Vad skulle hända om
M Michael Olofsson skrev:
Hej. Vad menar du med att bli lurad?
Anser du att ”bli lurad” är samma som att en hantverkare har ett vinstpåslag på sina inköp innan produkten hamnar hemma hos dej?
Om du går ut och äter betalar du inte samma pris för potatisen som om du köper hem och kokar den själv.
Rörmokaren som kommer hem till dej och monterar en kran vill jobba med material han känner till och kan lämna garanti för.
Om du kan köpa samma kran billigare från Aliexpress kan inte den killen ta hänsyn till.
Han har inte tid att hålla på med sådant och du vill inte betala dennes timdebitering för det.
Det är som när vi går till tandläkaren eller anlitar en advokat?
Vi måste vackert betala såvida vi inte kan lösa problemet själva?
Du anlitar ett företag och ett företag måste göra vinst.
Det är exakt samma som att gå till Ica eller Konsum. Varför skulle ett rörföretag fungera annorlunda?
En rekommendation är att du anlitar en hantverkare du känner personligen eller en som din kompis är god vän med.
Hursom kommer de att vilja göra vinst.
Varför annars?
Det där kallas för en halmdocka. Du för upp argument som inte personerna du argumenterar med står för, så att det blir lätt att anföra ett motargument.

Tandläkare, ICA och advokater är helt irrelevanta för jämförelse. Det är helt andra modeller.

Vad skulle hända om du var ärlig med din prissättning mot kund, inte bara med timpriset utan med alla extra kostnader du lägger på fakturan och det påslag du lägger på materialet som endast du får köpa in, om du ska göra jobbet? Vad skulle hända då?

Det är flera brancher som är reglerade i hur de måste kommunicera priser. De är fortfarande helt fria i sin egen prissättning, de gör vinst, överlever, betalar försäkringar, sjukfrånvaro, pensioner och förbrukningsmaterial för sin personal. Men de måste vara transparenta med vad priset är på tjänst och vara.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det hade väl alla utom hantverkaren som gillar att blåsa kunder. När timpriset och materialkostnaden blir korrekt så kan hantverkaren och kunden börja samarbete för att komma fram till den bästa lösningen på problemet.

Nu är vi en situation där VVS-branschen handlar om att mata in så många presskopplingar som möjligt i alla projekt för att maxa vinsten genom materialpåslag och att ha så få timmar som möjligt så man hinner med att åka till flera kunder. Dessutom kan man man blåsa alla kunder man hinner besöka på en tusenlapp för servicebilen.
Så allt ska gå minus för alla hantverkare? Vem ska annars betala för att bilen rullar och slits? Det vore en jävla fin service att folk kommer hem gratis till en 👍
 
H Hank_Ö skrev:
Vad skulle hända om

Det där kallas för en halmdocka. Du för upp argument som inte personerna du argumenterar med står för, så att det blir lätt att anföra ett motargument.

Tandläkare, ICA och advokater är helt irrelevanta för jämförelse. Det är helt andra modeller.

Vad skulle hända om du var ärlig med din prissättning mot kund, inte bara med timpriset utan med alla extra kostnader du lägger på fakturan och det påslag du lägger på materialet som endast du får köpa in, om du ska göra jobbet? Vad skulle hända då?

Det är flera brancher som är reglerade i hur de måste kommunicera priser. De är fortfarande helt fria i sin egen prissättning, de gör vinst, överlever, betalar försäkringar, sjukfrånvaro, pensioner och förbrukningsmaterial för sin personal. Men de måste vara transparenta med vad priset är på tjänst och vara.
Det finns något som kallas offert.
 
D Dalaan skrev:
Det finns något som kallas offert.
Som snudd på ingen vill lämna för småjobb 😉
 
  • Gilla
Johnny57
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ta vilket jävla pris ni vill men informera innan. Men det orkar ni inte och det behöver ni inte för jobben står som spön i backen.

Sen blir ni sjukt kränkta av att kunden ifrågasätter hutlösa påslag som bokstavligen smyger sig in på fakturan, ”vi ska ha täckning för det och det”
Man kan vända på det och säga, ring så jävla många du vill och be om pris innan, men bli inte kränkt om du ringer till en vvs-firma och säger "aa fixa det jävligt fort" och tror det ska kosta 200:-
 
D
Skulle bli ganska förbannad om jag gick ut och käka och sen i dörren på väg ut fick betala extra för duken och stolarna.

Men på det stora hela är det ju ganska tråkigt även för ytkeskåren. Blir ju verkligen inget yrke som går att utöva med stolthet när många upplever sig lurade efter att jobbet är klart och betalt.
 
  • Gilla
  • Haha
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
R
Det finns en anledning varför en konsoll hos en leverantör som RR kostar X antal kronor.
Men samma typ annat märke som Röris köper kostar mer än den på RR…
Utbud och efterfrågan plus hur villiga vi kunder är att betala. Hade 9 av 10 tyckt att Röris inte varit värd pengarna hade Röris firma inte existerat. Hank_Ö är den tionde…
 
D
D Dalaan skrev:
Man kan vända på det och säga, ring så jävla många du vill och be om pris innan, men bli inte kränkt om du ringer till en vvs-firma och säger "aa fixa det jävligt fort" och tror det ska kosta 200:-
För att ni inte kan informera?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Som snudd på ingen vill lämna för småjobb 😉
Jodå det finns det, men orkar man inte ringa fler än....en firma så 🤷
 
D Dalaan skrev:
Så allt ska gå minus för alla hantverkare? Vem ska annars betala för att bilen rullar och slits? Det vore en jävla fin service att folk kommer hem gratis till en 👍
Nej, alla ska inte gå minus. Duktiga hantverkare (och företag) ska göra vinst. Dåliga ska slås ut. Det är en normal fungerande marknad.

För övrigt finns det hantverkare som är ärliga och transparenta med vad de tar betalt för. Jag har anlitat flera. De är fortfarande aktiva så de går inte minus.
Tyvärr är de i minoritet.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Dalaan skrev:
Jodå det finns det, men orkar man inte ringa fler än....en firma så 🤷
Jadu, jag har annan erfarenhet, svårigheten börjar redan med att få tag på någon som svarar i telefonen.
 
H Hank_Ö skrev:
Vad skulle hända om

Det där kallas för en halmdocka. Du för upp argument som inte personerna du argumenterar med står för, så att det blir lätt att anföra ett motargument.

Tandläkare, ICA och advokater är helt irrelevanta för jämförelse. Det är helt andra modeller.

Vad skulle hända om du var ärlig med din prissättning mot kund, inte bara med timpriset utan med alla extra kostnader du lägger på fakturan och det påslag du lägger på materialet som endast du får köpa in, om du ska göra jobbet? Vad skulle hända då?

Det är flera brancher som är reglerade i hur de måste kommunicera priser. De är fortfarande helt fria i sin egen prissättning, de gör vinst, överlever, betalar försäkringar, sjukfrånvaro, pensioner och förbrukningsmaterial för sin personal. Men de måste vara transparenta med vad priset är på tjänst och vara.
Hej.
Guuud. Svaren bara väller in.
Min mail blir proppfull.
Jag återkommer med svar på din fråga men jag måste vika mej nu.
Återkomner imorgon med förhoppningsvis bra svar.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
För att ni inte kan informera?
Absolut, be om prisförslag så är problemet löst? Lite eget ansvar får man ändå vara beredd att ha om man är vuxen 😉
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
D
R Rejäl skrev:
Det finns en anledning varför en konsoll hos en leverantör som RR kostar X antal kronor.
Men samma typ annat märke som Röris köper kostar mer än den på RR…
Utbud och efterfrågan plus hur villiga vi kunder är att betala. Hade 9 av 10 tyckt att Röris inte varit värd pengarna hade Röris firma inte existerat. Hank_Ö är den tionde…
Du som näringsidkare har en skyldighet att informera
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jadu, jag har annan erfarenhet, svårigheten börjar redan med att få tag på någon som svarar i telefonen.
Beklagar, ser säkert väldigt olika ut beroende på vart man befinner sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.