C cpalm skrev:
Ja och nej, verkar det som.

T.ex. 2-vägsuttagen finns endast med skruvanslutning och då är det troligen exakt samma produkt (t.ex. 18 200 56 vs. 18 214 37).

Men kikar du på 1-vägsuttagen är det inte samma produkt. Blisterpack finns endast med skruvanslutning (t.ex. 18 201 49) och det lösa uttaget finns endast med snabbanslutning (t.ex. 18 200 55).

Vad gäller plast- vs. metallram så antyder alla katalogbilder att skruvanslutning = plast och snabbanslutning = metall. Det stämmer också med min verklighetsuppfattning, men då den baserar sig på ett begränsat urval skall jag låta det vara osagt... Menar du att ett och samma E-nummer sålts med både plast- och metallram?

Vilken variant som är "bäst" har jag inte spekulerat i, så det kan vi ju lämna därhän.
Jag har inte använt renova uttag utan endast trend, och där har jag inte råkat ut för plast i modern tid, metall oavsett typ av plint. På uttag jag plockat bort har jag inte funderat om det är en skillnad men de har alla suttit i kommersiella lokaler, oavsett plast eller metall. Eftersom de varit 20 år gamla vet jag inte e-nummer, jag har aldrig råkat på ett nytt med plastram (schneider trend)
Strömställare kan jag inte minnas att jag sett plastramar alls men jag har inte heller lagt så mycket tankemöda på det. Har installerat renova från olika förpackningar och åldrar, ingen skillnad på innehållet förutom klor och plintar.

Det verkar som att renova uttag bara finns med skruvanslutning och alla är plast.

Trend uttag verkar bara finnas med snabbanslutning i storpack och skruvanslutning i blisterpack. Båda med metallram.

Så det var inte lika enkelt som jag trodde men jag vidhåller att det inte är kvalitet och som skiljer utan förpackning beroende på användningsområde.

För den delen har både bauhaus och hornbach schneider BP 202 apparatdosa, men med olika EAN-nummer, bauhaus med blisterpack EAN och Hornbach med EAN utan förpackning men båda säljer styckvis utan förpackning. Men på så sätt behöver de inte prismatcha för att bauhaus kan säga att det är en annan produkt.
 
Redigerat:
henke-henke henke-henke skrev:
Varför hittar jag aldrig diskussioner om Ica eller Konsums påslag? Det är nästan alltid elektriker och VVS som landar i blåsvädret. Vad lägger t.ex. Ica och Konsum på? X2 eller X3? Å sen ibland extrapriser å rabatter. Kanske har man tur å får 5% på Ica-kortet någon gång. Läste nyligen om en Ica butik som gjort 89 miljoner i vinst. Den butiken kanske har X4?! Bara en tanke. Folk som jag känner jobbar mest för att tjäna pengar och undviker att arbeta idéellt. Om det nu kostar så mycket, köp skiten på Biltema å gört själv. 👍🏼
ICA, jag googlade och det verkar som om dom har ett prispåslag på ca 35%. Mjölken tjänar dom 1,50 på
Att det blir så stora vinster är för att alla, alltid handlar, varje dag. De är väl klart att hantverkaren scammar när han tar så mycket
Att den prislistan ser ut som den gör är ju för att behålla rörläggarna som kunder, bekvämt med en fiktiv prislista som dom kan visa upp. Varför handla billigt när man kan tjäna mera på att handla dyrt? Det är fri konkurrens, om en rörläggare vill ha 100- i timmen eller 10.000 angår inte mig. Dock det hade ju varit intressantare och ärligare med ett pris som visade hur mycket pengar totalt som går till rörläggaren. Att sedan få det att se ut som om kunden fått rabatt dessutom.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
N nb. skrev:
Så det var inte lika enkelt som jag trodde men jag vidhåller att det inte är kvalitet och som skiljer utan förpackning beroende på användningsområde.
Som sagt, det var varken kvaliteten eller förpackningen som var min poäng.
Utan att produkten som säljs på Ahlsell inte är samma produkt som säljs på Clas Ohlson, i detta fall.
 
C cpalm skrev:
Som sagt, det var varken kvaliteten eller förpackningen som var min poäng.
Utan att produkten som säljs på Ahlsell inte är samma produkt som säljs på Clas Ohlson, i detta fall.
Nej, men måhända att produkten på hornbach är samma som på Ahlsell.

I det fallet handlar det då om att den ena är med skruvklämma och den andra med snabbklämma och att ahlsell i just det fallet väljer att bara ha den ena varianten i sortimentet. (Och I fallet renova dubbeluttag att den bara finns i en variant, oavsett var man köper den)

Men det har inget att göra med vissa installatörers påståenden om att de inte kan handla hos byggmarknaden eftersom grossen har "bättre kvalitet" av samma produkt utan antingen är det samma produkt eller så är det olika funktionalitet och därmed olika artikelnummer och det beror på vad respektive butik väljer att ta in i sortimentet.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
NEJ!
 
Fairlane
henke-henke henke-henke skrev:
Varför hittar jag aldrig diskussioner om Ica eller Konsums påslag? Det är nästan alltid elektriker och VVS som landar i blåsvädret. Vad lägger t.ex. Ica och Konsum på? X2 eller X3? Å sen ibland extrapriser å rabatter. Kanske har man tur å får 5% på Ica-kortet någon gång. Läste nyligen om en Ica butik som gjort 89 miljoner i vinst. Den butiken kanske har X4?! Bara en tanke. Folk som jag känner jobbar mest för att tjäna pengar och undviker att arbeta idéellt. Om det nu kostar så mycket, köp skiten på Biltema å gört själv. 👍🏼
Alla som jämför med ICA borde börja betala timpris till personerna som jobbar där tills de förstår varför jämförelsen är korkad.
 
  • Gilla
  • Haha
nb. och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Schneider har t.ex. haft en enklare "konsumentversion" av Renova.
För mig har namnet Renova alltid varit förknippad med skräp, sopor och avfall 😉
https://www.renova.se/
 
  • Haha
  • Gilla
nb. och 2 till
  • Laddar…
C
Krilleman Krilleman skrev:
"Förr" var det en standard där konkurrenter hos grossarna tävlade om lyxigaste gratisfrukosten.
Men det kan inte vara på riktigt att de kört så där lyxig frukost som på bilden?
Fikahörnan på "min" Ahlsell är klart omysig och bjuder på en kaffeautomat och en plastburk med bondkakor.
Förvisso gratis.
 
M mojjen skrev:
Utkörning till arbetsplats lär inte vara gångbart på små servicejobb. Det tillämaps till entreprenadjobb där man är på arbetsplatsen. Men ett jobb på några timmar så kommer det inte funka. Så 100% punktliga är dom inte. Dessutom för du betala en hel del för en tidig utkärning till arbetsplats. Ahlsell har bara bara garnti på 9.00 (Göteborg) och då kostar det 360:- plus moms. Kanske går att köpa ännu tidigare mend et finsn inte som valbart leveransalternativ på webben.

Sen har ju dina rörisar köpt materialet, högst sannolikt hos en grossits och fyllt upp bilen. Med tanke på att grossen har några 100000 artiklar, så inser man att det är ett högst begräsnat axplock både mindre och större firmor har på eget lager, än mindre i bilen. De mest vanliga kopplingarna etc självkalrt. men som i detta fallet med konsollhållare kulventiler mm så kan jag garantera att ingen servicebil har det. Får se hur det blir nu när man får köra 34m bilar:).

Däremot tycker jag personligen att har man förprojekterat hos kunden vilet de gjort för TS, så kan man beställa hem innan så det skickas till firman, alterantivt ligger färdig packat på Ahlsell (Eller vart han nu handlar). En seriös firma skall inte behöva tappa många minuter på att hämta material.
Nu jobbar inte jag som instllatör, så är inte på grossen jätte ofta. Men ytterst sällan när jag är där som jag hittar folk som sitter och tar finfika. Känns lite som en myt att alla hantverkare åker till Ahlsell för att få fika på kundens bekostnad.
Man ska inte förringa att det tar en hel del tid att projektera ett jobb vad gäller materialet.
Det gäller både små och stora jobb.

Sen när man klurat ut vad exakt man behöver, så kan man antingen lägga en stund på att leta reda på prylarna i Ahlsells webshop och få det utkört (kanske fraktfritt dessutom). Men om butiken ligger lämpligt till på vägen mot kunden, går det ofta på ett ut tidsmässigt att istället plocka ihop grejerna i butiken. Fördelen då är att man som VVS:are kan "skruva ihop" alla delar och se så det passar ihop på ett enklare sätt än att göra det i webshopen.
 
H Hank_Ö skrev:
Håller med om att det är bedrägligt. Listpriserna är hitte-på.
Set finns något som heter ocker. Orimliga priser när man står i beroendeställning vilket är när man anlitar en hantverkare. Fick själv en offer från en röris där materialpriserna var 4-500% högre än Rinkabys. Klart ocker om man vill driva saken till domstol. Någon med tid och lite juridikintresse kan säkert få igenom en sådan anmälan.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
S Simon Gustafsson5 skrev:
Iom att jag inte har en aning om vilka tider under arbetet som uppgick till att få stängt av ex. Inkommande Vatten, kanske väntetid på Kommunen som vred av ute i gatan, och sedan efter arbetet vred igång, samt sträcka till och från kund, låter jag det vara osagt. Sen var väl inte arbetskostnaden vid själva ventilbytet en hel dag? Var väl lite andra konsultationer inblandat kanske.
Det borde ju gå att få reda på från kommunen.
 
E ErnstP skrev:
Set finns något som heter ocker. Orimliga priser när man står i beroendeställning vilket är när man anlitar en hantverkare. Fick själv en offer från en röris där materialpriserna var 4-500% högre än Rinkabys. Klart ocker om man vill driva saken till domstol. Någon med tid och lite juridikintresse kan säkert få igenom en sådan anmälan.
Tyvärr har inte svensk lag mot ocker tillämpats de senaste 50 åren.
 
Vilken sörja.

Materialpriser och dess påslag är i stort nägot som (betvingat) lever kvar sen förr.

Den stora problematiken är att ett företag med fler anställda än 1 "knappt" går runt på bara timpeng om det inte är anställda som aldrig är sjuka eller aldrig stökar till det, samtidigt som kunder (läs privatpersoner) tidigare och fortfarande i stor utsträckning väljer företag utifrån timpenning.

Det tvingar in resten utav företagen under samma prissättningsmodell.

Om jag skulle gå in med en timpeng på 750+moms med 0% påslag från marknadspris (typ hornbach) kontra en på 500+moms med dold prissättning väljer de flesta den för 500.

Har jag sen bara 6 debiterbara timmar @ 750 kunde jag likväl kunna gått 8 timmar @ 550 (högre orderingång pga lägre timpris) men med valet att inte ha anställda eller lyfta "timpenning" någon annanstans (som resten utav kåren)

Det hade varit en dröm att ha minimalt påslag -> sänkta, mer realistiska listpriser, några har försökt och försöker, hela marknaden hade mått bättre utav det och det förklarade min rörlärare för mig redan för 18 år sen, det var samtidigt värre förr.

De jag känner som försökt har blivit av med kunder som inte involverar material, dvs, typ servicejobb vilket gjort att de istället nischat in sig på tekniskt svårare arbeten (högre kompetens) och helt sagt upp kontakten mot den privata kundsidan (kompetensflykt).

Upphandlingar har ofta ett tak på påslag med apriser men det i utbyte mot kvantitet i orderbok som går att planera mot, det gör det inte med privatpersoner.

Ni kan knappa in random vvs-bolag på allabolag och begrunda vinstmarginalerna själva.
Det finns verksamheter med bra mycket högre snittvinster och som är bra mycket mindre slit, lycka till med att en stadig marknad ska kunna utvecklas utan incitament.

Frukost hos grossister, för en del hantverkare är/var den stunden den enda sociala tiden de har/hade med andra på firman och i mindre städer knyter det ihop kåren till en gemenskap som gör att folk mår mentalt bättre.
Det går inte att sätta sig in i för en pappersvändare som stöter på kollegor såfort de tittar upp.

Jag vet en del som använde tiden (innan 7) för planering, men det (gross-frukost) tog slut iom pandemin.

Jag orkade aldrig med det och tyckte inte om hela grejen, men när det försvann insåg jag hur viktig den sociala starten var för många.
Nu snackar jag Innan debiterbar tid, det är i mina ögon inget en kund ska betala för. Antingen jobbar man in den tiden (typ kortare lunch) eller innan 7.

Som svar till TS,
Fakturan är rätt vettig men du måste förhandla mer i förväg.
Många tappar "tyvärr" tempo med åldern, det är så livet är.
Jag påstår däremot inte att timmarna orimliga, vad som helst kan ha hänt och det verkar inte stå vart vattnet matas ifrån. Gemensam anläggning? Isf kan det vara rätt mycket att tappa ut t.ex.

För att vara självkritisk så är vi/många sjukt dåliga på att hantera en vettig arbetsdialog mot kund, det många har gjort är att anställa folk som bara håller i den biten, vart tror ni att den lönen kommer ifrån?
 
Redigerat:
  • Gilla
Hank_Ö och 6 till
  • Laddar…
L letmefly skrev:
Båda har timlön för att hämta varorna. Hade det varit så att elektrikern haft allt i bilen och det inte behövdes någon tur till affären hade ett högre pris kunnat motiverats men inte när han de facto åker och handlar sådant han inte hade och jag betalar honom timlön för att göra just det.
Om du hade skickat med ditt betalkort, ja. Men inte när entreprenören står för inköpet. Oavsett vad man tycker så är det en handelsvara. Tro att man får det utan påslag är en utopi.
 
Jag har också en granne där ventilen pajade och de fick gräva ett gigantiskt hål, meka med rören och asfaltera. Var nog två tre man i minst två dagar. Så jag skulle aldrig röra ventilen själv om det inte var pga ledningen brustit och mitt hus stod under vatten.

Jag antar det tar lite längre tid när röris måste vänta in den som stänger och öppnar ventilen.

I övrigt håller jag med, orimligt dyrt. Men det verkar det tyvärr ofta vara när det gäller rörarbeten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.