp denna text i displayen när min klippare helt utan anledning nu helt plötsligt har börjat att stanna/lägga av.. Detta kan hända när som helst mitt på gräsmattan utan att den kör emot något hinder eller liknande..Den kan börja försöka gå runt i cirkel som att det ena(högra) hjulet bara står still..sedan lägger den av och stannar helt varpå meddelandet dyker upp i displayen.. Låter jag klipparen sedan stå och slår igång den igen efter en stund så fungerar den som vanligt fram tills nästa gång samma sak händer vilket kan vara flera laddningar i mellan..

Någon som haft samma symptom?? samt vet vad åtgärden har blivit? Jag har haft klipparen på den fria vinter servicen och hade inte detta felet innan dess/förra säsongen..
Nej, men ring Hasse på servicestället och rådgör.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Vet inte om det är detta som har hänt i ditt fall men just fenomen du beskriver kan tydligen uppstå om man lyfter/drar ut gräsklipparen från laddstationen.

Man ska i stället låta den själv backa ut ur laddaren genom att trycka på startknappen. Sedan kan man trycka på stopp och därefter flytta den.
- Jag har provat att starta om den - Gjorde ingen skillnad.

- Provat att starta den, låta den klippa en liten stund och sedan trycka på hem knappen. - Gjorde ingen skillnad.

- Har pratat med Hasse på supporten om problemet, hans första förslag att kolla var så att det inte låg några extra avrgänsningskabel under laddstationen men det finns ingen. Det andra han rekommenderade var att se till att sladden till laddaren inte låg i en rulle då det ev. kunde skapa ett magnetfält som störde. Lade ut hela kabeln till laddaren bort från laddaren men gjorde tyvärr inte heller någon skillnad. Får bli att ringa Hasse på måndag igen. Antingen/förhoppningsvis har jag fått ett måndagsexemplar eller är det så dålig kvalité på Worx maskiner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.