R
D Derbyboy skrev:
Prisinformationslagen
Ja då räcker det med timpris om inte kunden önskar ett pris… men köper man på löpande räkning så behöver man inte ange materialkostnader..
 
Egentligen en intressant debatt.
Normalt sett om en kund är missnöjd tar man till sig det och ser hur man kan försöka undvika det till nästa gång.
Förutom en del hantverkare och deras prissättning, då bannemig är det kunden som är en idiot och prissättningen ska försvaras in absurdum.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men det är skillnad företag emellan för då styr AB 04 eller ABT 06 och då måste man redovisa inköpspris som man sedan får lägga sitt materialpåslag på vid löpande räkning…

Mot privat kund är det konsumentköplagen och den säger skäligt pris…

Detta är reglerna vi får hålla oss till vad vi än tycker om dom…
Det är ju dock inget som är skrivet i sten. Kontakta politiker så kan det här ändras rätt snabbt, jag tror inte det är någon som är särskilt imponerad av dagens system förutom Dahl och Ahlsell.
 
R
C cotillion skrev:
Det är ju dock inget som är skrivet i sten. Kontakta politiker så kan det här ändras rätt snabbt, jag tror inte det är någon som är särskilt imponerad av dagens system förutom Dahl och Ahlsell.
Vad är inte skrivet inte skrivet i sten?
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Egentligen en intressant debatt.
Normalt sett om en kund är missnöjd tar man till sig det och ser hur man kan försöka undvika det till nästa gång.
Förutom en del hantverkare och deras prissättning, då bannemig är det kunden som är en idiot och prissättningen ska försvaras in absurdum.
Jag förstår att du känner så, ifrågasätter du allt som du köper oavsett tjänst+vara eller bara köp av vara eller är det bara hantverkare?
 
D Derbyboy skrev:
Prisinformationslagen är dock ganska tandlös men du förstår poängen, det ligger här ett ansvar på näringsidkaren. Det går ju också förstå att det är svårt för kunden att fråga efter något som kunden inte vet existerar, till exempel materialpåslag med 100 procent, biltillägg osv
Om man bor i en villa och har normal inkomst borde man vara angelägen om att be om offert innan. Skiter man pengar så förstår jag att man kan ringa Teslakungens VVS AB om man vill få det gjort på studs. För inte är det väl så att folk antar att en rörmokare inte borde tjäna mer än 10000:-/mån och därför borde vara billigare än ett par kallingar på lager 157?
 
  • Haha
Yaken och 1 till
  • Laddar…
D
bra nu börjar det svänga lite.


En röris borde tjäna 32500 kr per månad
 
  • Gilla
Johnny57
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Egentligen en intressant debatt.
Normalt sett om en kund är missnöjd tar man till sig det och ser hur man kan försöka undvika det till nästa gång.
Förutom en del hantverkare och deras prissättning, då bannemig är det kunden som är en idiot och prissättningen ska försvaras in absurdum.
Ja 595:-/tim är ju faktiskt absurt, alldeles för lite 😀
 
  • Gilla
  • Haha
Johnny57 och 1 till
  • Laddar…
D
D Dalaan skrev:
Om man bor i en villa och har normal inkomst borde man vara angelägen om att be om offert innan. Skiter man pengar så förstår jag att man kan ringa Teslakungens VVS AB om man vill få det gjort på studs. För inte är det väl så att folk antar att en rörmokare inte borde tjäna mer än 10000:-/mån och därför borde vara billigare än ett par kallingar på lager 157?
Ber man om offert så är man jobbig. Rörisen tar annat uppdrag.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
R
D Derbyboy skrev:
bra nu börjar det svänga lite.


En röris borde tjäna 32500 kr per månad
Vad jobbar du med?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Egentligen en intressant debatt.
Normalt sett om en kund är missnöjd tar man till sig det och ser hur man kan försöka undvika det till nästa gång.
Förutom en del hantverkare och deras prissättning, då bannemig är det kunden som är en idiot och prissättningen ska försvaras in absurdum.
Ja alltså man brukar ju säga att kunden alltid ha rätt... Kanske om du köpt en soffa på Jysk. Man kan ju börja med att få RSK-nummer på materialet, vart det är inhandlat- och till vilka rabatter. Men misstänker att de flesta här inne antar att det bara är att ta första bästa vattenmätarkonsoll och tro att det blir en rättvis jämförelse?
 
R Rejäl skrev:
Jag förstår att du känner så, ifrågasätter du allt som du köper oavsett tjänst+vara eller bara köp av vara eller är det bara hantverkare?
Det mesta man köper kommer med en fast prislapp, och jag kan välja innan exakt vad jag vill ha, inga överraskningar.

Det är just hantverkare som av förklarliga skäl kommer med en prislapp efter som är knepigare, gärna när de inte vill berätta vad det kommer kosta mig i slutändan.
 
D Dalaan skrev:
Ja alltså man brukar ju säga att kunden alltid ha rätt... Kanske om du köpt en soffa på Jysk. Man kan ju börja med att få RSK-nummer på materialet, vart det är inhandlat- och till vilka rabatter. Men misstänker att de flesta här inne antar att det bara är att ta första bästa vattenmätarkonsoll och tro att det blir en rättvis jämförelse?
Du har missat att vi redan jämfört priserna på exakt samma vattenmätarkonsol?
Du kan få den för 850kr på Hornbach, inkl moms.
 
D Dalaan skrev:
Ja 595:-/tim är ju faktiskt absurt, alldeles för lite 😀
Det kan det säkert vara, speciellt för småjobb.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du har missat att vi redan jämfört priserna på exakt samma vattenmätarkonsol?
Du kan få den för 850kr på Hornbach, inkl moms.
Så montören har alltså köpt den för det priset, på Hornbach?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.