83 551 läst · 656 svar
84k läst
656 svar
VVS-faktura huvudkran rimlig?
Vid 600 kr/tim ex moms behövs under 6 tim / arbetsdag debiterat. Då kan man få ca 40000 månadslön, 6 v semester, semesterersättning samt åtskilliga 1000 i månaden på icke-debiterbara omkostnader.R Rejäl skrev:Du är nära sanningen nu 200kr/ Tim om kunden har eget material som är av bra kvalitet är högst rimligt..
Röris säljer inte material alltid hela dagarna runt utan han kan ha en dag med felsökningar hos diverse kunder som han besöker och då är det bara timpenning och bil som hen får betalt för…Och som i ditt exempel en översyn av värmesystemet dom timmarna får han inga materialintäkter på..
Samt reklamations ärenden om garantier mm..
Sedan har han dagar där han inte får ihop ens 8 timmar debiterbar tid, men ska han överleva i det långa loppet så måste pengarna in på något sett och det är kunderna som betalar eller hur tycker du?
Majoriteten av firmorna funkar detta alldeles utmärkt för, i allafall har jag inte råkat ut för en faktura jag tyckt varit oskälig.
Utan det är nog ett fåtal som inte får till det, men de får givetvis mest uppmärksamhet, enligt devisen hälsan tiger still.
Sedan har du bilen och alla verktyg, lagerlokal och kontor, arbetskläder och skyddsutrustning samt engångs artiklar. Administrativa samt revisorskostnader.. Utbildningar som behöver gås om du är ansluten till säkert vatten, samt andra utbildningar som tex. Värmepumpar mm..N nb. skrev:
Du ska ha råd att vara sjuk ett par veckor om året.. och sedan så ska företaget vara vinstgivande..
Ja för att dom får in inkomster ifrån material som täcker upp delar av timmar som man inte jobbar och resterande som jag skrev…
Redigerat:
Näe det går inte att jämföra.S Skyscraper skrev:
Vid ett vattenmätarbyte gör hantverkaren exakt samma moment 20 ggr om dagen, inget ska monteras, allt ser exakt likadant ut. Det har bytts mätare två gånger under tiden vi bott i detta hus. Båda gångerna har vi snackat skit i 10min och själva bytet har nog tagit 5-7minuter.
...fast det har ju stötts och blötts förut att detta tar man ÅXÅ betalt för, Servicebil.R Rejäl skrev:Sedan har du bilen och alla verktyg, lagerlokal och kontor, arbetskläder och skyddsutrustning samt engångs artiklar. Administrativa samt revisorskostnader.. Utbildningar som behöver gås om du är ansluten till säkert vatten, samt andra utbildningar som tex. Värmepumpar mm..
Du ska ha råd att vara sjuk ett par veckor om året.. och sedan så ska företaget vara vinstgivande..
Ja för att dom får in inkomster ifrån material som täcker upp delar av timmar som man inte jobbar och resterande som jag skrev…
Tänk om man köpte Pizza på samma sätt... Vad kostar pizzan? 400kr / h. Hur långt tid tar det att göra en pizza? 15 minuter...
Kund tänker: Ok, då kostar nog pizzan en hundring, plus lite deg, ost och skinka. Säg 130 spänn.
När är pizzan klar? Den tar en kvart. Kund åker tidigare från jobbet för att hinna hämta på hemvägen.
Dock, bagaren utgår han från hemmet, när du ringer och beställer pizzan så åker han hemifrån. Du får vänta för han har inte kommit dit än.
Men först måste bagaren åka och handla skinka, för det hade han inte hemma., så han vänder i dörren Tillkommer arbetstid + bilkostnad; 30 minuter, bagaren passar på och ta en frukost och prata lite med kebabkioskens ägare. Förresten sinkan kostar 500kr/kg för bagaren måste ju ha garanti för att om den är rutten ska jag göra en garantipizza, så tillkommer kostnad på 100kr för råvaror,
Sen ska han ha en serviceavgift för att han måste ha en lokal med ugn och mjöl. Givetvis tillkommer även en kostnad för embalage och kostnad för att städa efter pizzatillverkningen.
När är pizzan klar? 15 minuter sa väl bagaren? Kund anländer på pizzerian efter 15 minuter. Bagaren: Ett annat jobb kom imellan. Kom tillbaka imorgon.
Dagen efter: En extra bil och reseavgift tillkom då pizzan tog 2 dagar att göra. Kunden hade förvisso beställt en quattro, men pizzabagaren tyckte det skulle gå lika bra med en capricciosa då det var det han hade saker hemma för.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 155 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 155 inlägg
Ja, ändå talas det om att man måste höja priset med 600 kr/h eller mer. Jag har läst folk skriva att man måste ta 1500-2000 kr i timmen för att det ska gå ihop om man inte lägger på 100% på materialet. Det är inte seriöst. Liksom det inte är seriöst med diskussionen om garantier heller. Man får större respekt om man håller sig till sanningen.R Rejäl skrev:
Precis så. Med nuvarande prissättning så sponsrar de som köper mycket material de kunder som inte gör det.R Rejäl skrev:
Klart pengarna ska in, jag tycker bara att man ska vara tydlig med modellen och ärlig, inte som här låtsas att kunden får 10% rabatt på materialet.R Rejäl skrev:
Garantier... Det står väl tillverkaren för?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 408 inlägg
Akta, nu mästrar ni allt!
Snart kommer en rejäl lunta rättsfall som bevisar att en hantverkare får ta precis hur mycket de vill för materialet 🙄
Snart kommer en rejäl lunta rättsfall som bevisar att en hantverkare får ta precis hur mycket de vill för materialet 🙄
Det är ju de facto en del av inkomsten så tror det är svårt att trolla med. Jag har en bruttomarginal på 50-57%, generellt 40% materialpåslag och en nettomarginal på 4-9%.H Håkan V skrev:Du behöver inte sammanblanda mig med några andra "ni människor".
Jag har full förståelse för att ett företag behöver ha inkomster för att fungera och överleva, däremot önskar jag ett system där man som slutkund klart och tydligt ser vad som är kostnad för material och arbete. Detta blir omöjligt om hantverkaren ser "påslag på material" som en del av inkomsten för arbetet.
Ja för varorna som man köper står grossisten via tillverkaren för den delen helt rätt.. Nog står man för utförande garanti om 2år om man ska vara kvar på marknaden och vill ha återkommande kunder även om det inte har avtalats så skulle jag säga att de flesta gör..Fairlane skrev:Ja, ändå talas det om att man måste höja priset med 600 kr/h eller mer. Jag har läst folk skriva att man måste ta 1500-2000 kr i timmen för att det ska gå ihop om man inte lägger på 100% på materialet. Det är inte seriöst. Liksom det inte är seriöst med diskussionen om garantier heller. Man får större respekt om man håller sig till sanningen.
Precis så. Med nuvarande prissättning så sponsrar de som köper mycket material de kunder som inte gör det.
Klart pengarna ska in, jag tycker bara att man ska vara tydlig med modellen och ärlig, inte som här låtsas att kunden får 10% rabatt på materialet.
Garantier... Det står väl tillverkaren för?
Helt med att 1500-2000kr/tim är är en väldigt hög timpenning för en hantverkare…
Du driver inte företag förstår jag tydligt.N nb. skrev:Vid 600 kr/tim ex moms behövs under 6 tim / arbetsdag debiterat. Då kan man få ca 40000 månadslön, 6 v semester, semesterersättning samt åtskilliga 1000 i månaden på icke-debiterbara omkostnader.
Majoriteten av firmorna funkar detta alldeles utmärkt för, i allafall har jag inte råkat ut för en faktura jag tyckt varit oskälig.
Utan det är nog ett fåtal som inte får till det, men de får givetvis mest uppmärksamhet, enligt devisen hälsan tiger still.
Ja vet inte vad jag ska säga mer än att du är rolig med dina utsvävningar😂J JohanLun skrev:...fast det har ju stötts och blötts förut att detta tar man ÅXÅ betalt för, Servicebil.
Tänk om man köpte Pizza på samma sätt... Vad kostar pizzan? 400kr / h. Hur långt tid tar det att göra en pizza? 15 minuter...
Kund tänker: Ok, då kostar nog pizzan en hundring, plus lite deg, ost och skinka. Säg 130 spänn.
När är pizzan klar? Den tar en kvart. Kund åker tidigare från jobbet för att hinna hämta på hemvägen.
Dock, bagaren utgår han från hemmet, när du ringer och beställer pizzan så åker han hemifrån. Du får vänta för han har inte kommit dit än.
Men först måste bagaren åka och handla skinka, för det hade han inte hemma., så han vänder i dörren Tillkommer arbetstid + bilkostnad; 30 minuter, bagaren passar på och ta en frukost och prata lite med kebabkioskens ägare. Förresten sinkan kostar 500kr/kg för bagaren måste ju ha garanti för att om den är rutten ska jag göra en garantipizza, så tillkommer kostnad på 100kr för råvaror,
Sen ska han ha en serviceavgift för att han måste ha en lokal med ugn och mjöl. Givetvis tillkommer även en kostnad för embalage och kostnad för att städa efter pizzatillverkningen.
När är pizzan klar? 15 minuter sa väl bagaren? Kund anländer på pizzerian efter 15 minuter. Bagaren: Ett annat jobb kom imellan. Kom tillbaka imorgon.
Dagen efter: En extra bil och reseavgift tillkom då pizzan tog 2 dagar att göra. Kunden hade förvisso beställt en quattro, men pizzabagaren tyckte det skulle gå lika bra med en capricciosa då det var det han hade saker hemma för.
Denna fråga har ju diskuterat 150 gånger förr på forumet, inget är nytt. Pengarna ska in på ett eller annat sätt, frågan är om det är smart att ta betalt på ett sådant sätt att kunderna blir förbannade och känner sig blåsta. Jag försöker iallafall undvika sådant när jag säljer produkter och tjänster.J JT8 skrev:
Nu finns det förstås en begränsning i hur man kan flytta runt intäkterna. Tex går det inte att sätta materialmarginalerna till noll och ta ut allt på timpenningen för då blir man inte konkurrenskraftig i en jämförelse.
Gemene man är ok med att betala för att material köps in, hämtas osv även ett påslag, men när en ventil kostar 150spänn på Rinkaby och röris tar betalt 350, då känner sig kunden blåst vilket är dåligt för alla.
Jag orkar inte försöka förklara företagande och marginaler för människor som vägrar förstå Vill man inte betala så gör jobbet själv. Det är verkligen inte så att någon hantverkare kommer läsa detta och sänka sina priser eller debiteringsmodell. Ni som ska rota i botten av hinken för att spara in materialpåslag kommer få hantverkare där efter och sen kommer en ny tråd om att toaletten står snett och frun är gravid 😁
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 408 inlägg
Verkar ju finnas företag som fattat iaf:
https://www.vvsforum.se/2018/09/osunda-materialpaslag-retar-upp-folk/
https://www.vvsforum.se/2018/09/osunda-materialpaslag-retar-upp-folk/
Priserna är ju vad det är, sådant reglerar marknaden själv förr eller senare. Att man inte vill lyssna på kunderna när man får återkoppling på vilken debiteringsmodell kunden inte blir förbannad på är otroligt konstigt. Det kan bara betyda att vi har en dålig balans mellan utbud och efterfrågan och att ROT-avdraget borde tas bort omedelbart.J JT8 skrev:
I alla andra branscher skulle man iallafall försöka fixa detta.