82 589 läst · 656 svar
83k läst
656 svar
VVS-faktura huvudkran rimlig?
Säkert är det så men lika skjevt ändå. Materialpåslag borde bara spegla kostnaden för just den hanteringen. Adminkostnader mm borde ligga på timprisetM mojjen skrev:
R Rejäl skrev:Haha ja nästan, finns inte en själ som handlar på Ahlsell till listpriser upp till 90% avdrag är inte helt ovanligt på vissa produkter!MrJay skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Normalt folk tänker sig att när en hantbverkare kör till grossisten och handlar så får de ett bra pris, under vad de själva skulle betala.M Michael Olofsson skrev:Hej. Vad menar du med att bli lurad?
Anser du att ”bli lurad” är samma som att en hantverkare har ett vinstpåslag på sina inköp innan produkten hamnar hemma hos dej?
Om du går ut och äter betalar du inte samma pris för potatisen som om du köper hem och kokar den själv.
Rörmokaren som kommer hem till dej och monterar en kran vill jobba med material han känner till och kan lämna garanti för.
Om du kan köpa samma kran billigare från Aliexpress kan inte den killen ta hänsyn till.
Han har inte tid att hålla på med sådant och du vill inte betala dennes timdebitering för det.
Det är som när vi går till tandläkaren eller anlitar en advokat?
Vi måste vackert betala såvida vi inte kan lösa problemet själva?
Du anlitar ett företag och ett företag måste göra vinst.
Det är exakt samma som att gå till Ica eller Konsum. Varför skulle ett rörföretag fungera annorlunda?
En rekommendation är att du anlitar en hantverkare du känner personligen eller en som din kompis är god vän med.
Hursom kommer de att vilja göra vinst.
Varför annars?
Tror du inte dessa känner sig lurade när det visar sig att "priset" hos grossisten är baserat på en hittepåprislista och att de får betala 2-3ggr mer för samma material de kunde köpt in själv?.
Jag anlitar en hantverkare för dess kompetens, då ska vinsten ligga i timpengen, inte dolt i materialet.
En enkel tumregel bör vara att det ska kvitta vem som köpt materialet, man ska tjäna sina pengar ändå.
Dessa ständiga jämförelser med mat, de funkar väldigt dåligt, på resturangen så har jag en prislista, har du en sådan gällande hantverkartjänster så är det ju hur bra som helst, men nu är det sällan så på småjobb.
Vad är det för skitsaker ni installerar som gör att ni måste byta en massa saker på garanti? Har ni koll på om era leverantörer står för även era omkostnader? Fick värmepumpen bytt för några månader sedan, den strulade direkt från leverans, men där fick ju tillverkaren ta installatörens extrakostnader.
Om jag som privatperson handlar en blandare, får en hantverkare att installera den, och den sedan går sönder har jag rött enligt KKL att få ersättning för utgiften att ta hem en rörmokare att byta den.
Saker är inte skit för att de inte är inköpta på Ahlsell eller liknande ställen, Rinkaby rör har oftast precis samma märken, men de tramsar inte med en hittepåprislista...
Som sagt, gör vinsten på arbetet, det är där det hör hemma...
Ahlsell kan erbjuda t.ex 75% på vissa artiklar, medans en annan grossist endast erbjuder 20% på samma grej men hamnar på samma slutsumma. Listpriserna hos Ahlsell är totalt irrelevantaH Hank_Ö skrev:Nej, jag var inte ute och cyklade alls.
Min första post citerade jag en användare som tyckte att om man vill ha hjälp får man acceptera de påslag man får. Ganska generellt uttalande, och mitt svar var också generellt, med exempel tagna från många trådar här på forumet, inklusive min egen erfarenhet. 65% rabatt är inget ovanligt på Ahlsell (det innebär ett 200% påslag på självkostnadspriset om man då tar listpris).
Sedan följde fler exempel på vanlig argumentation från hantverkare på forumet. Men det var alltså generellt, och inte baserat på TS faktura, vilket jag inte på något sätt påstod, och jag trodde var ganska uppenbart. Men låt gå.
Sedan ifrågasatte du det och då försökte jag (ej framgångsrikt) förklara för dig att det var ett generellt uttalande men personen jag citerade hade själv visat ett exempel på 100% påslag. Sedan finns det ett antal ytterligare poster, däribland från Ahlsell, som visar att exakt de komponenter som ligger på TS faktura har ett påslag på 100% eller mer. Men det tänker jag inte ge dig referenser till. Det lämnar jag som en övning till dig.
Så nej, jag var inte ute och cyklade. Det var bara inte tillräckligt specifikt för att du skulle greppa. Det har jag heller inte som någon ambition.
Men kämpa på du. Fortsätt försöka övertala oss konsumenter att vi bara hålla käften och betala.
Dom dära orden är dina!H Hank_Ö skrev:
Jag försöker inte övertala någon absolut inte, försöker att förklara verkligheten om hur det går till lagligt enligt konsumentköplagen men den verkar vissa här inte förstå och då blir det en massa diskussioner…
Men du som andra får tycka precis hur mycket du vill o kan men du kan aldrig styra oss andra…
Har du följt tråden jag är inte den enda som försvarar som det antyddes utav någon😉
Medlem
· Västra Götaland
· 74 inlägg
Det här är ju helt sjukt.
Sju timmar för att byta två ventiler och byta isolering.
Sju timmar för att byta två ventiler och byta isolering.
Ja självklart. Då ser jag vad arbetet är kostar i sig och inte en hittepåkonstruktion.F Freddandson skrev:
Tycker du det känns rätt att fakturera en pryl för 300 kr som kostat i inköp 100 kr och 50 öre i arbetskostnad?
Det hade väl alla utom hantverkaren som gillar att blåsa kunder. När timpriset och materialkostnaden blir korrekt så kan hantverkaren och kunden börja samarbete för att komma fram till den bästa lösningen på problemet.F Freddandson skrev:
Nu är vi en situation där VVS-branschen handlar om att mata in så många presskopplingar som möjligt i alla projekt för att maxa vinsten genom materialpåslag och att ha så få timmar som möjligt så man hinner med att åka till flera kunder. Dessutom kan man man blåsa alla kunder man hinner besöka på en tusenlapp för servicebilen.
Ta vilket jävla pris ni vill men informera innan. Men det orkar ni inte och det behöver ni inte för jobben står som spön i backen.
Sen blir ni sjukt kränkta av att kunden ifrågasätter hutlösa påslag som bokstavligen smyger sig in på fakturan, ”vi ska ha täckning för det och det”
Sen blir ni sjukt kränkta av att kunden ifrågasätter hutlösa påslag som bokstavligen smyger sig in på fakturan, ”vi ska ha täckning för det och det”