D
….det är väl såhär att hantverkare de senaste åren har tjänat lite för bra. Inte konstigt med tanke på att deras lön till viss del har betalats av det gemensamma.

Vi får väl bara hoppas att lågkonjunkturen för med sig att hantverkarna börjar komma i tid, informerar i förväg om prissättningen osv.
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 3 till
  • Laddar…
B
13th Marine 13th Marine skrev:
Detta är för övrigt vad jag får på samma vara idag:
[bild]

Rent nytt konto på ett företag som inte någonstans har med VVS eller för den delen bygg att göra...
Med LRF-avtalet, som alla bönder kan ha blir det 382 kr…
 
D
Tycker nog att det är rätt skapliga marginaler på priserna på fakturan, orkade inte lägga i alla produkterna från TS faktura men här är mina priser på Ahlsell och jag har bara bra rabatt på el och verktygs sortimentet.
 
  • Skärmdump av en online shoppingkorg som innehåller rörkopplingsartiklar med priser i SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
B Boan skrev:
Med LRF-avtalet, som alla bönder kan ha blir det 372kr
Och jag kan traska in och köpa det för samma pris inkl moms på byggmax eller rinkaby rör 🙄
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Det om något ju helt galet, varför har man en bruttoprislista som är individuell?!
Jag ser det som att det är lättare att ge en större summa "rabatt".

85% slår högre än 65% hos många.
 
R
D Derbyboy skrev:
så en hantverkare som kör en RAM 1500 har enligt lagen få rätt till ett större påslag än en hantverkare som kör en billigare bil? Allt annat lika
Ja det finns ingett i lagen som styr i vad man åker för bil..
Det enda du som konsument kan göra är att inte anlita honom..
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
….det är väl såhär att hantverkare de senaste åren har tjänat lite för bra. Inte konstigt med tanke på att deras lön till viss del har betalats av det gemensamma.

Vi får väl bara hoppas att lågkonjunkturen för med sig att hantverkarna börjar komma i tid, informerar i förväg om prissättningen osv.
Det är väl ingen som tvingar dig att anlita en hantverkare? Gör allt själv så slipper du krångel.
 
  • Gilla
Johnny57 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag ser det som att det är lättare att ge en större summa "rabatt".

85% slår högre än 65% hos många.
Ja jo, men det visar väl om nått att Bruttoprislistan är trams...
 
  • Gilla
Jimbo.S och 1 till
  • Laddar…
B
D demand skrev:
Tycker nog att det är rätt skapliga marginaler på priserna på fakturan, orkade inte lägga i alla produkterna från TS faktura men här är mina priser på Ahlsell och jag har bara bra rabatt på el och verktygs sortimentet.
LRF har
Bättre priser. 622kr för konsolen.
 
D
F Freddandson skrev:
Det är väl ingen som tvingar dig att anlita en hantverkare? Gör allt själv så slipper du krångel.
Nja, skulle va till det elektriska då men men du missar poängen.
 
B
13th Marine 13th Marine skrev:
Och jag kan traska in och köpa det för samma pris inkl moms på byggmax eller rinkaby rör 🙄
Precis 😂😂😂. Men en VVS-are har ju massa mer rabatt…

Skillnaden är att beroende på avtal får du
Leverans nästa dag, något som är
Billigare än att lägga tid på att åka till affären.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Ser helt ok ut. Men jag ser inget rotavdrag?
 
  • Gilla
Johnny57 och 2 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Precis 😂😂😂. Men en VVS-are har ju massa mer rabatt…

Skillnaden är att beroende på avtal får du
Leverans nästa dag, något som är
Billigare än att lägga tid på att åka till affären.
Ja, en massa rabatt på listpriset, ett listpris ingen betalar.
Ett listpris som på något konstigt sätt ska vara riktmärket mot vad kunden ska betala, trots att kunden kan köpa det till ett helt annat pris själv.

Jag betvivlar starkt att dessa småjobb förbeställs, utan man kör in om Ahlsell på vägen dit. Tid som debiteras kunden...
 
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Verkar Ok vad jag kan se! 👍
 
  • Gilla
Johnny57 och 1 till
  • Laddar…
R
En anekdot om ingenjörer är ju att dom ingenting gör…
Men dom är duktiga på att ifrågasätta o vända o vrida på allt till sin fördel😂
 
  • Gilla
  • Haha
Johnny57 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.