D Dalaan skrev:
Så allt ska gå minus för alla hantverkare? Vem ska annars betala för att bilen rullar och slits? Det vore en jävla fin service att folk kommer hem gratis till en 👍
Varför skulle de gå minus? Det gör inte övriga branscher som inte lurar på sina kunder produkter som inte behövs. Man höjer timpriset tills man börjar tjäna pengar istället. Det är redan så det fungerar idag mot större industrier, de tillåter inte sina hantverkare att hitta på egna materialpriser fritt.

Konstigt nog så går inte firmorna i konkurs ändå.
 
  • Gilla
Pelle_68 och 1 till
  • Laddar…
D Dalaan skrev:
Ahlsell kan erbjuda t.ex 75% på vissa artiklar, medans en annan grossist endast erbjuder 20% på samma grej men hamnar på samma slutsumma. Listpriserna hos Ahlsell är totalt irrelevanta
De är inte irrelevanta eftersom de används väldigt flitigt. Mycket sannolikt även i denna tråds första inlägg.
Och dessutom ett antal screenshots i tråden. Så nej, de är inte irrelevanta alls.
 
R
D Derbyboy skrev:
Du som näringsidkare har en skyldighet att informera
Om man kör löpande efter telefonkontakt vad måste jag informera?
 
C cotillion skrev:
Varför skulle de gå minus? Det gör inte övriga branscher som inte lurar på sina kunder produkter som inte behövs. Man höjer timpriset tills man börjar tjäna pengar istället. Det är redan så det fungerar idag mot större industrier, de tillåter inte sina hantverkare att hitta på egna materialpriser fritt.

Konstigt nog så går inte firmorna i konkurs ändå.
Skillnaderna på större industrier och en villaägare kan man ju kanske tycka är en aning gigantiska dock..
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ja självklart. Då ser jag vad arbetet är kostar i sig och inte en hittepåkonstruktion.

Tycker du det känns rätt att fakturera en pryl för 300 kr som kostat i inköp 100 kr och 50 öre i arbetskostnad?
Vart står inköpspriser 100:-? Och arbetskostnad 50 öre? Vad kostar 50öre?

Jag kan lova att du hade gnällt om timpriset var 1300:- för att rörmokaren skulle gå plus minus noll på materialet och istället bara tjäna pengar på timpris.
Det är så jäkla märkligt att man som hantverkaren inte får lägga på någonting. Gärna ska man jobba gratis, snabbare än blixten och helst inte fakturera mer än 200:-/timmen som kunden dessutom ska ha ROT på. Och tiden man sitter på kontor och fyller i ROT ska man självklart inte fakturera.
 
K karlmb skrev:
Om jag anlitar någon professionellt så vill jag ju inte att det överfaktureras, gillar du det då eller? Tycker du det verkar rimligt med en arbetsdag i tid för det där?
Jag skulle då vara glad att jag slapp läkage och behövde inte göra ett skit själv 😊 Varken sabba avstängningsventil ute i gatan eller ha vattenskada när jag kom hem 😎
 
  • Gilla
Johnny57
  • Laddar…
D Dalaan skrev:
Beklagar, ser säkert väldigt olika ut beroende på vart man befinner sig
Precis, då ska man kanske låta bli att göra tvärsäkra uttalanden 😉
 
M mnils skrev:
Vad brukar de ta betalt för den tjänsten? Antar att de står för reparationen om de tar sönder ventilen.
Kostade i våras strax under tusingen till Stockholm Vatten och Avlopp.
 
D
R Rejäl skrev:
Om man kör löpande efter telefonkontakt vad måste jag informera?
Prisinformationslagen
 
  • Svensk text om rättigheter vid köp, prisinformation och relaterade lagar och regler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
13th Marine 13th Marine skrev:
Precis, då ska man kanske låta bli att göra tvärsäkra uttalanden 😉
Dock kan man ju fortsätta ringa runt 😉
 
C cotillion skrev:
Det hade väl alla utom hantverkaren som gillar att blåsa kunder. När timpriset och materialkostnaden blir korrekt så kan hantverkaren och kunden börja samarbete för att komma fram till den bästa lösningen på problemet.

Nu är vi en situation där VVS-branschen handlar om att mata in så många presskopplingar som möjligt i alla projekt för att maxa vinsten genom materialpåslag och att ha så få timmar som möjligt så man hinner med att åka till flera kunder. Dessutom kan man man blåsa alla kunder man hinner besöka på en tusenlapp för servicebilen.
Du har så rätt. Mina dagar som rörmokare går ut på att försöka blåsa kunder, använda massa material som inte behövs. Dra fötterna efter mig och skriva timmar med gaffel. Det är absolut bästa sättet att få mer jobb och ha en framtid i branschen.

Vore intressant att veta vad du jobbar med? Är du påve? Jobbar ideellt?
 
  • Gilla
  • Haha
Erik Salhammar och 2 till
  • Laddar…
F Freddandson skrev:
Vart står inköpspriser 100:-? Och arbetskostnad 50 öre? Vad kostar 50öre?

Jag kan lova att du hade gnällt om timpriset var 1300:- för att rörmokaren skulle gå plus minus noll på materialet och istället bara tjäna pengar på timpris.
Det är så jäkla märkligt att man som hantverkaren inte får lägga på någonting. Gärna ska man jobba gratis, snabbare än blixten och helst inte fakturera mer än 200:-/timmen som kunden dessutom ska ha ROT på. Och tiden man sitter på kontor och fyller i ROT ska man självklart inte fakturera.
Varför tror du det? Om du hade incitament att faktiskt köpa billigt material till kunden så skulle det finns betydligt större utrymmet för kunden att betala dig. Nu försöker du sälja på dyrt material för att få ut en liten procent i vinst på det där det mesta går till en grossist. Timpriset går 100% till dig.

Det är främst grossisterna som blåser er hantverkare med det här upplägget, det måste ni väl fatta?
 
F Freddandson skrev:
Vart står inköpspriser 100:-? Och arbetskostnad 50 öre? Vad kostar 50öre?

Jag kan lova att du hade gnällt om timpriset var 1300:- för att rörmokaren skulle gå plus minus noll på materialet och istället bara tjäna pengar på timpris.
Det är så jäkla märkligt att man som hantverkaren inte får lägga på någonting. Gärna ska man jobba gratis, snabbare än blixten och helst inte fakturera mer än 200:-/timmen som kunden dessutom ska ha ROT på. Och tiden man sitter på kontor och fyller i ROT ska man självklart inte fakturera.
Halmdockor är du duktig på, men inte mycket annat.
Det är ingen som klagat på timpriset 600kr.
De flesta är överens om att materialpåslag är OK, men inte ett godtyckligt påslag.
 
R
C cotillion skrev:
Varför skulle de gå minus? Det gör inte övriga branscher som inte lurar på sina kunder produkter som inte behövs. Man höjer timpriset tills man börjar tjäna pengar istället. Det är redan så det fungerar idag mot större industrier, de tillåter inte sina hantverkare att hitta på egna materialpriser fritt.

Konstigt nog så går inte firmorna i konkurs ändå.
Men det är skillnad företag emellan för då styr AB 04 eller ABT 06 och då måste man redovisa inköpspris som man sedan får lägga sitt materialpåslag på vid löpande räkning…

Mot privat kund är det konsumentköplagen och den säger skäligt pris…

Detta är reglerna vi får hålla oss till vad vi än tycker om dom…
 
D
D Derbyboy skrev:
Prisinformationslagen
Prisinformationslagen är dock ganska tandlös men du förstår poängen, det ligger här ett ansvar på näringsidkaren. Det går ju också förstå att det är svårt för kunden att fråga efter något som kunden inte vet existerar, till exempel materialpåslag med 100 procent, biltillägg osv
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.