R
S Sören Carlsson skrev:
Vill även tillägga att rörmokaren har mer än 75 % rabatt på Ahlsell.
Kan du visa det eller är det en gissning?
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men om du nu har läsförståelse? så vart har jag tagit upp Rinkaby rör? Jag har bara svarat på att någon tog upp deras priser var så bra och att man borde inte ta mer än 10-15% påslag på dessa..
Dessa påståenden saknar lagstöd det finns ingenstans i konsumentköplagen som det står att företagarn behöver eller ska handla på det billigaste stället och än mindre att man bara får ta 10-15% i påslag.. detta är 13th Marines egna önskemål om hur det borde fungera, alla får tycka som dom vill..
Vad Röris betalar för sakerna är bara hans ensak inte kundens..
Det som gäller är skäligt pris ingett annat..

Öh va det inte du som pratade om 200% påslag o i nästa inlägg var det 100% samt att hantverkare fakturerade heldagar mm.
Undra vem som inte är läskunnig🤔
Jag orkar inte vara explicit med dig och förklara mina exempel i detalj. Jag tror nämligen inte att du vill förstå.

Jag har heller inte påstått någonting om vad du sagt om Rinkabyrör. Men om ditt minne är kort så för att besvara frågan var DU har nämnt dem så är det i inlägg 19, 29 och 62.
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 2 till
  • Laddar…
Tycker inte det verkar vara så saltat

Lista ner sakerna och skicka till Ahlsell och fråga vad du får ge, och vilka rabatter du kan få där
Alternativ kolla med Rinkaby rör vad det kostar i material där

Rot på jobbet ?
 
Ni som försvarar detta, tycker ni att detta verkar rimligt?
En skärmdump från Ahlsell-webbplats som visar en PVC markavloppsrör med specifikationer och pris på 199,00 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är priser från 2019.
Vem betalar någonsin 2600kr + moms för ett sånt rör?
 
  • Gilla
  • Haha
Mekplatsen och 8 till
  • Laddar…
R
H Hank_Ö skrev:
Jag orkar inte vara explicit med dig och förklara mina exempel i detalj. Jag tror nämligen inte att du vill förstå.

Jag har heller inte påstått någonting om vad du sagt om Rinkabyrör. Men om ditt minne är kort så för att besvara frågan var DU har nämnt dem så är det i inlägg 19, 29 och 62.
Ja att man nämner något när man svarar.
Det är brukligt att svara någon som skriver till en. Men det är inte jag som har tagit upp Rinkaby eller Ahlsell utan bara svarat på dessa..

Någ var du ute o cyklade igår i dina svar..
 
  • Haha
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Tycker fakturan ser bra ut. Det jag kan anmärka på är arbetstiden 7 timmar för några pressböjar och en vattenmätarkonsol låter som en väldigt långsam montör. Om han inte haft lång väg i bil till jobbet?/ gammal röris
 
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Ursäkta mig, 7,5 timmar för att montera en konsol och två kranar ?
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Det är inte nettopriser på Ica Maxi heller. Eller på Åhlens.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men det finns ingenstans en hantverkare alltid kan köpa det billigaste. Vill du betala för att han ska sitta o googla varje pryl sedan göra en beställning på den sedan googla nästa pryl som är billigare någon annanstans.
Nej givetvis inte…vet du ens att det är samma fabrikat på kulventilen?
Därför finns skäligt pris och jag tror att man hamnar rätt rejält över det billigaste priset med vad som anses skäligt..
Det gäller att förstå helheten inte bara enstaka styckepriser..
Ska du seriöst försöka försvara den största scammen i hela hantverksbranschen i Sverige?

Det är inte Agda, 86 vars blandare du bytt du snackar med detta är Byggahus - vi känner den här scammen bättre än vi känner mamma 😂😅
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 18 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Det är väl bara att köpa en sådan här: [länk]
Och leta upp den lilla fyrkantiga brunnen i gatan precis utanför din tomt.
De lilla fyrkantiga brunnen får du som privatperson eller rörmokare inte röra(finns undantag där VA ansvarig kan godkänna att en rörmokare stänger och öppnar kranen)
Jag jobbar som rörmokare och har fått saftig böter för jag stängde och öppnade en service ventil i gatan in till ett hus(15000:- ) och detta var på ett helt nybyggt område med helt nya ventiler och rör.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Hej
Materialen har jag ingen uppfattning om, men har han/hon o handlat det så går det ju och verifiera via fraktsedel/kvitto.. tiden däremot 7 timmar känns lite för högt, bör inte ta mer än 3-4timmar atr byta, kranar och ventilerna. Är du nöjd med resultatet i övrigt så skulle jag nog släppa det..
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ska du seriöst försöka försvara den största scammen i hela hantverksbranschen i Sverige?

Det är inte Agda, 86 vars blandare du bytt du snackar med detta är Byggahus - vi känner den här scammen bättre än vi känner mamma 😂😅
Att kalla de för Scam är o ta i..

Kan du visa vad o hur mycket varor får kosta ut till kund?

Sedan är det ingett tvång att anlita en Röris som i detta fall..

För jag kan inte finna detta i konsumentköplagen, utan det är skäligt pris som gäller..
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Att kalla de för Scam är o ta i..

Kan du visa vad o hur mycket varor får kosta ut till kund?

Sedan är det ingett tvång att anlita en Röris som i detta fall..

För jag kan inte finna detta i konsumentköplagen, utan det är skäligt pris som gäller..
Tycker du 2600+moms för ett avloppsrör är ett skäligt pris?

Eftersom skäligt pris såvitt jag vet inte är prövat i domstol så är det svårt att veta om det är skäligt, det jag vet är att företagen hellre förlikas än tar ett eventuellt prejudicerande domstolsbeslut...
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
S svedbo skrev:
Hej
Materialen har jag ingen uppfattning om, men har han/hon o handlat det så går det ju och verifiera via fraktsedel/kvitto.. tiden däremot 7 timmar känns lite för högt, bör inte ta mer än 3-4timmar atr byta, kranar och ventilerna. Är du nöjd med resultatet i övrigt så skulle jag nog släppa det..
Vadå så om det inte läcker så ska man acceptera en dubbling av timmarna. Helt sjukt!
 
  • Gilla
Mr Wiktig
  • Laddar…
Varför hittar jag aldrig diskussioner om Ica eller Konsums påslag? Det är nästan alltid elektriker och VVS som landar i blåsvädret. Vad lägger t.ex. Ica och Konsum på? X2 eller X3? Å sen ibland extrapriser å rabatter. Kanske har man tur å får 5% på Ica-kortet någon gång. Läste nyligen om en Ica butik som gjort 89 miljoner i vinst. Den butiken kanske har X4?! Bara en tanke. Folk som jag känner jobbar mest för att tjäna pengar och undviker att arbeta idéellt. Om det nu kostar så mycket, köp skiten på Biltema å gört själv. 👍🏼
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.