R
H Hank_Ö skrev:
Men herregud människa. Du hittar ju på saker på löpande band. Jag har aldrig sagt något om vad du påstått idag, mer än att du bad någon hjälpa dig hitta vilka som angett timpriser på 1500-2500. Kommer du ihåg att du skrivit det? Jag citerade din post så det borde inte vara omöjligt för dig.
En rekommendation skriv inte till mig för du är inte klok…

• Haha
Hank_Ö
  • Laddar…
Hantlangare ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Så gör dom Flesta.. Tar betalt för varje detalj för sig.. Köps det i hela paket, så kostar materialet 2167 kr (rinkaby rör) och då blir arbetstiden också mindre.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sluta blås kunderna istället 😠
Sluta blås forummedlemmar.

U
Jag vet arbetsgivare som hörde av dig till Ahlsell och hotade med att sluta nyttja dem ifall de fortsatte med frukosten. För att de fann det oskäligt att kunna fakturera kunderna för tiden installatörerna satt och drack kaffe och käka fralla och inte heller ville företaget betala löner för de.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Sluta blås forummedlemmar.
Det vore nåt det. Inte så lukrativt kanske. Hittills noll kronor på kontot. Får bli hantverkare istället.

R Rejäl skrev:
Ok, men vem säger att han behöver redovisa marknadspriser?
Skäligt pris borde vara, inte det billigaste eller dyraste utan någonstans i mittten håller du inte med?
Men du pratade om saftiga påslag jag ser inga påslag på fakturan av material, så det vet jag inte vart du har fått det ifrån?
Jag ser cirka 100% påslag på materialet. Är det rimligt anser du?

R
K kimpano skrev:
Jag ser cirka 100% påslag på materialet. Är det rimligt anser du?
Det går inte att bedöma om det är skäligt för oss genom att jämföra priser rätt av..
Men visst det kan vara och låta högt men vi vet inte vad han har för inköpspris och därav blir det bara spekulation..

• Gilla
pewe3935
  • Laddar…
Hantlangare Hantlangare skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Billigt timdebitering och bilkostnad.
5,5 timmar, har du nån förklarande varför tog det sån tid?

M mojjen skrev:
Utkörning till arbetsplats lär inte vara gångbart på små servicejobb. Det tillämaps till entreprenadjobb där man är på arbetsplatsen. Men ett jobb på några timmar så kommer det inte funka. Så 100% punktliga är dom inte. Dessutom för du betala en hel del för en tidig utkärning till arbetsplats. Ahlsell har bara bara garnti på 9.00 (Göteborg) och då kostar det 360:- plus moms. Kanske går att köpa ännu tidigare mend et finsn inte som valbart leveransalternativ på webben.

Sen har ju dina rörisar köpt materialet, högst sannolikt hos en grossits och fyllt upp bilen. Med tanke på att grossen har några 100000 artiklar, så inser man att det är ett högst begräsnat axplock både mindre och större firmor har på eget lager, än mindre i bilen. De mest vanliga kopplingarna etc självkalrt. men som i detta fallet med konsollhållare kulventiler mm så kan jag garantera att ingen servicebil har det. Får se hur det blir nu när man får köra 34m bilar:).

Däremot tycker jag personligen att har man förprojekterat hos kunden vilet de gjort för TS, så kan man beställa hem innan så det skickas till firman, alterantivt ligger färdig packat på Ahlsell (Eller vart han nu handlar). En seriös firma skall inte behöva tappa många minuter på att hämta material.
Nu jobbar inte jag som instllatör, så är inte på grossen jätte ofta. Men ytterst sällan när jag är där som jag hittar folk som sitter och tar finfika. Känns lite som en myt att alla hantverkare åker till Ahlsell för att få fika på kundens bekostnad.
Denna eviga diskussion kring hur hantverkaren bäst köper material. (jag är själv betald hantverkare mot kunder ibland). Jag en enig med alla som tycker att listpriser är att luras. Själv visar jag upp fakturan från inköpsstället och har ett fast påslag via avtalet med kunden på t.ex. 20 % på mina priser.

Men, ni som säger att hantverkaren alltid borde beställa från grossisten med tidig leverans istället för att åka dit själv är lite väl enkla i ert resonemang. Att sitta vid en dator och leta upp exakt rätt kopplingar tar också tid. Mycket tid ibland. Å att stå hos grossisten och kunna klämma på grejerna, och skruva ihop dem lite lätt för att inte tänka fel (när det gäller VVS) är ibland mycket lättare än att dubbelkolla alla grejer i en webshop.
Jag väljer själv alltid det som är bäst och effektivast för det specifika jobbet.
Det handlar t.ex. om grossisten ligger på vägen eller via en lång omväg. Vad det kostar med utkörning. Hur många personer som riskerar att stå still på arbetsplatsen om chauffören inte kommer i tid.

Lär er att avtala om materialpriser innan ni beställer ett jobb så blir allt så mycket lättare 🤔

• Gilla
mojjen och 4 till
  • Laddar…
Samma här, minst 100% materialpåslag vad jag kan se, men relativt godtycklig arbetskostnad, om än lite väl lång arbetstid för jobbet ifråga.

Vet dock flera som tar nästan exakt samma summa, om det är bra vill jag dock inte spekulera om.

Delarna hade gått att köpa billigt, men sedan får väl kommunen stänga av vattnet på ens begäran och därefter får man knega med det själv och slå dem en signal när det är klart (för att vattnet ska vridas igång igen). Det svåra i det hela är att få tillkopplingarna och att det håller tätt, om man nu inte har lång erfarenhet av det sedan tidigare).

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag menar att om tillverkare A tillverkar en produkt B och säljer den till Jula och till en "proffsbutik" så är det ingen skillnad på produkt B som ligger på hyllan hos Jula och produkt B som ligger på hyllan hos proffsbutiken.

Obs! Vi talar nu om exakt samma vara, inte att tillverkare A också tillverkar en annan produkt C. Då man man inte jämföra B och C och tro att man får samma sak.

Nej, de är har E-nummer, men det påverkar inte sakfrågan.

Nej, Produkt B är produkt B oavsett om den ligger hos Jula eller hos proffsbutiken. Sen kan proffsbutiken ha ett större sortiment men det är en annan fråga.

Du kan få ett konkret exempel:
ELKO RS vägguttag, jordat 2-vägs utanpåliggande finns att köpa på olika ställen:
  • Jula för 149:-
  • Hornbach för 145:- (Artikelnummer: 1841732)
  • Elbutik för 165:- (Artikelnummer: 1841732)
  • Ahlsell för ? :- (Artikelnummer: 1841732)
  • Elektroskandia för ? :- (Artikelnummer 1841732)
Det finns de som tror att kvaliteten är bättre om man köper den hos Ahlsell eller Elektroskandia för att det är proffsbutiker. Jag hoppas att du inte också tror på de dumheterna.

Dvs du jämför olika produkter?
Tanken var ju att jämföra exakt samma produkt?
När kunder köper egen WC-stol typ en Ifö Sign 6860 som ett exempel som är exakt samma stol som vi köper in ifrån vår "grossist" och där båda stolarna har samma RSK-nummer enligt utsidan av kartongen som den kommer paketerad i..
Så saknas alltid avstängningsventilen till toan när kunder köper den men inte när vi köper den ifrån Dahl eller Ahlsell.
Tillfällighet kanske, samma RSK-nummer, dumheter eller ej.

Orkar någon kolla upp ifall det stämmer så kan vi kanske döden den dumheten.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
När kunder köper egen WC-stol typ en Ifö Sign 6860 som ett exempel som är exakt samma stol som vi köper in ifrån vår "grossist" och där båda stolarna har samma RSK-nummer enligt utsidan av kartongen som den kommer paketerad i..
Så saknas alltid avstängningsventilen till toan när kunder köper den men inte när vi köper den ifrån Dahl eller Ahlsell.
Tillfällighet kanske, samma RSK-nummer, dumheter eller ej.

Orkar någon kolla upp ifall det stämmer så kan vi kanske döden den dumheten.
Visst sånt förekommer. Men det är ju detaljer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.