82 579 läst · 655 svar
83k läst
655 svar
VVS-faktura huvudkran rimlig?
Vad skulle hända om
Tandläkare, ICA och advokater är helt irrelevanta för jämförelse. Det är helt andra modeller.
Vad skulle hända om du var ärlig med din prissättning mot kund, inte bara med timpriset utan med alla extra kostnader du lägger på fakturan och det påslag du lägger på materialet som endast du får köpa in, om du ska göra jobbet? Vad skulle hända då?
Det är flera brancher som är reglerade i hur de måste kommunicera priser. De är fortfarande helt fria i sin egen prissättning, de gör vinst, överlever, betalar försäkringar, sjukfrånvaro, pensioner och förbrukningsmaterial för sin personal. Men de måste vara transparenta med vad priset är på tjänst och vara.
Det där kallas för en halmdocka. Du för upp argument som inte personerna du argumenterar med står för, så att det blir lätt att anföra ett motargument.M Michael Olofsson skrev:Hej. Vad menar du med att bli lurad?
Anser du att ”bli lurad” är samma som att en hantverkare har ett vinstpåslag på sina inköp innan produkten hamnar hemma hos dej?
Om du går ut och äter betalar du inte samma pris för potatisen som om du köper hem och kokar den själv.
Rörmokaren som kommer hem till dej och monterar en kran vill jobba med material han känner till och kan lämna garanti för.
Om du kan köpa samma kran billigare från Aliexpress kan inte den killen ta hänsyn till.
Han har inte tid att hålla på med sådant och du vill inte betala dennes timdebitering för det.
Det är som när vi går till tandläkaren eller anlitar en advokat?
Vi måste vackert betala såvida vi inte kan lösa problemet själva?
Du anlitar ett företag och ett företag måste göra vinst.
Det är exakt samma som att gå till Ica eller Konsum. Varför skulle ett rörföretag fungera annorlunda?
En rekommendation är att du anlitar en hantverkare du känner personligen eller en som din kompis är god vän med.
Hursom kommer de att vilja göra vinst.
Varför annars?
Tandläkare, ICA och advokater är helt irrelevanta för jämförelse. Det är helt andra modeller.
Vad skulle hända om du var ärlig med din prissättning mot kund, inte bara med timpriset utan med alla extra kostnader du lägger på fakturan och det påslag du lägger på materialet som endast du får köpa in, om du ska göra jobbet? Vad skulle hända då?
Det är flera brancher som är reglerade i hur de måste kommunicera priser. De är fortfarande helt fria i sin egen prissättning, de gör vinst, överlever, betalar försäkringar, sjukfrånvaro, pensioner och förbrukningsmaterial för sin personal. Men de måste vara transparenta med vad priset är på tjänst och vara.
Så allt ska gå minus för alla hantverkare? Vem ska annars betala för att bilen rullar och slits? Det vore en jävla fin service att folk kommer hem gratis till en 👍C cotillion skrev:Det hade väl alla utom hantverkaren som gillar att blåsa kunder. När timpriset och materialkostnaden blir korrekt så kan hantverkaren och kunden börja samarbete för att komma fram till den bästa lösningen på problemet.
Nu är vi en situation där VVS-branschen handlar om att mata in så många presskopplingar som möjligt i alla projekt för att maxa vinsten genom materialpåslag och att ha så få timmar som möjligt så man hinner med att åka till flera kunder. Dessutom kan man man blåsa alla kunder man hinner besöka på en tusenlapp för servicebilen.
Det finns något som kallas offert.H Hank_Ö skrev:Vad skulle hända om
Det där kallas för en halmdocka. Du för upp argument som inte personerna du argumenterar med står för, så att det blir lätt att anföra ett motargument.
Tandläkare, ICA och advokater är helt irrelevanta för jämförelse. Det är helt andra modeller.
Vad skulle hända om du var ärlig med din prissättning mot kund, inte bara med timpriset utan med alla extra kostnader du lägger på fakturan och det påslag du lägger på materialet som endast du får köpa in, om du ska göra jobbet? Vad skulle hända då?
Det är flera brancher som är reglerade i hur de måste kommunicera priser. De är fortfarande helt fria i sin egen prissättning, de gör vinst, överlever, betalar försäkringar, sjukfrånvaro, pensioner och förbrukningsmaterial för sin personal. Men de måste vara transparenta med vad priset är på tjänst och vara.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Man kan vända på det och säga, ring så jävla många du vill och be om pris innan, men bli inte kränkt om du ringer till en vvs-firma och säger "aa fixa det jävligt fort" och tror det ska kosta 200:-D Derbyboy skrev:
Skulle bli ganska förbannad om jag gick ut och käka och sen i dörren på väg ut fick betala extra för duken och stolarna.
Men på det stora hela är det ju ganska tråkigt även för ytkeskåren. Blir ju verkligen inget yrke som går att utöva med stolthet när många upplever sig lurade efter att jobbet är klart och betalt.
Men på det stora hela är det ju ganska tråkigt även för ytkeskåren. Blir ju verkligen inget yrke som går att utöva med stolthet när många upplever sig lurade efter att jobbet är klart och betalt.
Det finns en anledning varför en konsoll hos en leverantör som RR kostar X antal kronor.
Men samma typ annat märke som Röris köper kostar mer än den på RR…
Utbud och efterfrågan plus hur villiga vi kunder är att betala. Hade 9 av 10 tyckt att Röris inte varit värd pengarna hade Röris firma inte existerat. Hank_Ö är den tionde…
Men samma typ annat märke som Röris köper kostar mer än den på RR…
Utbud och efterfrågan plus hur villiga vi kunder är att betala. Hade 9 av 10 tyckt att Röris inte varit värd pengarna hade Röris firma inte existerat. Hank_Ö är den tionde…
Nej, alla ska inte gå minus. Duktiga hantverkare (och företag) ska göra vinst. Dåliga ska slås ut. Det är en normal fungerande marknad.D Dalaan skrev:
För övrigt finns det hantverkare som är ärliga och transparenta med vad de tar betalt för. Jag har anlitat flera. De är fortfarande aktiva så de går inte minus.
Tyvärr är de i minoritet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Hej.H Hank_Ö skrev:Vad skulle hända om
Det där kallas för en halmdocka. Du för upp argument som inte personerna du argumenterar med står för, så att det blir lätt att anföra ett motargument.
Tandläkare, ICA och advokater är helt irrelevanta för jämförelse. Det är helt andra modeller.
Vad skulle hända om du var ärlig med din prissättning mot kund, inte bara med timpriset utan med alla extra kostnader du lägger på fakturan och det påslag du lägger på materialet som endast du får köpa in, om du ska göra jobbet? Vad skulle hända då?
Det är flera brancher som är reglerade i hur de måste kommunicera priser. De är fortfarande helt fria i sin egen prissättning, de gör vinst, överlever, betalar försäkringar, sjukfrånvaro, pensioner och förbrukningsmaterial för sin personal. Men de måste vara transparenta med vad priset är på tjänst och vara.
Guuud. Svaren bara väller in.
Min mail blir proppfull.
Jag återkommer med svar på din fråga men jag måste vika mej nu.
Återkomner imorgon med förhoppningsvis bra svar.
Du som näringsidkare har en skyldighet att informeraR Rejäl skrev:Det finns en anledning varför en konsoll hos en leverantör som RR kostar X antal kronor.
Men samma typ annat märke som Röris köper kostar mer än den på RR…
Utbud och efterfrågan plus hur villiga vi kunder är att betala. Hade 9 av 10 tyckt att Röris inte varit värd pengarna hade Röris firma inte existerat. Hank_Ö är den tionde…