R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Baserat på min erfarenhet vore det bättre med dagisfröken än projektledare.
Din erfarenhet är ifrån ett annat universum som vanligt då du jämför som du gör…

R
13th Marine 13th Marine skrev:
@Rejäl och @JT8

Det jag invände mot var det felaktiga påståendet om att man får stå för kostnaderna av ett byte av en defekt vara själv, det är direkt felaktigt och det blir inte bättre att de denna missuppfattning sprids av hantverkare med dålig koll.

Då är det mer ärligt att säga att om du köpt materialet själv så har du rätt enligt KKL att få det utbytt på säljarens bekostnad men att det inte alltid är så lätt att få rätt.
Vilket felaktigt påstående jag skrev ju att kunden får driva det själv gentemot tex. Hornbach om hen har köpt varan där..

Det du nu gör är att försöka o mästra över mig med dina upprepningar som jag sakligt har svarat på…

• Haha
Hank_Ö
  • Laddar…
R
Bättre göra rätt första gången?
Men garantin är ju för varor och det kan inte Röris påverka om dessa går sönder, däremot är det väl bra i dessa lägen att kunden köpt tjänsten och varan från samma företag det blir enkelt att reklamera och få det utfört…

Tror nästan att du sitter o hitte påar med dina påståenden..,

R Rejäl skrev:
Vilket felaktigt påstående jag skrev ju att kunden får driva det själv gentemot tex. Hornbach om hen har köpt varan där..

Det du nu gör är att försöka o mästra över mig med dina upprepningar som jag sakligt har svarat på…
Vad stingslig du verkar vara då.

I citatet nedan upplever jag att du missat att man har rätt att få även arbetet ersatt av den som sålt varan, om du menar nått annat så är det praktiskt att vara lite tydligare.
R Rejäl skrev:
Ja det har du rätt i, men jobbet får du betala igen.. alltså köper du materialet själv och Röris monterar dessa och varan går sönder så reklamerar du varan dit du köpt den, men Röris vill ju ha betalt om han ska byta den trasiga varan då han ingett ansvar för den har…
Att du sedan förtydligar i kommande inlägg att man har rätt enligt KKL är bra.

Det jag menade på i det inlägg du nyss citerade på är att oftast kommer bara det första påståendet och inget förtydligande.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
Vad stingslig du verkar vara då.

I citatet nedan upplever jag att du missat att man har rätt att få även arbetet ersatt av den som sålt varan, om du menar nått annat så är det praktiskt att vara lite tydligare.

Att du sedan förtydligar i kommande inlägg att man har rätt enligt KKL är bra.

Det jag menade på i det inlägg du nyss citerade på är att oftast kommer bara det första påståendet och inget förtydligande.
Stingslig? Jag gillar inte när du förvränger och förtalar, vänder allt för din sak om du vill så är det bara o skriva utan o citera tex. mig..
Men om vi tar ett exempel som om du köper en avstängningsventil själv vi säger ifrån Hormbach Röris monterar denna och veckan efter så läcker den.. ska kunden invänta reklamatiden hos Hornbach så om dom tar på sig detta ska skicka ut en Röris efter ett par veckor för att åtgärda?

Givetvis inte de flesta ringer Röris som monterade denna ventil och får då betala för detta som dom får ta vidare till Hornbach vilket inte verkar vara så enkelt…

Inköpt vara av kunden har Röris ingen informations skyldighet för bara för att förtydliga detta för dig…

R Rejäl skrev:
Men garantin är ju för varor och det kan inte Röris påverka om dessa går sönder, däremot är det väl bra i dessa lägen att kunden köpt tjänsten och varan från samma företag det blir enkelt att reklamera och få det utfört…

Tror nästan att du sitter o hitte påar med dina påståenden..,
Länka mig garantivillkoren för den garanti kunden betalar för när han/hon betalar materialpåslag till rörmokaren.

R Rejäl skrev:
Stingslig? Jag gillar inte när du förvränger och förtalar, vänder allt för din sak om du vill så är det bara o skriva utan o citera tex. mig..
Men om vi tar ett exempel som om du köper en avstängningsventil själv vi säger ifrån Hormbach Röris monterar denna och veckan efter så läcker den.. ska kunden invänta reklamatiden hos Hornbach så om dom tar på sig detta ska skicka ut en Röris efter ett par veckor för att åtgärda?

Givetvis inte de flesta ringer Röris som monterade denna ventil och får då betala för detta som dom får ta vidare till Hornbach vilket inte verkar vara så enkelt…

Inköpt vara av kunden har Röris ingen informations skyldighet för bara för att förtydliga detta för dig…
Äh, fyll i en kränkthetsblankett och kom in i leken. Missförstånd sker och då är det bättre att försöka hitta samförstånd än att tjura.

Jag får kika på KKL senare och återkomma, men är rätt säker på att det avhandlas där.

Vad du menar med den sista meningen får du gärna förtydliga.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
R
Länka mig garantivillkoren för den garanti kunden betalar för när han/hon betalar materialpåslag till rörmokaren.
Alla jag jobbar med följer Hantverkarformulöret- 09 eller ABS- 09.
Reklamationsrätten är alltid minst tre år i Sverige..
Vilket du borde veta då du har varit på slutbesiktningar dessa är inget måste om du inte har avtalat om det…

2 års garanti på utfört arbete är vedertaget i mina kretsar i alla fall för om man inte står för sitt arbete så blir man inte långvarig som egenföretagare då ryktet sprids fortare än fort..

Men ska man göra allt och alla jobb by the book så ska garanti avtalas om och vad den ska innehålla.. men nästan alla småjobb görs med muntliga överenskommelser då man ofta går med rekommendationer ifrån grannen eller vänner tex..

Reklamationsrätten har du alltid enligt KKL..

R
Äh, fyll i en kränkthetsblankett och kom in i leken. Missförstånd sker och då är det bättre att försöka hitta samförstånd än att tjura.

Jag får kika på KKL senare och återkomma, men är rätt säker på att det avhandlas där.

Vad du menar med den sista meningen får du gärna förtydliga.
Att om du köper en ventil ifrån tex. hornbach och ber rörläggaren att montera denna så har inte Röris någon skyldighet att förklara dina rättigheter om den varan gentemot Hornbach alltså han behöver inte upplysa dig om allt..
Det han behöver ha koll på är att varan är godkänd för ändamålet…

R Rejäl skrev:
Alla jag jobbar med följer Hantverkarformulöret- 09 eller ABS- 09.
Reklamationsrätten är alltid minst tre år i Sverige..
Vilket du borde veta då du har varit på slutbesiktningar dessa är inget måste om du inte har avtalat om det…

2 års garanti på utfört arbete är vedertaget i mina kretsar i alla fall för om man inte står för sitt arbete så blir man inte långvarig som egenföretagare då ryktet sprids fortare än fort..

Men ska man göra allt och alla jobb by the book så ska garanti avtalas om och vad den ska innehålla.. men nästan alla småjobb görs med muntliga överenskommelser då man ofta går med rekommendationer ifrån grannen eller vänner tex..

Reklamationsrätten har du alltid enligt KKL..
Ser inga garantivillkor i ditt svar. Jag är chockerad 🤔😂

R
Ser inga garantivillkor i ditt svar. Jag är chockerad 🤔😂
Är du läskunnig🤔😉

Att om du köper en ventil ifrån tex. hornbach och ber rörläggaren att montera denna så har inte Röris någon skyldighet att förklara dina rättigheter om den varan gentemot Hornbach alltså han behöver inte upplysa dig om allt..
Det han behöver ha koll på är att varan är godkänd för ändamålet…
Konstigt relation du verkar ha till dina kunder.

Man kan diskutera om fjärde paragrafen i Konsumenttjänstlagen är tillämpbar, men om den inte är det så har du rätt i att man inte är skyldig att informera, var jag invänder mot är att många säger att man får stå för arbetet själv när de i själva verket menar att hantverkaren inte kommer stå för arbetet, det är en viss skillnad och det var den jag skillnaden jag vill lyfta.

Här kommer fjärde paragrafen för den intresserade:
Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
När jag ändå hade KTjL öppen passade jag på att kika på detdär med reklamationsrätt paragraf 17 kan vara bra att ha koll på, här kommer delar av den:
Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Det bottnar ju snarare i att många småföretag är dåliga på att driva företag effektivt och det är säkert kopplat till att de i första hand är hantverkare och inte ekonomer, jurister, administratörer, och det är ju inget konstigt i sig.
Men VVS-forum och elinstallatören har ibland reportage om en- eller fåmansföretag som får mycket goda omdömen, inte jobbar ihjäl sig och har en schysst lön. När de beskriver sitt arbete är den gemensamma nämnaren att de är mycket effektiva i att hantera allt runtomkring och har tänkt igenom det ordentligt och också har en mycket genomtänkt prisstrategi.

Anta att man vill ha en lön på typ 36000, sedan semesterersättning, extra pension och annat grejs, så vi tar 40000, 12 månader per år och rundar upp det till 500 000.
Med arbetsgivaravgifter blir det 670000 per år, sen är det kostnader för verktyg, mobil, dator, programvaror mm (Men bilen debiteras ju extra) och så hannar man på 700 000 isch (+- för lokal, lite mindre löneförmåner mm, men i runda slängar)
Vid 600 kr/timme betyder det att man behöver debitera 1200 tim/år (blir 720 000)
Lägger man 5 timmar i veckan på icke-debiterbar admin, jaga kunder där det inte blir affär mm hamnar man på 1450 timmar.
Normal årsarbetstid är typ 1750 timmar (borträknat 5-6 veckor semester, röda dagar mm)

Som synes finns god marginal för högre lön, fler odebiterbara timmar, sjukfrånvaro, coolare firmabil, fler verktyg eller vad man nu gör.

Får man inte ihop det är problemet inte låg timdebitering utan ineffektivt arbete.

Redigerat:
  • Gilla
Promiscuos Monkey och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är du läskunnig🤔😉
Ja men jag läser bara svenska, engelska och hebreiska. Gud vet vad du babblar på för språk 😂

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
R
Ja men jag läser bara svenska, engelska och hebreiska. Gud vet vad du babblar på för språk 😂
Bara för du läser betyder det inte att du förstår jag kan läsa betydligt fler språk än vad jag förstår😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.