ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Jag brukar jämföra med hur länge jag själv behövt för att byta dessa. Jag är ingen rörläggare men hade bytt dem under 3 timmar. Behöver man 8 ska man jobba med annat…
 
  • Gilla
Mr Wiktig
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Att kalla de för Scam är o ta i..

Kan du visa vad o hur mycket varor får kosta ut till kund?

Sedan är det ingett tvång att anlita en Röris som i detta fall..

För jag kan inte finna detta i konsumentköplagen, utan det är skäligt pris som gäller..
Vad tycker du själv är ett skäligt påslag?
 
  • Gilla
Mr Wiktig
  • Laddar…
B
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Arbetskostnaden a 595 med tid 7h totalt känns fullt rimlig.
Artikelkostnaden vet jag itne så mkt om, du fick iaf 10% rabatt :)

Genrellt ca 8000 kr för ett sådant arbete är en del pengar, men inte orimligt. Iaf i den nivå att man kan klaga tycker jag. Då skulle man nog tagit in flera offerter för jobbet så hade man kanske fått ned det någon tusenlapp ?
Jag fick räkning på 18h för byte av värmepump och VVB, med omvänd placering. Så 7h tycker jag är mycket för detta
 
Ja visst är det sjukt
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Tycker du 2600+moms för ett avloppsrör är ett skäligt pris?

Eftersom skäligt pris såvitt jag vet inte är prövat i domstol så är det svårt att veta om det är skäligt, det jag vet är att företagen hellre förlikas än tar ett eventuellt prejudicerande domstolsbeslut...
Nej det tycker jag inte om genomsnittspriset på den är säg 2-300kr på marknaden..

Skäligt pris enligt mig är ett genomsnittspris på marknaden+ påslagen som företaget behöver..
Att tänka på i detta fallet är att Röris tog inte 8 timmar betalt rimligtvis så behöver han detta för att kunna leva och driva ett bolag som behöver överleva kriser, sjukdomar mm.
Så att kunderna har sin garanti kvar..
Tycker du inte att det låter rimligt?
 
henke-henke henke-henke skrev:
Varför hittar jag aldrig diskussioner om Ica eller Konsums påslag? Det är nästan alltid elektriker och VVS som landar i blåsvädret. Vad lägger t.ex. Ica och Konsum på? X2 eller X3? Å sen ibland extrapriser å rabatter. Kanske har man tur å får 5% på Ica-kortet någon gång. Läste nyligen om en Ica butik som gjort 89 miljoner i vinst. Den butiken kanske har X4?! Bara en tanke. Folk som jag känner jobbar mest för att tjäna pengar och undviker att arbeta idéellt. Om det nu kostar så mycket, köp skiten på Biltema å gört själv. 👍🏼
För att de inte är jämförbara.
På ICA handlar jag en vara, allt ingår.
Hantverkaren utför mig en tjänst, jag betalar för tiden denne lägger på att köra dit att handla.
Den dagen hantverkaren säljer materialet monterat och klart utan timpris så är de jämförbara.
 
  • Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
henke-henke henke-henke skrev:
Varför hittar jag aldrig diskussioner om Ica eller Konsums påslag? Det är nästan alltid elektriker och VVS som landar i blåsvädret. Vad lägger t.ex. Ica och Konsum på? X2 eller X3? Å sen ibland extrapriser å rabatter. Kanske har man tur å får 5% på Ica-kortet någon gång. Läste nyligen om en Ica butik som gjort 89 miljoner i vinst. Den butiken kanske har X4?! Bara en tanke. Folk som jag känner jobbar mest för att tjäna pengar och undviker att arbeta idéellt. Om det nu kostar så mycket, köp skiten på Biltema å gört själv. 👍🏼
Håller med. Så fort en hantverkare tar betalt är det lurendrejeri och skam. Vem vet vad som strulade? Kanske var det gamla järnrör med kass gänga som satt fast som satan och tog 30-40 min att få loss. Sånt händer.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej det tycker jag inte om genomsnittspriset på den är säg 2-300kr på marknaden..

Skäligt pris enligt mig är ett genomsnittspris på marknaden+ påslagen som företaget behöver..
Att tänka på i detta fallet är att Röris tog inte 8 timmar betalt rimligtvis så behöver han detta för att kunna leva och driva ett bolag som behöver överleva kriser, sjukdomar mm.
Så att kunderna har sin garanti kvar..
Tycker du inte att det låter rimligt?
”Som företaget behöver”, så påslaget ska alltså typ ifrån om företaget behöver ett påslag på 10 procent eller 200 procent, tycker du det känns rimligt?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För att de inte är jämförbara.
På ICA handlar jag en vara, allt ingår.
Hantverkaren utför mig en tjänst, jag betalar för tiden denne lägger på att köra dit att handla.
Den dagen hantverkaren säljer materialet monterat och klart utan timpris så är de jämförbara.
Så 89miljoner i ren vinst är skäliga påslag?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
R
D Derbyboy skrev:
Vad tycker du själv är ett skäligt påslag?
Det går inte o säga någon procentsats för alla firmor har olika utgifter och förutsättningar..

Men ett pris på en sak kommer aldrig rättsligt att utgå ifrån det billigaste på marknaden untan troligtvis ett medelpris+ påslag som vederbörande företag behöver..
 
R Rejäl skrev:
Nej det tycker jag inte om genomsnittspriset på den är säg 2-300kr på marknaden..

Skäligt pris enligt mig är ett genomsnittspris på marknaden+ påslagen som företaget behöver..
Att tänka på i detta fallet är att Röris tog inte 8 timmar betalt rimligtvis så behöver han detta för att kunna leva och driva ett bolag som behöver överleva kriser, sjukdomar mm.
Så att kunderna har sin garanti kvar..
Tycker du inte att det låter rimligt?
Precis, vi kanske ska sluta säga att Ahlsells priser är skäliga då?
Jag tycker ett skäligt pris är vad vem som helst kan knata in och handla prylen för, inte någon fiktiv prislista som är avsedd att ge feta rabatter på.

Tycker du detta är ett arbete som ska ta 8h?!

Oavsett, om hantisen behöver mer pengar för att gå runt får denne lägga det i timpengen, jag betalar denne för dess kompetens, inte för att den ska leka butik.
 
  • Gilla
Dheri och 7 till
  • Laddar…
F Freddandson skrev:
Håller med. Så fort en hantverkare tar betalt är det lurendrejeri och skam. Vem vet vad som strulade? Kanske var det gamla järnrör med kass gänga som satt fast som satan och tog 30-40 min att få loss. Sånt
Nej ett skäligt pris utgår inte från ”vad företaget behöver”
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 3 till
  • Laddar…
Ö Örnie69 skrev:
Jag brukar jämföra med hur länge jag själv behövt för att byta dessa. Jag är ingen rörläggare men hade bytt dem under 3 timmar. Behöver man 8 ska man jobba med annat…
Du borde bli rörmokare.
Alla jobb har olika förutsättningar. Jag jobbar som rörmokare och har bytt vm konsol på 20 minuter och på 2 dagar. Det beror helt på förutsättningarna.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
henke-henke henke-henke skrev:
Så 89miljoner i ren vinst är skäliga påslag?
Var det inte miljarder?
Oavsett kan du välja att gå och handla någon annanstans.
Lycka till att få en hantverkare att berätta vad ett litet jobb kommer kosta i material innan, du kommer generellt sett få ett svävande svar.
 
  • Gilla
Mr Wiktig
  • Laddar…
R
F Freddandson skrev:
Håller med. Så fort en hantverkare tar betalt är det lurendrejeri och skam. Vem vet vad som strulade? Kanske var det gamla järnrör med kass gänga som satt fast som satan och tog 30-40 min att få loss. Sånt händer.
Ja och förmodligen i dessa timmar som TS har betalat har det diskuterats och han har fått råd osv..
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.