R RejÀl skrev:
Bara för du lĂ€ser betyder det inte att du förstĂ„r jag kan lĂ€sa betydligt fler sprĂ„k Ă€n vad jag förstĂ„r😂
Jag betvivlar det inte - allihop gissar jag 😂
 
  • Haha
  • Ledsen
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det Ă€r faktiskt rĂ€tt mycket svĂ„rare Ă€n det ser ut att göra bra VVS-jobb. Är sjĂ€lv rĂ€tt hĂ€ndig och har tillgĂ„ng till alla de verktyg som krĂ€vs inkl. pressmaskiner och annat, men det blev inte mycket roligare för det. Sen finns det som du sĂ€ger olika grader av yrkesskicklighet men alla rörmokare börjar som toastolsnisse stort sett. Du kan sluta hĂ€nga upp dig pĂ„ ROT-avdraget, det Ă€r knappast unikt för VVS.

FrÄgar igen, vad arbetar du sjÀlv med?
Ärligt talat det Ă€r nog ingen som tror att det inte Ă€r ett hantverk och att man kan vara kass eller riktigt duktig pĂ„ det.

Det folk ibland blir förbannade pÄ Àr ju att det blir samma eller sÀmre resultat jÀmfört med om man gjort det sjÀlv som amatör.

Klart det finns riktigt duktiga rörmokare. Klart det finns dom som lÀmnar ett jobb dÀr det Àr rakt, snyggt, gjort med omsorg. NÄt man hade lagt vÀldigt mycket tid pÄ sjÀlv för att fÄ till.

Men var Àr dom? Det Àr just det som folk frÄgar sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ärligt talat det Ă€r nog ingen som tror att det inte Ă€r ett hantverk och att man kan vara kass eller riktigt duktig pĂ„ det.

Det folk ibland blir förbannade pÄ Àr ju att det blir samma eller sÀmre resultat jÀmfört med om man gjort det sjÀlv som amatör.

Klart det finns riktigt duktiga rörmokare. Klart det finns dom som lÀmnar ett jobb dÀr det Àr rakt, snyggt, gjort med omsorg. NÄt man hade lagt vÀldigt mycket tid pÄ sjÀlv för att fÄ till.

Men var Àr dom? Det Àr just det som folk frÄgar sig.
Dom Àr upptagna med att hjÀlpa kunder som inte beklagar sig över prissÀttning pÄ onlineforum :)
 
  • Gilla
RejÀl
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Fast det dÀr Àr inte samma produkt sÄ en sÄdan jÀmförelse Àr inte relevant.

Men det TS rÄkat ut för Àr klassiskt nÀr man inte avtalat om villkoren för utförandet av tjÀnsten. Faktiskt inköpspris +X % Àr mer Àrligt Àn fiktivt inköpspris - Y%.

Personligen tycker jag det Àr snudd pÄ bedrÀgligt arbete med hantverkare som kör med listpriset mot kund.
Jag har 45 Ärs erfarenhet av elinstallationsarbeten och har för det mesta utövat ett pÄslag pÄ 20% pÄ mitt inköpspris, ut till kund. Det har för mig kÀnnts rimligt och jag har heller aldrig blivit ifrÄgasatt om detta.
 
  • Gilla
  • Älska
reez och 7 till
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta pÄ kommande badrumsrenovering. Visade dÄ Àven huvudkranen som jag mÀrkt inte stÀnger inkommande vatten helt. Det droppar nÄgra droppar i minuten nÀr vattnet Àr avstÀngt. Rörmokaren var förbi en dag nÀr jag inte var dÀr och bytte de tvÄ kranarna, den innan och den efter dÀr mÀtare brukar sitta. HÀr finns ingen mÀtare. VÀrmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt Àr nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ Är. Vill höra om detta Àr en rimlig faktura?
Fick gjort samma operation som du, men utan isolering.
Det blev utfört i samband med att vattenmÀtaren byttes ut till en digital.
Och det behövdes sÄga att ett galvat rör med en tigersÄg, Àr vÀl rimligt.
Fick betala 245kr för klingan de anvĂ€nde

🙄
Min rÀkning slutade pÄ ca 6500kr med Rot
 
Det skulle vara intressant om @ejvegard kunde Äterkomma och berÀtta varför konsolen byttes om bestÀllningen bara handlade om att byta ventilen?
Skulle ocksÄ vara kul att veta varför man inte valde en konsol med inbyggda ventiler pÄ en gÄng?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
K Kane skrev:
Han tog 360,90 (efter 10% rabatt) plus moms för nÄgot du kan köpa för 133 ink moms. Han kanske har jÀttehöga inköpspriser, vad vet jag?
[bild]
Köp den sjÀlv.
 
D Bubblebubb skrev:
Köp den sjÀlv.
Varför, behöver jag byta nÄgon av mina kranar?
 
5 51:an skrev:
Jag har 45 Ärs erfarenhet av elinstallationsarbeten och har för det mesta utövat ett pÄslag pÄ 20% pÄ mitt inköpspris, ut till kund. Det har för mig kÀnnts rimligt och jag har heller aldrig blivit ifrÄgasatt om detta.
Det lÄter jÀttebra. Men Àr du sÀker?
Enligt vÀldigt mÄnga hantverkare hÀr pÄ forumet borde du gÄtt i konkurs för 44,5 Är sedan.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Joak och 12 till
  • Laddar…
Krilleman
H Hank_Ö skrev:
Det lÄter jÀttebra. Men Àr du sÀker?
Enligt vÀldigt mÄnga hantverkare hÀr pÄ forumet borde du gÄtt i konkurs för 44,5 Är sedan.
😂😂😂
 
J JT8 skrev:
Det Ă€r faktiskt rĂ€tt mycket svĂ„rare Ă€n det ser ut att göra bra VVS-jobb. Är sjĂ€lv rĂ€tt hĂ€ndig och har tillgĂ„ng till alla de verktyg som krĂ€vs inkl. pressmaskiner och annat, men det blev inte mycket roligare för det. Sen finns det som du sĂ€ger olika grader av yrkesskicklighet men alla rörmokare börjar som toastolsnisse stort sett. Du kan sluta hĂ€nga upp dig pĂ„ ROT-avdraget, det Ă€r knappast unikt för VVS.

FrÄgar igen, vad arbetar du sjÀlv med?
Jag hyrde pressmaskin och drog om vattnet i kÀllaren sjÀlv. Första rörfirma som gjorde köket gjorde ett ok jobb, men inte mer och verkade inte ha tid att göra resten... En röris jag kÀnde ytligt skulle försöka hjÀlpa till (vitt) men de hade sÄ mkt jobb att han inte hann men han var hemma hos mig och vi pratade lite om hur man kunde göra det. Han erbjöd sig till och med lÄna ut pressverktyg, men bara över helger och jag ville kunna göra klart allt i ett svep sÄ jag hyrde...

Tycker sjÀlv det ser minst lika bra ut som det som första rörisen gjorde. Tror jag fÄtt till allt map expansion och upphÀngningar. Det enda som jag Ängrar Àr att jag tog vÀl grova rör, men just detta diskuterade jag och rörisen, sÄ det var pÄ hans rekommendation - kanske hade jag annars fÄtt för dÄligt flöde nÀr flera tappstÀllen anvÀnds samtidigt.

NÄ. SÄ svÄrt var det inte.
Men garanterat tog det otroligt mycket lÀngre tid för mig Àn för en röris. Men totalt hyrde jag maskinen en vecka har jag för mig. Var nog tre heldagar totalt. Men dÄ har jag inte tagit bort alla gamla rör och inte heller isolerat klart.

Sen vet jag att jag bÄde lÀser pÄ mer, förbereder och funderar mer och Àr noggrannare Àn mÄnga andra. Iallafall första gÄngen jag gör nÄgot...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vanligt missförstÄnd.

Har kunden levererat materialet Àr hantverkaren endast ansvarig för sitt arbete, dvs att materialet Àr monterat korrekt.
Materialet fÄr reklameras till inköpsstÀllet som fÄr stÄ för demontering och Ätermontering.

Rekommenderar varmt en lÀsning av konsumentköplagen.
SÄ du menar att en dÄlig blandare frÄn Ikea som en kund har köpt och en röris monterat kommer
Ikea och demonterar och Ă„termonterar en ny eller lagad blandare.
 
1 1012-6 skrev:
SÄ du menar att en dÄlig blandare frÄn Ikea som en kund har köpt och en röris monterat kommer
Ikea och demonterar och Ă„termonterar en ny eller lagad blandare.
Du stÀller fel frÄga. FrÄga istÀllet vad KKL sÀger.

Text pÄ svenska om skadestÄnd vid nÀringsidkares avtalsbrott, innehÄllande lagtext eller juridiska regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Du stÀller fel frÄga. FrÄga istÀllet vad KKL sÀger.

[bild]
Ja men i fallet att konsumenten sjÀlv köpt kranen sÄ Àr inte nÀringsidkaren ansvaret för fel i produkten..
 
R RejÀl skrev:
Ja men i fallet att konsumenten sjÀlv köpt kranen sÄ Àr inte nÀringsidkaren ansvaret för fel i produkten..
I detta fall Àr nÀringsidkaren den som sÄlt blandaren inte den som monterat den.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.