F fixarpelle skrev:
Varför skulle det vara skräp på Jula eller Biltema?
På biltema säljer de kopplingar från italienska Tiemme och Julas kopplingar säljs av Gelia (Ahlsell GDS) till butiker.
Nu är jag ingen rörmokare men jag trodde att det vanligaste felen var installation, yttre påverkan eller korrosion över lång tid.
Är det vanligt att material går sönder från Jula eller Biltema eller är det för att rörmokare inte har rätt klämringar med sig som det är skit?
Vad är det som gör att det är skit och går sönder från Jula och Biltema när produkterna är avsedda för ändamålet?
Om någon skulle packa en skarv med för mycket lin och skulle sedan spräcka något så är det lika oavsett fabrikat eller vad är det som förväntas ske?
Avser du fel som uppstår pga av slarv vid installation som hade upptäckts vid en provtryckning men upptäcks först efter en vecka då installatören inte provtryckt systemet? det måste vara lika oavsett om det är Vatette eller Tiemme.
Frågan är då om felet beror på materialet eller installationen, jag förstår att en installatör inte kan lämna garanti på material han inte införskaffat själv men installationsarbetet är han ansvarig för.
Bara för att det kommer från biltema/jula behöver det inte betyda att det är skräp men det handlar om garantier. Visst ts kunde ha inhandlat materialet själv och bett rörmokaren sätta dit sakerna men kan han lämna garantier på utfört arbete?Det jobbet han utförde lämnade han garanti på utfört arbete och skulle exempel vattenavstängningen fortfarande läcka så får han komma och byta felande delen eftersom han har lämnat garanti.Vem skulle betala om det var ts matrial som behöver bytas?Man åker väl inte till biltema och köper bromsskivor för att sedan be volvo sätta dit dom på verkstaden.
 
  • Älska
Rejäl
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Man åker väl inte till biltema och köper bromsskivor för att sedan be volvo sätta dit dom på verkstaden.
Nej, kanske inte Volvo men det finns många verkstäder som gärna monterar grejer köpt av kunden. Ofta t.o.m uppmuntrar till detta så dom slipper administration
 
  • Gilla
fixarpelle och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Nej, kanske inte Volvo men det finns många verkstäder som gärna monterar grejer köpt av kunden. Ofta t.o.m uppmuntrar till detta så dom slipper administration
Förutsatt att kunden köpt rätt bromsskivor.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Förutsatt att kunden köpt rätt bromsskivor.
Ja , det är väl rätt självklart, men den kund som gör det vet nog vad denne håller på med, t.o.m att köpa rätt till 740:n där inte ens VIN:nr eller vad det nu heter kan garantera rätt. Kolla först , köp sen.
Håller kunden på med annat så är det väl dennes problem.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Ja , det är väl rätt självklart, men den kund som gör det vet nog vad denne håller på med, t.o.m att köpa rätt till 740:n där inte ens VIN:nr eller vad det nu heter kan garantera rätt. Kolla först , köp sen.
Håller kunden på med annat så är det väl dennes problem.
Precis och titta hur många artiklar i ts faktura så kan det lätt bli fel eller saknas något.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Varför skulle det vara skräp på Jula eller Biltema?
På biltema säljer de kopplingar från italienska Tiemme och Julas kopplingar säljs av Gelia (Ahlsell GDS) till butiker.
Nu är jag ingen rörmokare men jag trodde att det vanligaste felen var installation, yttre påverkan eller korrosion över lång tid.
Är det vanligt att material går sönder från Jula eller Biltema eller är det för att rörmokare inte har rätt klämringar med sig som det är skit?
Vad är det som gör att det är skit och går sönder från Jula och Biltema när produkterna är avsedda för ändamålet?
Om någon skulle packa en skarv med för mycket lin och skulle sedan spräcka något så är det lika oavsett fabrikat eller vad är det som förväntas ske?
Avser du fel som uppstår pga av slarv vid installation som hade upptäckts vid en provtryckning men upptäcks först efter en vecka då installatören inte provtryckt systemet? det måste vara lika oavsett om det är Vatette eller Tiemme.
Frågan är då om felet beror på materialet eller installationen, jag förstår att en installatör inte kan lämna garanti på material han inte införskaffat själv men installationsarbetet är han ansvarig för.
Det är större marginaler på priset på Vatette. Det är därför dom tycker det är bäst.
"Ingen Jula-skit, kvalitet kostar" och så betalar kunden snällt.
Tyvärr kan man inte köpa material som botar inkompetens. 😆
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om man ändå ska köpa prylarna själva (för att slippa rörmokarens 400% påslag) så kan man väl satsa en liten del av pengarna man sparar på att köpa kvalitetsgrejer?
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Om man ändå ska köpa prylarna själva (för att slippa rörmokarens 400% påslag) så kan man väl satsa en liten del av pengarna man sparar på att köpa kvalitetsgrejer?
Helt rätt man köper inte en avstängningsventil på Biltema, bara snåla pappskallar som gör det😂
 
Fairlane
Om jag inte är helt ute och cyklar så har Krille man flera gånger tipsat om delar på Biltema, vilket nog antyder att det är bra grejer.
Sen om det är avstängningsventiler eller annat vet jag inte
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Vem är Krille man?
 
R Rejäl skrev:
Vem är Krille man?
@Krilleman
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Bara för att det kommer från biltema/jula behöver det inte betyda att det är skräp men det handlar om garantier. Visst ts kunde ha inhandlat materialet själv och bett rörmokaren sätta dit sakerna men kan han lämna garantier på utfört arbete?Det jobbet han utförde lämnade han garanti på utfört arbete och skulle exempel vattenavstängningen fortfarande läcka så får han komma och byta felande delen eftersom han har lämnat garanti.Vem skulle betala om det var ts matrial som behöver bytas?Man åker väl inte till biltema och köper bromsskivor för att sedan be volvo sätta dit dom på verkstaden.
Nu tror jag inte det är vanligt att någon ber en märkesverkstad som volvo montera egna bromsskivor men varför skulle inte en verkstad montera dem?
Bromsskivor omfattas av ECE-R90 vilket betyder att samtliga bromsskivor och bromsbelägg som säljs i europa motsvarar tillverkarens specifikationer alltså volvo, det är olagligt att sälja något som inte uppfyller de kraven.
Biltemas bromsskivor ska uppfylla alla krav som volvo har och vara lika bra som volvo original även om det finns en mindre tolerans i standarden.
Det mest skrämmande är väl de som tror att volvos bromsskiva är bättre bara för att de inte är medvetna om standardiseringen och regelverket.
Det jag nu berör i inlägget är en del av det jag verkligen kan.

Nu tillbaka till frågeställningen du har i inlägget.
Vem som skulle betala om egenköpt material skulle behöva bytas? om det är materialfel så är det inköpsstället/tillverkaren som köparen skulle ställa sina ersättningskrav till.
Om det däremot beror på brister i installationen så ska installatören stå för det.
Det är skillnad på material och installation i det hypotetiska fallet då den ena parten inte ansvarar för både inköp och installation vilket skapar en ökad risk för en tvist om vem som är ansvarig vid problem då det är lätt att parterna har olika åsikter om felorsaken varför det är enklare om en part ansvarar för allt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Har en enmans bilmek i grannskapet som bytt skivor och klossar på min bil, inga knussel om att jag köpt material själv, lättare för honom samma timpeng.
Frågade dessutom om jag ville ha vinterdäcken på när han ändå hade hjulen av.
Önskar jag kunde ge honom mer jobb 🙃
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man ändå ska köpa prylarna själva (för att slippa rörmokarens 400% påslag) så kan man väl satsa en liten del av pengarna man sparar på att köpa kvalitetsgrejer?
Om delarna håller likvärdig kvalitet så är frågan varför de inte skulle vara ett likvärdigt alternativ.
Jag är en stor förespråkare för svensktillverkat och väljer det personligen före importerat men vågar inte påstå att det svensktillverkade är bättre även om jag ser andra fördelar med svenska varumärken som Vatett, LK osv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
samtliga bromsskivor och bromsbelägg som säljs i europa motsvarar tillverkarens specifikationer alltså volvo, det är olagligt att sälja något som inte uppfyller de kraven.
Vilken lag bryter man mot om man gör det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.