peternicklas
Snozzi skrev:
- Jag har provat att starta om den - Gjorde ingen skillnad.

- Provat att starta den, låta den klippa en liten stund och sedan trycka på hem knappen. - Gjorde ingen skillnad.

- Har pratat med Hasse på supporten om problemet, hans första förslag att kolla var så att det inte låg några extra avrgänsningskabel under laddstationen men det finns ingen. Det andra han rekommenderade var att se till att sladden till laddaren inte låg i en rulle då det ev. kunde skapa ett magnetfält som störde. Lade ut hela kabeln till laddaren bort från laddaren men gjorde tyvärr inte heller någon skillnad. Får bli att ringa Hasse på måndag igen. Antingen/förhoppningsvis har jag fått ett måndagsexemplar eller är det så dålig kvalité på Worx maskiner?
Stäng av klipparen, placera den sedan i laddstationen. Slå på den, tryck på stopp och sedan start.
 
MrMad skrev:
Ursäkta att jag spammar forumet med en stor bild...
7 kardeler som är något tjockare i den från Kvibergs överskottslager (9 i originalslingan vad jag kan se). Annars är de ganska snarlika. Det är nog fler som köpt detta till begränsningsslinga, för de har höjt priset från 150 kr till 200 sen jag köpte och dessutom skrivit "Perfekt till Robotgräsklippare"...
Fortfarande rätt billigt för 400m kabel. En nackdel var dock jobbet med att tvinna upp...
[bild]
Nu har de höjt priset till 290:-!
 
MrMad skrev:
Ursäkta att jag spammar forumet med en stor bild...
7 kardeler som är något tjockare i den från Kvibergs överskottslager (9 i originalslingan vad jag kan se). Annars är de ganska snarlika. Det är nog fler som köpt detta till begränsningsslinga, för de har höjt priset från 150 kr till 200 sen jag köpte och dessutom skrivit "Perfekt till Robotgräsklippare"...
Fortfarande rätt billigt för 400m kabel. En nackdel var dock jobbet med att tvinna upp...
[bild]
Fungerar denna telekabel lika bra som originalet?
 
Kort svar: ja
 
  • Gilla
Börje 51
  • Laddar…
Annars har Jula Art.nr: 721303 Stigas Begränsningskabel 100 m för 299:-
 
Grannen har en HQ220, den har funkat de åren de haft den (2 år). Själv installerade jag en Worx 2.0 M första maj 2014. Helt införstådd med "slingproblematiken" och kraven på 2.5m. Har även pratat med Worx supporten innan inköp för att säkerställa att en Worx inte kan ställa till det för min granne. Har läst denna forumtråd (nästan hela) och såg låga/kända risker med detta köp. Har även en HQ305 på min framsida. HQ305 har funkat 100% de 4 sommrar jag kört den (jag är således inte helt grön på området).

Under hela maj månad, då vår Worx har varit inkopplad, har grannens HQ betett sig helt onormalt. Den går inte "ut", klipper bara på "baksidan". Om han bär ut den på framsidan börjar den göra "fyrkantsklippning" mm mm. Till en början försökte vi bara "vänta ut" problemet men vi såg ingen förbättring, tvärt om, HQ blev faktiskt sämre o sämre som vi upplevde det. Till sist bestämde vi att jag skulle koppla bort vår Worx. Gradvis blev HQ bättre men inte helt återställd. Vi testade då slinga ut" osv och rent testmässigt verkade den ok. Efter några dagar upplevde vi båda att HQ hade hämtat sig och var bättre än tidigare, rentav kanske återställd. Vi bestämde då att slå på strömmen till vår Worx igen. Sagt o gjort, i med sladden och därefter såg vi inte röken av deras HQ längre! Problemet var tillbaka.

Under hela denna period har jag haft slingan ca 120cm från grannens slinga (japp för nära). Men våra slingor möts bara vid ~5m.

Jag har redan talat med Worx support, som varit vänliga och anträffbara, vilket får anses vara viktigt, om saken. De bekräftar i princip, vad hela denna tråd vittnar om, dvs att problemet brukar vara tvärtom, dvs Worx får problem av HQs slinga. De tycker att HQ support ska förklara varför 220:an beter sig som den gör.

Mitt problem är att det är jag som har "ställt till det" dvs allt funkade innan vi installerade vår Worx, varför ska min granne behöva lägga tid på att ringa HQ support osv, svaret kommer ju vara givet från deras sida, "..funkade innan Worx funkar inte efter Worx...hmm problemet är Worx".

Vill med denna forumfråga undersöka:
1) om andra har upplevt samma sak?
2) Kan inkoppling av en klippare paja en klippare?
3) Är vi verkligen de enda som råkat ut för detta?
 
peternicklas
Vad det gäller HQ och störande av slingor så säger de bara att HQ var först med robotklippare, d.v.s INGET får störa ut en HQ. Jad hade en Landroid 2012 som fungerade perfekt till 2013 då grannen köpte en 220AC. Min klippare stördes ut på ett avstånd av 6 m. Nu visste jag att min klippares slinga inte var bra. Jag kontaktade HQ om att deras klippare inte följer maskindirektivet d.v.s. deras produkt få rinte störa annan utrustning, var som att stånga sig blodig, var helt lönlöst att prata med dem. Köpte 2013 en Worx 2.0 M och de klipparna går sidan om varandra med c:a 0,7 m mellan slingorna. Det är ett fel på din grannens klippare och inget annat. Det finns filmer på Youtube som bekräftar att HQ och Worx 2.0 inte stör varandra. Har ni provat att ändra signalen på HQ? Med tanke på HQ förlorade strider mot Worx så tror jag nog att HQ fixar till din grannes klippare. Tror de har förbättrat slingsignalen från 2013. Kan inte HQ gå tillsammansmed en Worx så klarar den ingen annan klippare än just HQ. Jag hade stått på mig.
 
peternicklas skrev:
... Med tanke på HQ förlorade strider mot Worx så tror jag nog att HQ fixar till din grannes klippare ...
Är det klart och officellt informerat att HQ förlorade patentstriden mot Positec i Tyskland?
 
Lite utanför worx, men under avdelningen störande maskiner så är troligen Bosch indego den som beter sig sämst och stör mest.
 
Nu har min börjat brumma när den klipper. Har bytt knivar i hopp om att det var obalans där men det var inte felet. Några idéer om vad det då kan vara?
 
patrikke skrev:
Nu har min börjat brumma när den klipper. Har bytt knivar i hopp om att det var obalans där men det var inte felet. Några idéer om vad det då kan vara?
Har du kollat så knivarna kan rotera?
 
  • Gilla
am3057
  • Laddar…
De snurrar väldigt lätt. Som när den var ny.
 
Kollat ovanför själva plattan knivarna sitter i? Kan samlas skot där?
 
Hej. Hittade just min nyköpta Landroid M ståendes vid ett träd. I displayen visas bara "Ange PIN". Det händer inget när jag trycker på siffertangenter eller för den på någon knapp. Det går heller inte att stänga av den genom att trycka på eller hålla inne avstängningsknappen.

Finns det något sätt att hårdreseta den? Jag hittar inget i manualen om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.