B boped skrev:
Det finns så mycket experter här att de inte blir rörmokare o kör runt o hjälper villaägare skit billigt fattar inte jag!
Vi alla måste tjäna pengar o få mat på bordet betala moms skatt o arbetsgivare avgifter!
Helt rätt som du skriver , allting kostar pengar om jag klipper mig så kostar det 400:- halvtimmen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K Kane skrev:
Han tog 360,90 (efter 10% rabatt) plus moms för något du kan köpa för 133 ink moms. Han kanske har jättehöga inköpspriser, vad vet jag?
[bild]
Kulventilen som du relaterar till. Är den godkänd för dricksvatten? Ser ingen CR märkning. Står inget om det på hemsidan som du hänvisar till heller...
 
E Erikaff skrev:
Kulventilen som du relaterar till. Är den godkänd för dricksvatten? Ser ingen CR märkning. Står inget om det på hemsidan som du hänvisar till heller...
Tyvärr kan man nog bara innan man beställer ett större jobb kolla priset på några av de dyrare komponenterna, dvs beställer man en toastol eller duschkabin ber man om offert och pris på dessa och kollar mot bauhaus eller rinkaby.

Att man sen får betala 3 gånger priset på alla smådelar, det är svårt att göra nåt åt, man kan inte gärna be om offert på ballofixer och avloppsrör - de ska ju normalt kosta nån hundring och inte 2.500 som exemplet ovan.

VVS grejor ÄR ju svindyra, men jag tycker att man borde kunna förvänta sig max 1.5 gånger priset på tex bauhaus (som inte är billigast från början). Börjar det bli 3 gånger priset, speciellt på stora saker som en toastol eller komplett konsol så är nåt galet. Jag kan för övrigt förstå att påslaget på en liten pryl behöver vara större procentandel, admin för en ballofix är ju samma som för en toastol. Det vore rimigare att sätta en fast kostnad "per pryl" tex 20kr, och att man sen får det rabatterade listpriset.

Om nåt kan kräva framtida "gratis" telefonsupport, som tex en värmepump, måste såklart det tas med i beräkningen. Men jag har svårt att se att man reklamerar själva toastolen till rörisen. Om man nu gör det så borde rörisen kunna ta sina kostnader mot grossisten om felet berodde på ett ursprungsfel och inte installationsfel. Men helt klart är att felleveranser, garantiproblem osv skapar kostnader även för hantverkaren så att något måste hen tjäna på detta. Alternativt så ska man betala för garantijobb och själv försöka få tillbaka det av den som levererat materialet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
richardtenggren
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ser ju inte mycket bättre ut gällande den TS fått installerad enligt faktura, nästan lite underligt att han fått denna produkt som verkar rätt ovanligt förekommande.

[länk]
Det viktiga här är avzinkningshärdig, den installerade är faktiskt det, den från RR är inte det, då får man ta exempelvis en sånhär:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-fullflodesventil-inv-g20/

Annars hade man ju förvisso fått en komplett mätarkonsol med ventiler för vad som här debiterades för bara konsolen:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-vattenmatarkonsolpkt-s190-220-v/
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
1 1012-6 skrev:
Helt rätt som du skriver , allting kostar pengar om jag klipper mig så kostar det 400:- halvtimmen.
visst helt rätt och när dom sen tar betalt för vattnet ovanpå detta, för att inte tala om kvastkostnaden dom lägger på 100 spänn
är rätt dyrt för det tycker jag, kvasten kan ju användas till många
dessutom tycker jag frambärningskostnaden för plastskynket är omotiverad
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
letmefly och 4 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Promiscuos Monkey skrev:
visst helt rätt och när dom sen tar betalt för vattnet ovanpå detta, för att inte tala om kvastkostnaden dom lägger på 100 spänn
är rätt dyrt för det tycker jag, kvasten kan ju användas till många
dessutom tycker jag frambärningskostnaden för plastskynket är omotiverad
Eller när man får frågan om man vill ha hårvax eller gele i håret och väljer vax och när man ska betala får reda på att det kostade 1500kr grammet.
 
  • Gilla
Promiscuos Monkey och 1 till
  • Laddar…
1 1012-6 skrev:
Helt rätt som du skriver , allting kostar pengar om jag klipper mig så kostar det 400:- halvtimmen.
Jag betalar 150 kronor för hela jobbet oavsett tidsåtgång.
Vax ingår och även lite luktagott.
Malmö Ystadsvägen.
 
D Derbyboy skrev:
Ofta är det ju inte ”dom själva” som sätter sin egen lön. Men 32500 va tydligen spot on för dig (18-24) 😉

Kan tycka att 32500 är lite högt såhär i efterhand
Kan med säkerhet säga att det flesta rörläggare med erfarenhet har högre lön än 32500kr i månaden i Göteborg med omnejd
 
MrJay MrJay skrev:
Här är mitt pris (jag är inte röris så priset lär vara betydligt högre än vad de betalar) på första artikeln i listan hos Ahlsell. Här i stan handlar alla VVS:are antingen hos Dahl eller Ahlsell…

[bild]
Jag får den billigare..🤣 Är inte röris..
 
  • Webbsida som visar en monteringsbygel för vattenmätare till salu, med prisinformation på Ahlsell's webbutik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C
B Bifrosten skrev:
Jag får den billigare..🤣 Är inte röris..
Och folk påstår att bruttopriserna är nödvändiga för att rabattsystemet skall vara tydligt 😂
 
Jag behöver betala mer, är inte heller röris :p
 
  • Webbsida som visar montageskena för vattenmätare, kostar 723,52 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Undrar vem av er som brunast tunga har?🤣
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tyvärr kan man nog bara innan man beställer ett större jobb kolla priset på några av de dyrare komponenterna, dvs beställer man en toastol eller duschkabin ber man om offert och pris på dessa och kollar mot bauhaus eller rinkaby.

Att man sen får betala 3 gånger priset på alla smådelar, det är svårt att göra nåt åt, man kan inte gärna be om offert på ballofixer och avloppsrör - de ska ju normalt kosta nån hundring och inte 2.500 som exemplet ovan.

VVS grejor ÄR ju svindyra, men jag tycker att man borde kunna förvänta sig max 1.5 gånger priset på tex bauhaus (som inte är billigast från början). Börjar det bli 3 gånger priset, speciellt på stora saker som en toastol eller komplett konsol så är nåt galet. Jag kan för övrigt förstå att påslaget på en liten pryl behöver vara större procentandel, admin för en ballofix är ju samma som för en toastol. Det vore rimigare att sätta en fast kostnad "per pryl" tex 20kr, och att man sen får det rabatterade listpriset.

Om nåt kan kräva framtida "gratis" telefonsupport, som tex en värmepump, måste såklart det tas med i beräkningen. Men jag har svårt att se att man reklamerar själva toastolen till rörisen. Om man nu gör det så borde rörisen kunna ta sina kostnader mot grossisten om felet berodde på ett ursprungsfel och inte installationsfel. Men helt klart är att felleveranser, garantiproblem osv skapar kostnader även för hantverkaren så att något måste hen tjäna på detta. Alternativt så ska man betala för garantijobb och själv försöka få tillbaka det av den som levererat materialet.
Problemet för rörisen är att han får ta garanti ansvaret för produkten som KUNDEN leverera.
Rörisen har inga problem med garantiåtgärder på material som han levererar, får i regel nytt material av tillverkaren och betalt för arbetet vid garantifel
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.