J
E Elsamimmi skrev:
Räcker det inte med 1 butik? Verkar vara en ful ovana i branschen att inte ha så mycket som en simpel standard grej på lager.
Nej, det räcker inte med en butik. Du vet ju uppenbart inte vad du pratar om så snälla sluta :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H
J JT8 skrev:
Problemet i den ekvationen är att du inte kommer få tag på en duktig hantverkare som arbetar under dessa premisser. Men visst kan man hissa timpriset rejält och göra en sådan lösning.
Den lösningen gör det dock enklare för slutkonsument att kontrollera och att bestrida fakturan om den inte stämmer. Troligen kommer det hissade timpriset att sjunka något med tiden när det blir konkurrensutsatt också.

Jag skulle välkomna den lösningen, med tanke på påslagen som vissa/många mindre seriösa jobbar med.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
H Håkan V skrev:
Den lösningen gör det dock enklare för slutkonsument att kontrollera och att bestrida fakturan om den inte stämmer. Troligen kommer det hissade timpriset att sjunka något med tiden när det blir konkurrensutsatt också.

Jag skulle välkomna den lösningen, med tanke på påslagen som vissa/många mindre seriösa jobbar med.
Det ni flesta människor inte förstår är att kostnaden kommer tas ut på kunden oavsett om det är materialpåslag, bilkostnad eller timdebitering. Timpriset skulle inte sjunka för företagen hade gått i konkurs i dom flesta fall. Det finns ingen som driver företag endast för att det är så himla roligt, ett företag ska vara vinstdrivande.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
H Håkan V skrev:
Den lösningen gör det dock enklare för slutkonsument att kontrollera och att bestrida fakturan om den inte stämmer. Troligen kommer det hissade timpriset att sjunka något med tiden när det blir konkurrensutsatt också.

Jag skulle välkomna den lösningen, med tanke på påslagen som vissa/många mindre seriösa jobbar med.
Begär fast pris så slipper du se vad alla delar kostar..,
 
H
J JT8 skrev:
Det ni flesta människor inte förstår är att kostnaden kommer tas ut på kunden oavsett om det är materialpåslag, bilkostnad eller timdebitering. Timpriset skulle inte sjunka för företagen hade gått i konkurs i dom flesta fall. Det finns ingen som driver företag endast för att det är så himla roligt, ett företag ska vara vinstdrivande.
Du behöver inte sammanblanda mig med några andra "ni människor".
Jag har full förståelse för att ett företag behöver ha inkomster för att fungera och överleva, däremot önskar jag ett system där man som slutkund klart och tydligt ser vad som är kostnad för material och arbete. Detta blir omöjligt om hantverkaren ser "påslag på material" som en del av inkomsten för arbetet.
 
  • Gilla
reez och 5 till
  • Laddar…
H
R Rejäl skrev:
Begär fast pris så slipper du se vad alla delar kostar..,
Ja, det är en bra lösning för jobb som man begär offert i förväg på. Enklare reparationer eller förändringar fungerar det inte lika bra för.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R
H Håkan V skrev:
Ja, det är en bra lösning för jobb som man begär offert i förväg på. Enklare reparationer eller förändringar fungerar det inte lika bra för.
Då får man acceptera så som marknaden jobbar utifrån den lagstiftningen vi har..
Varken du eller någon annan kan få allt den önskar ibland är det bara o gilla läget..
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det ni flesta människor inte förstår är att kostnaden kommer tas ut på kunden oavsett om det är materialpåslag, bilkostnad eller timdebitering. Timpriset skulle inte sjunka för företagen hade gått i konkurs i dom flesta fall. Det finns ingen som driver företag endast för att det är så himla roligt, ett företag ska vara vinstdrivande.
Ja, det är väl t.o.m ett krav att försöka vara vinstdrivande för att starta ett bolag. Men effektiviteten bland en del lämnar ju en del att önska, jag har inte ofta hantverkare hemma, har haft en elektriker från en firma med egen butik för matrial där jag kunde handla själv om jag velat, med bra priser, så inga påslag där. Effektiv och bra firma, det mesta fanns i deras lager och dom kollade innan på jobbet. Andra på fastpris har dykit upp utan det mest grundläggande, hade 2 st som skulle göra ett hål i grunden och installera en fläkt, dom jobbade väl 2h ,var och hämtade verktyg som kunde göra jobbet resten av tiden. Tror jag hade dessa i garaget och jobbar verkligen ine som håltagare.
 
Nu var detta iofs 10år sen men detta verktyg var vanligt redan då. Rörmokaren sa att han behövde åka och hämta ett "multiverktyg" för att såga av nåt, dessa hade dom inte i bilen, låna min sa jag och han gjorde det, 1h insparat snabbt där, förmodligen kostnaden för maskinen.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Om man säger att timpriserna måste dubblas eller mer ändå (vilket jag hört att vissa påstår) om man inte får sälja material till kraftiga överpriser så talar vi alltså om att man säljer material och gör säg 4000 kr i vinst varje dag på material.
Om det är ett krav för att gå runt (hur det nu kan vara det) så innebär det såklart att jag inte kan gå hjälp av en rörmokare att se över mitt värmesystem, ifall det inte behövs en väldig massa material. Dvs alla som behöver hjälp där det går mycket tid och lite material kan glömma att få någon hjälp, annars riskerar firman konkurs.

Jag såg ett firma så hade olika timkostnad om kunden höll med material eller om företaget fick sälja materialet. Jag vill minnas att det skiljde 200:-/h.
 
  • Gilla
Håkan V och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Då får man acceptera så som marknaden jobbar utifrån den lagstiftningen vi har..
Varken du eller någon annan kan få allt den önskar ibland är det bara o gilla läget..
Mig veterligen har det aldrig provats rättsligt.
En del haverister har kommit till ARN men åkt på pumpen för att de inte jämfört samma varor, eller valt 7 olika inköpsställen, vilket de flesta av oss förstår inte är rimligt.
Resten har förlikats, jag gissar på för att man inte vill ha prejuridicerande rättsfall inom området.

Jag noterar exempelvis ARNs uttalande i följande länk:
https://www.vvsforum.se/2019/12/tvist-om-materialpaslag-firman-fick-ratt/
Samtidigt får priset inte avvika ”väsentligen” från vad näringsidkaren – i det här fallet elfirman – själv betalar till sin underleverantör. Men det har kunden inte påvisat i sina underlag.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Om man säger att timpriserna måste dubblas eller mer ändå (vilket jag hört att vissa påstår) om man inte får sälja material till kraftiga överpriser så talar vi alltså om att man säljer material och gör säg 4000 kr i vinst varje dag på material.
Om det är ett krav för att gå runt (hur det nu kan vara det) så innebär det såklart att jag inte kan gå hjälp av en rörmokare att se över mitt värmesystem, ifall det inte behövs en väldig massa material. Dvs alla som behöver hjälp där det går mycket tid och lite material kan glömma att få någon hjälp, annars riskerar firman konkurs.

Jag såg ett firma så hade olika timkostnad om kunden höll med material eller om företaget fick sälja materialet. Jag vill minnas att det skiljde 200:-/h.
Du är nära sanningen nu 200kr/ Tim om kunden har eget material som är av bra kvalitet är högst rimligt..

Röris säljer inte material alltid hela dagarna runt utan han kan ha en dag med felsökningar hos diverse kunder som han besöker och då är det bara timpenning och bil som hen får betalt för…Och som i ditt exempel en översyn av värmesystemet dom timmarna får han inga materialintäkter på..
Samt reklamations ärenden om garantier mm..
Sedan har han dagar där han inte får ihop ens 8 timmar debiterbar tid, men ska han överleva i det långa loppet så måste pengarna in på något sett och det är kunderna som betalar eller hur tycker du?
 
Redigerat:
J JT8 skrev:
Problemet i den ekvationen är att du inte kommer få tag på en duktig hantverkare som arbetar under dessa premisser. Men visst kan man hissa timpriset rejält och göra en sådan lösning.
Så du håller med om att det inte är garanti det handlar om?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Så du håller med om att det inte är garanti det handlar om?
Dessutom går man ju miste på ROT-avdraget på den del av arbetskostnaden som läggs i materialet istället. 🤔
 
  • Gilla
Håkan V och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Sedan har han dagar där han inte får ihop ens 8 timmar debiterbar tid, men ska han överleva i det långa loppet så måste pengarna in på något sett och det är kunderna som betalar eller hur tycker du?
Ens 8h, om han inte jobbar övertid varje dag bör han ju i princip aldrig nå 8h.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.