83 559 läst · 656 svar
84k läst
656 svar
VVS-faktura huvudkran rimlig?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 156 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 156 inlägg
Skulle det problemet inträffa så lär man hur som vara tvungen att byta ventilen omgående .R Rejäl skrev:Stingslig? Jag gillar inte när du förvränger och förtalar, vänder allt för din sak om du vill så är det bara o skriva utan o citera tex. mig..
Men om vi tar ett exempel som om du köper en avstängningsventil själv vi säger ifrån Hormbach Röris monterar denna och veckan efter så läcker den.. ska kunden invänta reklamatiden hos Hornbach så om dom tar på sig detta ska skicka ut en Röris efter ett par veckor för att åtgärda?
Givetvis inte de flesta ringer Röris som monterade denna ventil och får då betala för detta som dom får ta vidare till Hornbach vilket inte verkar vara så enkelt…
Inköpt vara av kunden har Röris ingen informations skyldighet för bara för att förtydliga detta för dig…
Ifall Hornbach sen vägrar, ja då var det nog inget fel på ventilen iaf.
Eller hur skulle de kunna det om man dokumenterar med tex en video av något så ovanligt.
Känns som att problemet är konstruerat.
Röris är inte tvungen utan kunden får betala en gång till..om Röris vill byta ventilen.. som hen kan kräva i sin reklamation där hen har köpt varan..K karlmb skrev:
Du tror att det är så enkelt att reklamera som privatkund?
Ja detta var ett konstruerat exempel för att förklara..
Redigerat:
Ta tex att köpa däck online och få dem skickat till en däcksmontör som sen monterar dem... Det låter ju bra. Men jag har ändå undvikt det sen jag gjorde det och kände en viss obalans. Därför, då kan däckkrängaren säga att det är fel på däcken och den som levererat däcken säga att det är felmonterat. Vem ska kunna bevisa detta. Om jag köpt både material och däck av samma firma är det svårt att ducka.
Men... Om däcken med montering blir dubbelt så dyra så skulle jag nog chansa och köpa online ändå.
Lite samma sak med rör, eller egentligen allt. Är man trogen en enda leverantör kan man alltid säga att de har hela ansvaret. Samma om man lämnar bilen på auktoriserad verkstad - speciellt om man köpte bilen på samma handlare. De kan liksom inte komma undan.
Kan bara hantverkaren ha ett rimligt påslag, säg 20% över det jag kan köpa det för, så känns det rimligt och värt att ta hela paketet. När man börjar ta 2-3 gånger priset känns det som ocker. Om man dessutom tar olika former av påslag för resor och bilar etc, dessutom sprider ut jobbet över flera dagar så man får betala flera bilkostnader och åker och handlar på betald tid. Och verkar så mätt och lat att man knappt vill komma... Då är det ju bättre att göra jobbet själv, om man kan...
Men... Om däcken med montering blir dubbelt så dyra så skulle jag nog chansa och köpa online ändå.
Lite samma sak med rör, eller egentligen allt. Är man trogen en enda leverantör kan man alltid säga att de har hela ansvaret. Samma om man lämnar bilen på auktoriserad verkstad - speciellt om man köpte bilen på samma handlare. De kan liksom inte komma undan.
Kan bara hantverkaren ha ett rimligt påslag, säg 20% över det jag kan köpa det för, så känns det rimligt och värt att ta hela paketet. När man börjar ta 2-3 gånger priset känns det som ocker. Om man dessutom tar olika former av påslag för resor och bilar etc, dessutom sprider ut jobbet över flera dagar så man får betala flera bilkostnader och åker och handlar på betald tid. Och verkar så mätt och lat att man knappt vill komma... Då är det ju bättre att göra jobbet själv, om man kan...
Jo, kunden får förstås beställa utbyte av artikeln och kräva detta av Hornbach i slutändan. Vad är problemet?R Rejäl skrev:
Att Röris har inga skyldigheter i den reklamationen. Utan han kan säga att han inte vill demontera det trasiga och montera ett nytt..K karlmb skrev:
Då du har haft eget material finns ingen reklamationsrätt på materialet till Röris..,
Du tror det händer ofta att hantverkare som ser att något de gjort inte funkar, bara sticker?R Rejäl skrev:
Särskilt om de kan fakturera en gång till?
Nu har jag sett flera VVS-fakturor där påslaget på material överstiger arbetskostnaden väsentligt (om så är fallet för TS faktura lämnas som övning för läsaren).
Det innebär att om man köpt materialet själv och skulle få rörmokaren att installera det till endast timkostnad /”utan garanti på materialet” (garanti på jobbet kommer hen inte undan) så skulle konsumenten ha råd att betala för ännu en installation (om nu materialet var felande).
Dvs dubbla arbetskostnaden, och ändå komma billigare undan. Sedan driva det vidare mot leverantören av material om att ersätta för arbetskostnad.
Det är inte ett argument för eller mot rimligheten i materialpåslag. Men det är ett argument som omkullkastar det vanliga rättfärdigandet att det har med garanti att göra. ”Vill du ha garanti på din bil, betala 250% av ordinarie pris så går du skadeslös om något mot förväntan händer”.
Det innebär att om man köpt materialet själv och skulle få rörmokaren att installera det till endast timkostnad /”utan garanti på materialet” (garanti på jobbet kommer hen inte undan) så skulle konsumenten ha råd att betala för ännu en installation (om nu materialet var felande).
Dvs dubbla arbetskostnaden, och ändå komma billigare undan. Sedan driva det vidare mot leverantören av material om att ersätta för arbetskostnad.
Det är inte ett argument för eller mot rimligheten i materialpåslag. Men det är ett argument som omkullkastar det vanliga rättfärdigandet att det har med garanti att göra. ”Vill du ha garanti på din bil, betala 250% av ordinarie pris så går du skadeslös om något mot förväntan händer”.
Ja när det gäller billig skit som kunden ha kommit med så har jag varit med om det flera gånger… för akuta läckage som inte är Röris ansvar blir jobbiga därav så köper de allra flesta material och montage via samma för då blir det ingen intresse konflikt vilket det annars lätt blir…K karlmb skrev:
En röris som åker ifrån ett akut läckage och bara rycker på axlarna? Är det du det?R Rejäl skrev:
Jag hade just en röris hemma som bytte vattenmätaren vilket bör vara ett liknande moment.
Allt som allt tog det max en halvtimme från han klev in genom dörren tills han var klar. Om kostnaden var rimlig är dock oklart eftersom det inte är jag som betalar.
Allt som allt tog det max en halvtimme från han klev in genom dörren tills han var klar. Om kostnaden var rimlig är dock oklart eftersom det inte är jag som betalar.
Problemet i den ekvationen är att du inte kommer få tag på en duktig hantverkare som arbetar under dessa premisser. Men visst kan man hissa timpriset rejält och göra en sådan lösning.H Hank_Ö skrev:Nu har jag sett flera VVS-fakturor där påslaget på material överstiger arbetskostnaden väsentligt (om så är fallet för TS faktura lämnas som övning för läsaren).
Det innebär att om man köpt materialet själv och skulle få rörmokaren att installera det till endast timkostnad /”utan garanti på materialet” (garanti på jobbet kommer hen inte undan) så skulle konsumenten ha råd att betala för ännu en installation (om nu materialet var felande).
Dvs dubbla arbetskostnaden, och ändå komma billigare undan. Sedan driva det vidare mot leverantören av material om att ersätta för arbetskostnad.
Det är inte ett argument för eller mot rimligheten i materialpåslag. Men det är ett argument som omkullkastar det vanliga rättfärdigandet att det har med garanti att göra. ”Vill du ha garanti på din bil, betala 250% av ordinarie pris så går du skadeslös om något mot förväntan händer”.