J
MathiasS MathiasS skrev:
Denna fråga har ju diskuterat 150 gånger förr på forumet, inget är nytt. Pengarna ska in på ett eller annat sätt, frågan är om det är smart att ta betalt på ett sådant sätt att kunderna blir förbannade och känner sig blåsta. Jag försöker iallafall undvika sådant när jag säljer produkter och tjänster.

Nu finns det förstås en begränsning i hur man kan flytta runt intäkterna. Tex går det inte att sätta materialmarginalerna till noll och ta ut allt på timpenningen för då blir man inte konkurrenskraftig i en jämförelse.

Gemene man är ok med att betala för att material köps in, hämtas osv även ett påslag, men när en ventil kostar 150spänn på Rinkaby och röris tar betalt 350, då känner sig kunden blåst vilket är dåligt för alla.
13th Marine 13th Marine skrev:
Verkar ju finnas företag som fattat iaf:
[länk]
Ja är man driftig går det absolut att flytta kostnader från förbrukningsmaterialet eller sälja saker inkl installation där du inte redovisar delarnas pris. Tittar jag i hans bokslut så har han samma marginaler som branschen om inte bättre, med 545kr per timme vilket innebär att priset för slutkunden säkerligen är detsamma men presenteras annorlunda.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Priserna är ju vad det är, sådant reglerar marknaden själv förr eller senare. Att man inte vill lyssna på kunderna när man får återkoppling på vilken debiteringsmodell kunden inte blir förbannad på är otroligt konstigt. Det kan bara betyda att vi har en dålig balans mellan utbud och efterfrågan och att ROT-avdraget borde tas bort omedelbart.

I alla andra branscher skulle man iallafall försöka fixa detta.
Tas rot-avdraget bort landar kostnaden på konsumenterna.

J JT8 skrev:
med 545kr per timme vilket innebär att priset för slutkunden säkerligen är detsamma men presenteras annorlunda.
Vilket är själva poängen här, från mig iallafall. Jag har inte satt mig in i detaljerna kring vad just denna person gjort, men han verkar iallafall ha försökt att inte få folk att känna sig lurade. Det är det viktiga. Gott företagande som kommer löna sig på sikt.

• Gilla
växelventil och 3 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Japp och efterfrågan minskar och den överetablerade byggbranschen kommer behöva vårda sina kunder bättre istället för att bara gå vidare till nästa. Marknadsekonomi som fungerar! Det är inte vad vi har idag.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Vilket är själva poängen här, från mig iallafall. Jag har inte satt mig in i detaljerna kring vad just denna person gjort, men han verkar iallafall ha försökt att inte få folk att känna sig lurade. Det är det viktiga. Gott företagande som kommer löna sig på sikt.
Så det handlar mer om ett självbedrägeri än själva kostnaden?

Fairlane
J JT8 skrev:
Ja är man driftig går det absolut att flytta kostnader från förbrukningsmaterialet eller sälja saker inkl installation där du inte redovisar delarnas pris. Tittar jag i hans bokslut så har han samma marginaler som branschen om inte bättre, med 545kr per timme vilket innebär att priset för slutkunden säkerligen är detsamma men presenteras annorlunda.
Ja, det blir säkert samma på sista raden, det är nog de flesta överens om. Skillnaden är att i ena läget får man en förbannad kund som känner sig lurad, i andra fallet en nöjd kund som rekommenderar en till sina vänner.

Jag anlitade vid ett tillfälle en rörmokare som var dyr, riktigt dyr, men också 100% tydlig innan så jag kände mig inte lurad alls. Tvärtom, rekommende jag det företaget till andra.

Går man runt med inställningen att kunder ändå är idioter som inte fattar något, eller om man fullständigt skiter i om kunden är nöjd för det finns alltid nya kunder ja, då är det ju så.

Sen kan man förstås tycka att det inte spelar någon roll för kunden eftersom det i slutändan bli samma, men kundens upplevelse kan vara viktig.
Säg två företag som kan leverera en vara. Det ena lovar leverans inom 1 dag, det andra inom 3. Båda företagen levererar i praktiken efter två dagar. Alltså spelar det ingen roll? Skillnaden är att kunden som får sin vara "försenad" blir förbannad, den andra glad. I början kommer det kanske vara lättare för firman som lovar en dag, men i takt med att ryktet sprider sig lär den andra firman bli vinnaren.

• Gilla
Skyscraper och 3 till
  • Laddar…
B
På jobbet handlar vi upp byggtjänster för en runt 50 miljoner om året, återkommande år efter år.

Det är 0 hantverkare hos oss med fantasipåslag på material, runt 10-20% påslag beroende på omfattning av materialet. Sådant klarställs ju långt innan jobbet ens påbörjas, inte som en otäck överraskning för beställaren när jobbet är klart.

Ingen av de hantverkarna går i konkurs, de har en ju timlön som i klartext framgår av fakturan. Så visst går det att ha en affärsmodell som är rak och ärlig.

• Gilla
växelventil och 7 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
På jobbet handlar vi upp byggtjänster för en runt 50 miljoner om året, återkommande år efter år.

Det är 0 hantverkare hos oss med fantasipåslag på material, runt 10-20% påslag beroende på omfattning av materialet. Sådant klarställs ju långt innan jobbet ens påbörjas, inte som en otäck överraskning för beställaren när jobbet är klart.

Ingen av de hantverkarna går i konkurs, de har en ju timlön som i klartext framgår av fakturan. Så visst går det att ha en affärsmodell som är rak och ärlig.
Jo, det går ju inte lura en återkommande kund gång på gång.

Därför finns väl ramavtal och liknande. Men troligen är en sådan beställare också seriös från sin ända och tjafsar inte om småkostnader och extrajobb utan följer de regler som finns.

Jag förstår att vissa hantverkare helst slipper privatpersoner med korta uppdrag och många frågetecken. Men det är ärligare från båda håll att ha transparenta priser på arbete och material.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Nej, ett annat, rätt sannolikt alternativ, är att han jobbar lika många (eller färre) timmar än dem som tråden beklagar sig över, men hinner med fler kunder eftersom han skulle kunna ha effektivare planering.

Som exempel, en elektriker mina föräldrar brukade anlita (nu pensionär) hade en mycket välsorterad servicebil. Han kom, gjorde det som skulle göras och körde vidare till nästa kund. Han hade allt och allt gick fort.

Alla behöver få in en viss summa per år för att leva på, men den stora skillnaden är hur många kunder de kan slå ut den på.

Och som sagt, de flesta hanterar detta nog alldeles utmärkt.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det minskar troligen lönsamheten hos hantverkarna, samt minskar efterfrågan på denna typ av tjänster. Idag så betalar alla de som inte har tjänster som går under ROT och RUT i praktiken en högre skatt. Eller om man vill vända på det, de som köper ROT och RUT betalar en lägre skatt än de som inte gör det.

Främsta anledningen är vad jag förstår att undvika svartjobb.

Jag är egentligen av åsikten att alla jobb ska ha samma skattesats. Ska skattesatsen vara olika bör det vara om en vara är bättre för "samhället" än en annan. Dvs att cigaretter kan skattas högre än morötter, att dieselSUVar skattas högre än mini-elbilar. För att 3e person, eller "vi alla" vinner på att vår miljö mår bra och folk är friska och inte belastar vården...

R Rejäl skrev:
Ja vet inte vad jag ska säga mer än att du är rolig med dina utsvävningar😂
Tackar, det var ju meningen att ha ett lite humoristiskt men även ironiskt inslag.

Jag har full förståelse för att det kan vara svårt att säga ett "fastpris" för vissa saker - samtidigt får modellen inte vara hur vag och godtycklig som helst om man har timpriser.

Säg att du skulle serva bilen på samma sätt. Och att priser på olja, tändstift, filter osv skulle tillkomma med en godtycklig (och fler gånger högre) kostnad (än sakerna kostar i handeln). - iofs, när man reparerar bilen kan ju så vara fallet...

Bilarna jag hade via jobbet bytte de alltid torkarblad på vid service. På fakturan stod det om jag minns rätt 75 kr för ett torkarblad. I butiken kostade det flera hundra. Jag skulle tro att en privatkund kunde bli tillfrågad "ska vi byta torkarblad också?" och om hen inte frågade om priset skulle de kunna ta en femhundring stycket, gånger 3 st. Men, igen, leasingbolaget går inte på den minan utan förhandlar sig till rimliga priser på serviceavtalen. Men själva servicen brukar ju oftast ha ett fast pris där olja osv ingår.

• Gilla
nb. och 2 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Så det handlar mer om ett självbedrägeri än själva kostnaden?
Det är inte självbedrägeri. Vad känns bäst, att betala 50kr för en plastpåse och 5kr för ett paket smör, eller tvärtom, på Ica? Förr eller senare ska du ha två påsar och då tror jag du vill att det ska vara ”rätt”.

Varför är det viktigt för dig att ta betalt på ett sådant sätt att dina kunder känner sig lurade ?

• Gilla
Hank_Ö och 4 till
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte självbedrägeri. Vad känns bäst, att betala 50kr för en plastpåse och 5kr för ett paket smör, eller tvärtom, på Ica? Förr eller senare ska du ha två påsar och då tror jag du vill att det ska vara ”rätt”.

Varför är det viktigt för dig att ta betalt på ett sådant sätt att dina kunder känner sig lurade ?
Ingett av dom för en plastpåse kostar ca 25-50öre i inköp beroende på vilka mängder som köps in.. sedan att vi är såå korkade att vi tillät MP driva igenom skatten är ju det mest befängda som skett…

Smör är billigt igen såg Willys sälja finskt smör för 34.90 det var den som fick bäst i test till o med… än finns det hopp om Sverige…

Fairlane
En boende i området la för 2-3 år sen ut en varning på Facebook, en varning för den lokala firman som hjälpt dem med att montera en sak. Om arbetet var bra utfört eller inte vet jag inte, men kunden kände sig lurad. De fick en nota på 3 timmars arbete, men hantverkaren hade bara varit på plats 30 minuter. De hade förväntat sig en faktura på 30 minuter plus 30 minuter restid (inget material behövdes). De ringde firman och fick veta att man hade minimidebitering på 3 timmar.

Resultatet av att firman inte orkade förklara sin debiteringsmodell blev alltså en missnöjd kund som meddelade alla grannar som var medlemmar i den lokala Facebook-gruppen.

Jag tycker egentligen det är vettigt med minimidebitering, men tycker att man ska upplysa om det så kanske kunden kan få hjälp med en sak till under den tiden som han ändå får betala för. Jag har ingen personlig erfarenhet av den firman, men jag har fått en negativ inställning till den bara pga detta. Så även om jag tycker det kan vara vettigt med minimitid på tre timmar så blir jag skeptisk till en firma som inte berättar det för sin kund.
Vad är det som de inte kommer berätta för mig? Trist egentligen eftersom de kanske är bra på sitt jobb, men jag kommer troligen anlita någon annan om jag behöver den typen av tjänst.

Det står inget på företagets hemsida om minimidebitering.

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ingett av dom för en plastpåse kostar ca 25-50öre i inköp beroende på vilka mängder som köps in.. sedan att vi är såå korkade att vi tillät MP driva igenom skatten är ju det mest befängda som skett…

Smör är billigt igen såg Willys sälja finskt smör för 34.90 det var den som fick bäst i test till o med… än finns det hopp om Sverige…
Fel igen, plastpåseskatten var Ls ide!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skatt_på_plastbärkassar

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.