peter_sm skrev:
Tack, beställde timer och relä kortet från conrad, får försöka hitta en bra låda...

Då borde kopplingen bli så här ?
[bild]

//Peter
Ja det ser riktigt ut.
 
peternicklas
Vet inte om fler har noterat det men väldigt mycket med reklam från HQ och Gardena på TV.
Fick även reda på att Landroid säljer väldigt bra, så bra att de nu flyger hem klippare från Kina för att inte behöva vänta på båten.
 
peternicklas skrev:
Vet inte om fler har noterat det men väldigt mycket med reklam från HQ och Gardena på TV.
Fick även reda på att Landroid säljer väldigt bra, så bra att de nu flyger hem klippare från Kina för att inte behöva vänta på båten.
Har inte sett på TV på flera år, så är lyckligt ovetande om reklamfilmerna :) Kul att LD går bra, det gynnar ju oss som harm askinen med tanke på reservdelar osv.


Någonting jag funderat över är hur marknaden för Landroid ser ut. Hur jag än googlar så hittar jag ingenting om maskinen annat än detta forumet. Finns det inga internaitonella forum för klipparen?

Saknar fortfarande tillgång till servicemenyer, mjukvaror och sådana knep. Enda gömda prylen vi vet än så länge är ju att 5:an nollar accelerometrarna.
 
eleson skrev:
och klipparen har inget gyro, så jag förväntar mig inte att den är en Bosch helt plötsligt.
Nu vet jag inte vilken klippare du har eller pratade om, men Landroid 2.0 har absolut gyro, du skrev ju själv hur man nollar dem genom att trycka på 5:an
 
Redigerat:
Är det någon som har kommit på varför det kluckar efter den ändrat riktining och skall börja köra? Mitt kom efter 2 veckor. Det upphör efter man startat om det.
Har ett litet klipp när det kluckar, man ser att det rycker till lite i däcket
[video=youtube_share;30vibtMz0Cc]http://youtu.be/30vibtMz0Cc[/video]
 
Henke2 skrev:
Nu vet jag inte vilken klippare du har eller pratade om, men Landroid 2.0 har absolut gyro, du skrev ju själv hur man nollar dem genom att trycka på 5:an
Nope, vill jag påstå.
Den har en lutningssensor. Möjligen en med accelerometer. Men de värden kan vi inte se (så jag tror inte det finns)
Men säkerligen inte en inbyggd kompass.

Den kan alltså inte köra rakt fram i komplexa lutande former.
Som t ex en gräsmatta som är rundad som läktaren i Globen. ( Definiera gärna vad som är rakt fram :)

Man kan t ex lyfta den försiktigt i bakändan och rikta om den, och den fortsätter glatt i den nya riktningen.
Det skulle ett gyro fånga upp.

/E
 
Henke2 skrev:
... Enda gömda prylen vi vet än så länge är ju att 5:an nollar accelerometrarna.
För att vara petnoga, den nollar vinklarna (lutning) , inte några g-krafter...
 
kluckandet vet nog ingen vad det beror på..dock kom det med den senaste uppdateringen. Förmodligen något i programmeringen.?
 
eleson skrev:
Nope, vill jag påstå.
Den har en lutningssensor. Möjligen en med accelerometer. Men de värden kan vi inte se (så jag tror inte det finns)
Men säkerligen inte en inbyggd kompass.

Den kan alltså inte köra rakt fram i komplexa lutande former.
Som t ex en gräsmatta som är rundad som läktaren i Globen. ( Definiera gärna vad som är rakt fram :)

Man kan t ex lyfta den försiktigt i bakändan och rikta om den, och den fortsätter glatt i den nya riktningen.
Det skulle ett gyro fånga upp.

/E
Lutningssensor är ju ett gyro. Hade den känt av enbart gravitationen så hade man ju inte behövt nolla den, eller hur. Vattenpass konner utan resetknapp, de behövs liksom inte. Kompass är något helt annat. Vad jag kan se så använder maskinen gyros för lutning i X-Y men inte Z, dock har jag svårt att tro att man visar Z utan att ha ett treaxligt gyro inbyggt. Sen om man använder det är en annan femma.

hm.
 
eleson skrev:
För att vara petnoga, den nollar vinklarna (lutning) , inte några g-krafter...
Vad är lutning då, om inte G-krafter :)
 
Martin84 skrev:
kluckandet vet nog ingen vad det beror på..dock kom det med den senaste uppdateringen. Förmodligen något i programmeringen.?
Det där är ju en smäll! Borstlösa motorer är väldigt bra, men kräver en väldigt smart kontroller för att lista ut när magnetfälten skall växlas. Blir detta fel så får man en smäll likt denna. Drivmotorerna har med största sanoliket sensorer för att veta exakta värdet istället för att gissa sig till det vilket ger mjukvare starter. Har man kanske fumlat med detta i mjukvaran tro?
 
Henke2 skrev:
Det där är ju en smäll! Borstlösa motorer är väldigt bra, men kräver en väldigt smart kontroller för att lista ut när magnetfälten skall växlas. Blir detta fel så får man en smäll likt denna. Drivmotorerna har med största sanoliket sensorer för att veta exakta värdet istället för att gissa sig till det vilket ger mjukvare starter. Har man kanske fumlat med detta i mjukvaran tro?
Ok, det känns ju nästan som mjukvaruproblem då det "fixar sig" efter omstart, känns ju inte alls bra och de borde vara flera med samma problem. Undrar om den kan skada sig själv iom detta
 
något som worx borde kolla på!!
 
enligt support visste dom bara en som hade kluckande ljud, konstigt då många har problem med det??? kan det vara lite fett i hjulmotor? men men då hade väll inte maskinen funka efter omstart?
 
fotogen skrev:
Är det någon som har kommit på varför det kluckar efter den ändrat riktining och skall börja köra? Mitt kom efter 2 veckor. Det upphör efter man startat om det.
Har ett litet klipp när det kluckar, man ser att det rycker till lite i däcket
Konstigt, det ljudet har jag inte alls på min M från i år, däremot som jag tidigare skrivit andra egenheter som att den ändrar riktning då och då mitt på gräsmattan och en gång har ställt sig still med texten "utanför arbetsområdet" också det mitt på gräsmattan. Så senaste mjukvaran för tydligen med sig lite olika problemuppträdanden för olika maskiner vad det nu kan bero på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.