1 732 857 läst · 6 044 svar
1733k läst
6,0k svar
Worx Landroid 2.0
Någon som vet om det finns omkopplare som är fjädrande åt ett håll och kan switcha mellan 2 lägen .Bebbe56 skrev:
Tänkte att när klipparen kommer in så skall den switcha till zoon B, för att klippa denna zoon nästa gång den skall ut, för att nästa gång den kommer in skall den switcha till zoon A inför nästa klippning ,altså måste omkopplaren tryckas åt samma håll, men varanan gång skall den switcha mellan de båda utgångarna. Hoppas ni förstår vad jag försöker förklara i detta fall så slipper jag timern, och kan styra reläet på detta vis, och kan klippa bägge zonerna samma dag.
//Peter
Det går naturligtvis att ordna med lite elektronik! Du kan t.ex. ta en microswitch eller en optisk givare och låta den styra en D-vippa vars ena utgång styr reläet. Då byter reläet läge varje gång switchen aktiveras. Lättast blir det dock troligen med en veckotimer . Är det någon som vet vad för slags signal som går på gränstråden ? Är det DC eller AC och om det är AC - vilket frekvensområde används? Detta kan ju avgöra vilken typ av relä som kan användas.
Tack för tipset, jag ställde min plant och satte sedan en stickpropp under vänster bakhjul. Det gav ca 3.4°.martin43 skrev:TACKAR!
Jag har nu nollat den, den gick fortfarande åt vänster. Lutade den då 3 grader och nollade igen så att när den är helt plan visar den -3 grader. Nu går den mycket rakare, men den går lite S-format, dvs den går lite åt höger där den nog borde gått rakt och lite åt vänster där den förut hade gått mycket åt vänster.
Resettade, och nu ormar den sig.
Ett klart steg framåt!
Ja först tyckte jag att denna klippare blev lov prisad men sedan läser man bara om strul och strul som är lika på alla klipparna verkar det som.Martin84 skrev:
Jag skulle iväg och köpt en men har ångrat mig lite nu. Verkar som man får lägga lika mycket tid på att fixa o dona med denna som det tar att klippa med en vanlig klippare?
Va? som vad?nissenhj skrev:Ja först tyckte jag att denna klippare blev lov prisad men sedan läser man bara om strul och strul som är lika på alla klipparna verkar det som.
Jag skulle iväg och köpt en men har ångrat mig lite nu. Verkar som man får lägga lika mycket tid på att fixa o dona med denna som det tar att klippa med en vanlig klippare?
Det finns ju olika sätt att agera på när man läser sig till om någonting passar en själv. Vissa är fast beslutna att just deras produkt är den bästa trots att den inte fungerar, andra är helt övertygade om att produkten är kass trots att den fungerar och den tredje gissar hej vilt utan att ha läst speciellt noga vad som sägs. Den fjärde är tekniskt intresserad och ställer frågor eller ger förslag, detta uppfattas av den förste som ren kritik, av den andre som allmänt gnäll och av den tredje som pittmätning.
Detta i kombination med att man inte behöver visa skolbetygen när man köper klipparen gör ju att spridningen blir enorm, men att det i slutänden sällan är produktens fel om man skall vara ärlig.
Så lista gärna alla dessa problem så får vi se om du greppat det faktiska läget.
Jag tycker inte priset skall rättfärdiga att någonting inte fungerar. En Ferrari för en miljon kronor är för mig mera prisvärd än en trallskruv för 10öre med galv i torxen.Martin84 skrev:
Funkar någonting så är det bra, fungerar det inte så är det dåligt, oavsett pris.
En veckotimer blir nog svårt att köra på 2 zoner samma dag, då den då plötslig kan skifta zoonen när klipparen är ute och jobbar ;-) blir det störningar te.x regn, så är det svårt att parera de inställda tiderna för zoonera, skulle var kul om man kunde lösa detta att klippa säkert på 2 zooner samma dag, får väl forska lite i detta ämne. ;-)HasseTeknik skrev:Det går naturligtvis att ordna med lite elektronik! Du kan t.ex. ta en microswitch eller en optisk givare och låta den styra en D-vippa vars ena utgång styr reläet. Då byter reläet läge varje gång switchen aktiveras. Lättast blir det dock troligen med en veckotimer . Är det någon som vet vad för slags signal som går på gränstråden ? Är det DC eller AC och om det är AC - vilket frekvensområde används? Detta kan ju avgöra vilken typ av relä som kan användas.
//Peter
Henke2 utrrycker det väl men omfattande, enligt min mening kan man sammanfatta det som du/ni kallar mycket strul med finlir egentligen i ambitionen att få en så perfekt klippare och klippning som möjligt. Sammanfattningsvis tror jag mer eller mindre samtliga ägare av Worx är nöjda eller mycket nöjda med maskin och klippresultat men självklart finns det enstaka undantag som alltid.nissenhj skrev:Ja först tyckte jag att denna klippare blev lov prisad men sedan läser man bara om strul och strul som är lika på alla klipparna verkar det som.
Läser man på trådar för betydligt dyrare klippare går det snabbt att konstatera att en hel del finns att avhandla även för dem så det är nog snarare så att Worx är både billiga och bra och dessutom lämnar man TRE års garanti vilket är sällsynt bra kundservice i branschen.
Så jag kan lätt råda dig att utan några betänkligheter fortsätta med din intention att gå och köpa en, om du får tag i en vill säga, för de lär gå åt som smör just nu.
ok!! så kluckande och att han svänger åt vänster plus att han stannar i laddaren när han inte ska är inte strul???? Henke du verkar ju vara expert på det mesta, kan du då säga vad kluckandet (som många har) är???
Utan att gå tillbaka i tråden och erinra mig om allt som är skrivet i år så är det följande:Henke2 skrev:Va? som vad?
Det finns ju olika sätt att agera på när man läser sig till om någonting passar en själv. Vissa är fast beslutna att just deras produkt är den bästa trots att den inte fungerar, andra är helt övertygade om att produkten är kass trots att den fungerar och den tredje gissar hej vilt utan att ha läst speciellt noga vad som sägs. Den fjärde är tekniskt intresserad och ställer frågor eller ger förslag, detta uppfattas av den förste som ren kritik, av den andre som allmänt gnäll och av den tredje som pittmätning.
Detta i kombination med att man inte behöver visa skolbetygen när man köper klipparen gör ju att spridningen blir enorm, men att det i slutänden sällan är produktens fel om man skall vara ärlig.
Så lista gärna alla dessa problem så får vi se om du greppat det faktiska läget.
1. Den driver åt vänster och åtgärdas hjälpligt med att kalibrera den till -3° när den står i våg?
2. Den slår i motor vid vändning
3. Batteriet tappar ström efter laddning, något som Li-Ion batterier inte skall göra
Tja, det är ju lite hur man ser på saken:nissenhj skrev:Utan att gå tillbaka i tråden och erinra mig om allt som är skrivet i år så är det följande:
1. Den driver åt vänster och åtgärdas hjälpligt med att kalibrera den till -3° när den står i våg?
2. Den slår i motor vid vändning
3. Batteriet tappar ström efter laddning, något som Li-Ion batterier inte skall göra
1. Klipparen lovade aldrig att den har lutningskompensering.
Jämför gärna med andra och ta reda på vilken prisklass som erbjuder det.
Nu har man via en helt gratis service fixat mjukvara så att den går mycket rakare, och därmed fungerar bättre.
Dessutom så vet vi nu hur man kalibrerar lutningsgivarna.
Min svängde ofta vänster,i en radie om ca 30m. Inte ett stort problem, men för de som vill justerar det så har jag tipsat om hur jag gjorde för att få den att gå mycket rakare.
Om du (och andra) uppfattar det som ett allvarligt problem så kan jag låta bli att skriva om det, np.
2. Slagen är bra att vi pratar om, för att förstå om det är individ- eller design-relaterat.
Och det skall tillbaka till Importören.
- Samtidigt så klipper den ju.
3. Hmmm, känner inte till. men jag ser ju att enheten inte slutar helt att dra ström under vilan.