83 534 läst · 656 svar
84k läst
656 svar
VVS-faktura huvudkran rimlig?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 155 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 155 inlägg
Här förstod du precis vad Mathias menade. Han ville också klaga på MP och priset på smör, det var precis det inlägget gick ut på...😉R Rejäl skrev:Ingett av dom för en plastpåse kostar ca 25-50öre i inköp beroende på vilka mängder som köps in.. sedan att vi är såå korkade att vi tillät MP driva igenom skatten är ju det mest befängda som skett…
Smör är billigt igen såg Willys sälja finskt smör för 34.90 det var den som fick bäst i test till o med… än finns det hopp om Sverige…
Som jag skrivit till dig innan jag har inte försvarat 1500-2000kr/Tim eller flera hundra % påslag , men det innebär inte heller 10% påslag utan det behöver finnas ett spann där det är upp till företagen att bestämma då alla företag har olika förutsättningar och kostnader…Fairlane skrev:
Touche!R Rejäl skrev:
Och Ica-handlaren har också förstått du inte gillar något av alternativen och har därför ställt ut papperspåsar att lägga frukten i osv. Dvs han har försökt anpassa sig till sina kunder inom ramen för vad som är möjligt, ungefär. Är du emot att fler hantverkare försöker göra detsamma? Jag tror att du redan gör det - du jobbar på en mindre ort, verkar duktig och har mycket att göra (?) - dit kommer man inte om man envisas med att göra sina kunder förbannade.
“Hantverkaren har också sina (krav)” — den här attityden stör mig. Ni ställer en massa krav, är dryga och luras med priser. Ni verkar ha glömt bort att det är vi kunder som betalar er lön.R Rejäl skrev:
Jag skulle någ säga att det är ett ömsesidigt åtagande är kunden dumsnål o girig så tackar man för sig. Det verkar vara svårt enligt många o få en hantverkare o engagera sig, har du någonsin undrat varför?P Peter Bbb skrev:“Hantverkaren har också sina (krav)” — det är den här attityden som stör mig. Ni ställer en massa krav, är dryga och luras med priser. Er inställning är att det är vi som får anpassa oss efter er, men det är ju vi kunder som bestämmer vad ni kan ta för pris, det är vi som betalar er lön. Ni verkar ha glömt bort det.
De flesta hantverkare är inte dumma som du verkar fått för dig..
Redigerat:
finns många forum där detaljhandelns påslag och de sjuka vinster de gör så fort det ges chans till det. på byggahus lämnar vi synpunkter på det som har med husbygge och göra 🙏henke-henke skrev:Varför hittar jag aldrig diskussioner om Ica eller Konsums påslag? Det är nästan alltid elektriker och VVS som landar i blåsvädret. Vad lägger t.ex. Ica och Konsum på? X2 eller X3? Å sen ibland extrapriser å rabatter. Kanske har man tur å får 5% på Ica-kortet någon gång. Läste nyligen om en Ica butik som gjort 89 miljoner i vinst. Den butiken kanske har X4?! Bara en tanke. Folk som jag känner jobbar mest för att tjäna pengar och undviker att arbeta idéellt. Om det nu kostar så mycket, köp skiten på Biltema å gört själv. 👍🏼
Nej, det har jag inte heller påstått, tvärtom tyckte jag att det var för många timmar lagda.. det är väl inte bara läckage som är viktigt, utan hela arbetet ska vara utfört fackmannamässigt och på ett snyggt sätt så att det ger ett gott intryck, sen kommer det ta 10-tals timmar för att försöka få ner 1-2 timmar som jag personligen inte tycker är värt att lägga om jag för övrigt är nöjd med arbetet..D Derbyboy skrev:
Det är därför det är så viktigt att avtala om pris samt övriga villkor INNAN man anlitar en hantverkare
Det finns ingenjörer i Sverige som inte kostar 600 kr ens.N nb. skrev:Vid 600 kr/tim ex moms behövs under 6 tim / arbetsdag debiterat. Då kan man få ca 40000 månadslön, 6 v semester, semesterersättning samt åtskilliga 1000 i månaden på icke-debiterbara omkostnader.
Majoriteten av firmorna funkar detta alldeles utmärkt för, i allafall har jag inte råkat ut för en faktura jag tyckt varit oskälig.
Utan det är nog ett fåtal som inte får till det, men de får givetvis mest uppmärksamhet, enligt devisen hälsan tiger still.
Varför skriver du "inte kan tvinga " osv då?R Rejäl skrev:
Om en röris ser eller får reda på att jobbet han just gjort av någon anledning resulterat i ett akut läckage så är det närmast en självklarhet för de allra flesta att åka tillbaka och fixa det.
Att han sedan vill ha betalt ifall det berodde på materialfel är ju självklart.
Så vad är egentligen problemet enligt dig?
Det har inte varit en diskussion om att åka ifrån en läckande skada..utan om skadan inträffar efter Röris har lämnat…K karlmb skrev:Varför skriver du "inte kan tvinga " osv då?
Om en röris ser eller får reda på att jobbet han just gjort av någon anledning resulterat i ett akut läckage så är det närmast en självklarhet för de allra flesta att åka tillbaka och fixa det.
Att han sedan vill ha betalt ifall det berodde på materialfel är ju självklart.
Så vad är egentligen problemet enligt dig?
Köper kunden egen skitmaterial som börjar o läcka efter en vecka tex. Ifrån Biltema så vet jag att många inte åker akut för att åtgärda detta då får helt enkelt kunden stå sitt kast med att ha köpt skräp…man kan inte kräva/förvänta sig att Röris ska släppa alla sina kunder o jobb bara för att kunden valt att köpa skräp.,
Återigen så har inte Röris något ansvar för kundens inköpta material det verkar svårt för dig att ta in…
Men skulle han vara i närheten så visst hjälper de allra flesta till men det är inte att ta givet..
Redigerat:
Precis. Även om man håller sig inom hantverkarområdet finns det gott om exempel där timpriserna ligger på betydligt beskedligare nivåer.K karlmb skrev:
Har inga problem med att man sätter en hög prisnivå, kanske för att marknaden tillåter det. Men förklaringen att det är nödvändigt dra in 1500-2000 kr/tim för att få verksamheten att gå runt med ett rimligt löneuttag kan vi ju släppa, det är ju bara pinsamt.