R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Garantiansvaret för kunden? Varför det? Kunden kan väl reklamera produkten i vanlig ordning där han/hon köpt den om man vill hävda garanti?
Ja det har du rätt i, men jobbet får du betala igen.. alltså köper du materialet själv och Röris monterar dessa och varan går sönder så reklamerar du varan dit du köpt den, men Röris vill ju ha betalt om han ska byta den trasiga varan då han ingett ansvar för den har…
 
  • Gilla
JT8
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Absolut, sen betala rörmokaren igen för att göra om jobbet med den nya delen och de delar som tillkommer när man skär bort befintlig installation, typ pressdelar osv.
Varför skulle det vara någon skillnad mot om rörmokaren hävdar garantin för delen?
 
  • Gilla
ErnstP
  • Laddar…
J
R Rejäl skrev:
Ja det har du rätt i, men jobbet får du betala igen.. alltså köper du materialet själv och Röris monterar dessa och varan går sönder så reklamerar du varan dit du köpt den, men Röris vill ju ha betalt om han ska byta den trasiga varan då han ingett ansvar för den har…
Jag har en fin historia där man fick riva hela innertaket på bottenplan i nyrenoverad villa pga materialfel där kunden skulle "hålla ner priset" genom att köpa billigt och använda spill från andra byggen :)
 
J JT8 skrev:
Absolut, sen betala rörmokaren igen för att göra om jobbet med den nya delen och de delar som tillkommer när man skär bort befintlig installation, typ pressdelar osv.
Jepp, det får den som sålde materialet stå för enligt KKL.
 
J
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför skulle det vara någon skillnad mot om rörmokaren hävdar garantin för delen?
Missat morgonkaffet? Har kunden köpt in delen och ska använda den så får han kanske en ny del från stället han köpte den och får betala rörmokaren för att byta den. Säljer rörmokaren delen så har han garantiansvaret. Dvs det kostar kunden 0kr om den behöver bytas.
 
R
J JT8 skrev:
Jag har en fin historia där man fick riva hela innertaket på bottenplan i nyrenoverad villa pga materialfel där kunden skulle "hålla ner priset" genom att köpa billigt och använda spill från andra byggen :)
Vad är det man säger snålheten bedrar visheten…
 
  • Gilla
JT8
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det har du rätt i, men jobbet får du betala igen.. alltså köper du materialet själv och Röris monterar dessa och varan går sönder så reklamerar du varan dit du köpt den, men Röris vill ju ha betalt om han ska byta den trasiga varan då han ingett ansvar för den har…
Och den fakturan får den som sålt varan stå för, allt enligt KKL som jag skrivit innan.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Jepp, det får den som sålde materialet stå för enligt KKL.
Det gör dom inte kan jag meddela dig. Sen står det kunden fritt att driva processen mot Bauhaus om de önskar. Rörmokaren kommer att fakturera slutkunden.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Och den fakturan får den som sålt varan stå för, allt enligt KKL som jag skrivit innan.
Jag vet att detta står i KKL men jag är inte säker på att många använder sig av den eller för den delen kan den delen..

För det är konsumenten som behöver och får driva det gentemot tex. RR eller Hornbach eller vart det är köpt, Röris har inte med det att göra utan han tar betalt utav kunden en gång till..
 
  • Gilla
JT8
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det gör dom inte kan jag meddela dig. Sen står det kunden fritt att driva processen mot Bauhaus om de önskar. Rörmokaren kommer att fakturera slutkunden.
Det är ju oftast eftersom folk inte känner till sina rättigheter, vilket inte görs bättre av att folk sprider rena felaktigheter om hur det ser ut.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag vet att detta står i KKL men jag är inte säker på att många använder sig av den eller för den delen kan den delen..
Nej det är inte allmänt känt, och denna okunskap späds på av exempelvis hantverkare som säger att köper du material själv så får du betala arbete för att byta trasigt material själv.
 
  • Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Missat morgonkaffet? Har kunden köpt in delen och ska använda den så får han kanske en ny del från stället han köpte den och får betala rörmokaren för att byta den. Säljer rörmokaren delen så har han garantiansvaret. Dvs det kostar kunden 0kr om den behöver bytas.
Så vad du säger här är att det ökade priset för materialet, påslaget, är också en försäkring för kunden även när det gäller installation av nytt material om det behövs?
 
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ju oftast eftersom folk inte känner till sina rättigheter, vilket inte görs bättre av att folk sprider rena felaktigheter om hur det ser ut.
Som sagt, det står slutkunden fritt att testa att driva den processen och se vad utfallet blir. Finns säkert nåpot prejudicerande. Det är dock egentligen en icke-fråga eftersom det är ganska sällsynt att hantverkare installerar eget inköpt material oavsett anledning. Men det är ju bra att veta för hemmafixare, kanske svårare att räkna ut en tidsersättning som hemmafixare dock.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej det är inte allmänt känt, och denna okunskap späds på av exempelvis hantverkare som säger att köper du material själv så får du betala arbete för att byta trasigt material själv.
Ja så ser verkligheten ut lycka till att reklamera tex. mot Hornbach det blir en utdragen historia för en läckande ventil tex…
 
J
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så vad du säger här är att det ökade priset för materialet, påslaget, är också en försäkring för kunden även när det gäller installation av nytt material om det behövs?
Påslaget av materialet är även tänkt att finansiera backjobb ja. Det är ju en del av helhetskalkylen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.