Min kluckar den med ibland, köpte min för knappt 1månad sen, men för det mesta går den tyst och fint.
 
Har kört min i tre veckor nu och har ca: 500kvm gräsmatta. Gräsmattan är formad som ett U och det verkar som om jag får sätta "auto work time" till närmre 800kvm för den har problem att hinna klippa just nu när gräset växer bra. Har antagligen att göra med att u-formen och att det finns någon trång passage. Har någon annan liknande erfarenhet med "auto work time"?
 
Vet inte hur vädret varit hos dig i Skåne, men här har gräset vuxit snabbare den senaste tiden, än jag någonsin upplevt tidigare.
Har en bit utanför ett staket, som Landroiden inte klipper. En vecka efter att jag klippte gräset med min vanliga klippare där, hade det växt till nästan 1,5 decimeter. Helt absurt.

Jag har ca 550-600kvm gräsyta, och har Landroiden på auto 700kvm. Den hinner nästan alltid med bra, men den inställningen, på min ganska besvärliga tomt. Plan, men mycket hinder.
Nu har den dock inte en chans att hinna, så jag har fått ställa upp med +50% via pilarna nu. Får se om ens det räcker.
Körde den ett par gånger extra i helgen, då gräset såg ut att inte varit klippt på en vecka, efter ett dygn.
 
Martin84 skrev:
enligt support visste dom bara en som hade kluckande ljud, konstigt då många har problem med det??? kan det vara lite fett i hjulmotor? men men då hade väll inte maskinen funka efter omstart?
Jag ringde ju supporten ang klonket. han gissade på växellådan...men eftersom det försvinner när man "bootat" om han så blir det tyst. så det e säkert mjukvaru fel. Han skulle också skicka en fraktsedel men det har inte kommit någon. O det e lika bra det för det kan dom nog inte fixa det på servicen. får dom nog göra i german land......så jag e nöjd ändå :cool:
 
Nicke Nyfiken
Nicke Nyfiken skrev:
Efter omstart så var klånket borta på min också. Det är säkert som ni säger ett mjukvarufel, och då borde det gå att fixa med en mjukvaru-uppdatering.

Är det någon som med säkerhet kan säga att det klånkat från höger hjul? Verkar som de flesta, liksom jag, upplevt att det bara är vänsterhjulet som klånkar.
Nu kan jag besvara min egna fråga.

Hörde klånk från vänsterhjulet så jag startade om den och då blev den tyst på vänster sida men då började det istället att låta likadant från höger hjul. Efter ytterligare en omstart blev den helt tyst.
 
Nicke Nyfiken
Belzhadar skrev:
Vet inte hur vädret varit hos dig i Skåne, men här har gräset vuxit snabbare den senaste tiden, än jag någonsin upplevt tidigare.
Har en bit utanför ett staket, som Landroiden inte klipper. En vecka efter att jag klippte gräset med min vanliga klippare där, hade det växt till nästan 1,5 decimeter. Helt absurt.
Jodå, det växer så det knakar även i Skåne just nu.
I fredags kväll var gräsmattan jämn, fin och nyklippt. Sedan har Landy haft ledigt i två dagar. I förmiddags så var gräsmattan fortfarande jämn, fin men väldigt oklippt. Mätte skillnaden på gräslängden när Landy började tröska sig fram. 4-5 cm hade gräset växt på 2,5 dygn. Imponerad faktiskt.

Men Landy hängde inte läpp för det. 1:34 och 1:26 blev det första två drifttiderna. Och runt en timmes laddtid däremellan.

Nä nu dröjer det nog ett tag, innan Landy får en ledig helg igen :D
 
Henke2 skrev:
Vad är lutning då, om inte G-krafter :)
Du har en punkt. :)
Tittat man runt så är också alla lutningsgivare även accelerometrar.
Däremot har Tianchen (och säkert Bosch) även kompass för att (lättare) kunna höja riktning.
I teorin kanske det inte behövs, men eftersom givarna samplas och inte läses kontinuerligt så blir inte integraler exakta.

Till veckans att-göra lista lägger jag att väga in laddstationen så att den står helt i våg.
Jag tror att klipparens givare nollas under laddning. Hursomhelst så blir det inte sämre om den står i våg.
 
Henke2 skrev:
Lutningssensor är ju ett gyro. Hade den känt av enbart gravitationen så hade man ju inte behövt nolla den, eller hur. Vattenpass konner utan resetknapp, de behövs liksom inte. Kompass är något helt annat. Vad jag kan se så använder maskinen gyros för lutning i X-Y men inte Z, dock har jag svårt att tro att man visar Z utan att ha ett treaxligt gyro inbyggt. Sen om man använder det är en annan femma.

hm.
Ett gyro mäter vinkelhastighet, alltså vridning i 1 till 3 axlar. Inte absolut position. Ett vattenpass eller en accelerometer använder sig av jordens acceleration och kan alltså mäta lutning i förhållande till tyngdaccelerationen.

Att man måste kalibrera en accelerometer men inte ett vattenpass beror på att i vattenpasset påverkas vattnet direkt av tyndacellerationen och kan avläsas direkt utan omvandling men i en accelerometer är det både tillverkningstoleranser i mikromekaniken, A/D omvandling mm som påverkar innan man får ut en lutning. Detta kan driva över tid och behöver kalibreras.

En accelerometer mäter bara lutningen rätt när den står stilla. Alla accelerationer ger vinkelfel. Därför kan man köpa modulter med treaxlig accelerometer och treaxligt gyro och tillhörnande algoritm som håller reda på alla sex frihetsgrader och därmed kan räkna ut lutningen i förhållande till tyngdaccelerationen även dynamiskt. Rätt så irrelevant för en robotgräsklippare som går med konstant hastighet. :)
 
Z verkar indikera "upp och ner" om man tittar på meny 4
 
eleson skrev:
Hej,

Några (inkl jag) har rapporterat att den inte går helt rakt.

Tipset är att
1. Placera klipparen plant.
2. Tryck STOP för att få bort felmeddelandet att den är lyft.
3. Ta fram denna bild: (Tryck 2)
[länk]

4. Tryck och håll ned 5 tills de tre värdena till vänster nollas. Då är lutningssensorn kalibrerad och förhoppningsvis går den rakare.

/E
TACKAR!
Jag har nu nollat den, den gick fortfarande åt vänster. Lutade den då 3 grader och nollade igen så att när den är helt plan visar den -3 grader. Nu går den mycket rakare, men den går lite S-format, dvs den går lite åt höger där den nog borde gått rakt och lite åt vänster där den förut hade gått mycket åt vänster. Kanske beror på min gropiga gräsmatta, men jag anar lite mer friktion i ena framhjulet, som verkar hopplöst att skruva isär!?

Att väga in positionen på laddstatione nollar inte accelerometrarna automatiskt, inte på den vecka som gått sedan jag rätade upp laddsatationen i alla fall.
Knivtallriken snurrar så att om den går trögt vrids klippare åt vänster, men jag provade att höja till 60mm och det gjorde ingen skillnad.

Har också insett att jag måste nog zona upp trädgården i två för den klipper för mycket i hörnen och framsidan där gräset ser perfekt ut och för lite på det stora öppna området där det ser rentav för jäkligt ut med några enstaka spår. Tror att mitten missas pga öar nära hörnen som försämrar "studsen" från hörnen ut på det öppna området.
 
Vänster framhjul är faktiskt ganska trögt. Höger också, men inte lika mycket. Hur får man isär sk-ten??
Jag får inte några 1:20 per laddning, snarare 0:50 innan den vill in och ladda.
 
martin43 skrev:
TACKAR!
Kanske beror på min gropiga gräsmatta, men jag anar lite mer friktion i ena framhjulet, som verkar hopplöst att skruva isär!?
.
Det sitter ett litet plastlock på varje sida om framhjulen, ena sidan är helt stängd, andra sidan har ett hål som axeln hjulet snurrar på går igenom. Dessa är bara dit tryckta, och kan lätt petas bort med en liten mejsel. På min klippare var hålet så tajt på axeln, att det gnisslade när hjulen gick runt. Jag har nu lossat dem, haft i lite olja, och satt tillbaks dem, på min. Framhjulen går mycket lättare sedan dess, plus att gnisslet försvann.
 
martin43 skrev:
Vänster framhjul är faktiskt ganska trögt. Höger också, men inte lika mycket. Hur får man isär sk-ten??
Jag får inte några 1:20 per laddning, snarare 0:50 innan den vill in och ladda.
Jag *tror* att den laddar fullt för att sedan inte ladda mera, första laddningen ut för kvällen är alltså kortare då den stått i idle en dag. Filuren kom på hemväg vid kl 24 en natt efter att åkt ut kl 23. Dagen efter mätte jag den efter fulladdning och den gick 1:30 prick.
 
Hej!
Jag är ny här och undrar lite över kabeldragningen. Jag har en syrenhäck som hänger ned lite på gräsmattan. Med bensinklippare har jag klippt in under detta för att hålla tillbaka rotskott och ogräs. Kan man dra kabeln så att klipparen klipper in under "överhänget" eller känner den av grenarna och stannar när den kommer emot dom? Sedan undrar jag hur viktigt den är att göra öar. Skulle ni ha gjort det kring alla fasta hinder som sandlådor och lekstuga, eller är det framförallt kring rabatter och annat där det finns en risk att klipparen hamnar där den inte ska?

Hälsningar från en nybörjare
 
Dudeness skrev:
Hej!
Jag är ny här och undrar lite över kabeldragningen. Jag har en syrenhäck som hänger ned lite på gräsmattan. Med bensinklippare har jag klippt in under detta för att hålla tillbaka rotskott och ogräs. Kan man dra kabeln så att klipparen klipper in under "överhänget" eller känner den av grenarna och stannar när den kommer emot dom? Sedan undrar jag hur viktigt den är att göra öar. Skulle ni ha gjort det kring alla fasta hinder som sandlådor och lekstuga, eller är det framförallt kring rabatter och annat där det finns en risk att klipparen hamnar där den inte ska?

Hälsningar från en nybörjare
Landroiden studsar ALLTD rätt mot en Ö eller yttre gränskabel, det ger en stor fördel om dina öar är stora. Jag funderar på att göra Ö av huset mitt på tomten istället för att det är mekaniskt hinder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.