D
Snäppet bättre än hantverkarna ändå
 
N nb. skrev:
Jag behöver också byta vattenmätarkonsol och konstaterar att flera rörisar har priser på ca 10000 för det, tex clas fixare är tom dyrare eftersom material tillkommer.

[länk]

Konstaterade att jag får göra det själv men har inte orkat för att jag måste få kommunen att stänga av vattnet....
Det kan du göra själv i gatan med en skiftnyckel..
 
F Freddandson skrev:
Jag jobbar som rörmokare och har fått saftig böter för jag stängde och öppnade en service ventil i gatan in till ett hus(15000:- )
Det där får du väldigt gärna utveckla. Vem dömde ut dessa så kallade böter? Vilket brott ansågs du ha begått? Eller var det skadestånd? Vilken skada orsakade du i så fall? Betalade du "böterna"? I så fall varför?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
R
D Derbyboy skrev:
Snäppet bättre än hantverkarna ändå
På vad?
 
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
När det gäller materialkostnader så köper hantverkare sitt material på Ahlsells som har hutlösa priser som du som kund sedan i bästa fall får en minimal rabatt på. Det är hantverkaren som tjänar grova pengar på det systemet eftersom ju mer de köper därifrån desto högre rabatter får de själva på kundens bekostnad.Det förekommer även att hantverkare myglar undan och slänger material som kunden själv köpt.Det är ett ruttet jävla system och på gränsen till bedrägeri skulle jag säga.Tyvärr är vi husägare helt utlämnade åt det här systemet, en del känner inte till det, andra är i en situation då man snabbt behöver hjälp när något går sönder.
När det gäller överdebitering av arbetstid tycker de det är helt OK med motiveringen att " jamenvafan du får ju rotavdrag"!
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo den haltar för att jag förväntar mig inte att någon jag anlitat för att utföra ett jobb helt plötsligt handlar material av sig själv till ett betydligt högre pris än vad jag kan köpa det själv för.
Hantverkaren gör inget obetalt förädlingsarbete av varorna. Utan de köper in, hämtar och monterar varorna på betald tid.
Du kan alltid köpa varorna billigare någonannanstans själv billigare.
Om du skruvar dit dom själv också så blir det ännu billigare.
 
  • Gilla
claekm och 6 till
  • Laddar…
M Michael Olofsson skrev:
Du kan alltid köpa varorna billigare någonannanstans själv billigare.
Om du skruvar dit dom själv också så blir det ännu billigare.
Välkommen till forumet.

Så alternativen är "gör det själv" eller "bli lurad"?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det där får du väldigt gärna utveckla. Vem dömde ut dessa så kallade böter? Vilket brott ansågs du ha begått? Eller var det skadestånd? Vilken skada orsakade du i så fall? Betalade du "böterna"? I så fall varför?
Ledningsnätet utanför tomtgränsen tillhör inte privatpersoner. Va verket i resp kommun ansvarar för detta. Det är endast dom som får öppna och stänga eller göra service på dessa ventiler.
Jag orsakade ingen skada alls. Frågan kom upp vid besiktning av huset. Vem hade öppnat inkommande vattenledning.
Efter många telefonsamtal och diverse fram och tillbaka slapp vi betala böter/avgiften just för att området var nytt och ca 20 hus på samma område hade öppnats av andra innan jag öppnade denna.
Men om du som privatpersons bryter en plombering på vm konsolen eller tex stänger en ventil ute i gatan som då går sönder(händer) kommer du garanterat få stå för kostnaden.
 
  • Gilla
Johnny57 och 1 till
  • Laddar…
Men snälla, en arbetsdag för det där? Jag som glad amatör hade gjort det lätt på 3 timmar. Eller satt han i bilen 5 timmar först?
 
F Freddandson skrev:
Efter många telefonsamtal och diverse fram och tillbaka slapp vi betala böter/avgiften
Varför skulle det någonsin varit aktuellt att betala detta? Vilken grund ansåg de sig ha för denna "avgift"?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men snälla, en arbetsdag för det där? Jag som glad amatör hade gjort det lätt på 3 timmar. Eller satt han i bilen 5 timmar först?
Det kan ta sin lilla stund att köra till ahsell och fi.... Jag menar handla material. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Mr Wiktig och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det någonsin varit aktuellt att betala detta? Vilken grund ansåg de sig ha för denna "avgift"?
Att jag inte har med den att göra överhuvudtaget. Jag får inte röra den.
 
  • Gilla
Johnny57
  • Laddar…
F Freddandson skrev:
Att jag inte har med den att göra överhuvudtaget. Jag får inte röra den.
Fast det var inget svar på frågan. Man kan inte bara hitta på att det kostar 15 tkr om någon rör något denne inte har att göra med. Ingen utomstående får röra min bil men det betyder inte att jag med framgång kan kräva den som råkar göra det på en massa pengar.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu är Rinkabyrör generellt sett betydligt billigare än exempelvis Ahlsells listpris,så bara man handlar allt på RR istället så vet man att man ligger bra till.
Kvalitet kostar. Kan man förutsätta att RRs billiga prylar generellt har samma kvalitet som motsvarande dyrare prylar hos Ahlsell?

Eller är det betydelselöst då man ändå räknar med att t.ex. en kulventil är förbrukad och ändå ska bytas efter ett visst antal år?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Alti Alti skrev:
Kvalitet kostar. Kan man förutsätta att RRs billiga prylar generellt har samma kvalitet som motsvarande dyrare prylar hos Ahlsell?

Eller är det betydelselöst då man ändå räknar med att t.ex. en kulventil är förbrukad och ändå ska bytas efter ett visst antal år?
Allt som oftast är det precis exakt samma prylar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
EddieHansson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.