82 033 läst · 653 svar
82k läst
653 svar
VVS-faktura huvudkran rimlig?
Dålig jämförelse. Ventilen utanför tomtgränsen är inte din som privatperson. Du tror inte du hade fått en bot/avgift om du tex pillade på en brandbil som du inte har med att göra?Alfredo skrev:
Du får ringa va verket imorgon och fråga. Jag vet inte. Men det var vad de skickade.
M marikristin skrev:När det gäller materialkostnader så köper hantverkare sitt material på Ahlsells som har hutlösa priser som du som kund sedan i bästa fall får en minimal rabatt på. Det är hantverkaren som tjänar grova pengar på det systemet eftersom ju mer de köper därifrån desto högre rabatter får de själva på kundens bekostnad.Det förekommer även att hantverkare myglar undan och slänger material som kunden själv köpt.Det är ett ruttet jävla system och på gränsen till bedrägeri skulle jag säga.Tyvärr är vi husägare helt utlämnade åt det här systemet, en del känner inte till det, andra är i en situation då man snabbt behöver hjälp när något går sönder.
När det gäller överdebitering av arbetstid tycker de det är helt OK med motiveringen att " jamenvafan du får ju rotavdrag"
Hej. Vad menar du med att bli lurad?13th Marine skrev:
Anser du att ”bli lurad” är samma som att en hantverkare har ett vinstpåslag på sina inköp innan produkten hamnar hemma hos dej?
Om du går ut och äter betalar du inte samma pris för potatisen som om du köper hem och kokar den själv.
Rörmokaren som kommer hem till dej och monterar en kran vill jobba med material han känner till och kan lämna garanti för.
Om du kan köpa samma kran billigare från Aliexpress kan inte den killen ta hänsyn till.
Han har inte tid att hålla på med sådant och du vill inte betala dennes timdebitering för det.
Det är som när vi går till tandläkaren eller anlitar en advokat?
Vi måste vackert betala såvida vi inte kan lösa problemet själva?
Du anlitar ett företag och ett företag måste göra vinst.
Det är exakt samma som att gå till Ica eller Konsum. Varför skulle ett rörföretag fungera annorlunda?
En rekommendation är att du anlitar en hantverkare du känner personligen eller en som din kompis är god vän med.
Hursom kommer de att vilja göra vinst.
Varför annars?
Hade jag begått ett brott hade jag naturligtvis kunnat straffas med böter för det men jag uppfattade inte din situation som sådan. Likaså kunde jag fått betala skadestånd om jag orsakat skada.F Freddandson skrev:
Men vet du inte grunden till ”avgiftsönskemålet” så släpper vi det. Jag tyckte bara att det lät rätt befängt.
Rinkaby kör ju med sin slogan "Endast kvalitet" och är på sätt och viss mer premium än Ahlsell som har sitt "A-collection"-alternativ. Men RR är egentligen inte heller särskilt billiga i jämförelse med näthandeln i övrigt.Alti skrev:
Folk verkar inte riktigt förstå vad en anställd montör kostar😂 Man har ju- om folk inte förstår det,
företag för att primärt tjäna PENGAR, inte tjäna folk. Timkostnad går man nästintill plus minus noll på. Tiden börjar ticka från det att man är påväg till kund, även när man tittar vad som ska göras, även när man behöver fundera vilka delar som behövs, även när man åker iväg till grossist för att inhandla materialet, även under själva akten, och slutar till sist när man sätter sig i bilen och åker mot nästa jobb. Det vore ganska intressant att se vad som händer om man skulle göra som många- Larsa 57, gör allt, kan inget verkar vilja: Inget materialpåslag och endast minutdebitering när montören börjar skruva 😂
företag för att primärt tjäna PENGAR, inte tjäna folk. Timkostnad går man nästintill plus minus noll på. Tiden börjar ticka från det att man är påväg till kund, även när man tittar vad som ska göras, även när man behöver fundera vilka delar som behövs, även när man åker iväg till grossist för att inhandla materialet, även under själva akten, och slutar till sist när man sätter sig i bilen och åker mot nästa jobb. Det vore ganska intressant att se vad som händer om man skulle göra som många- Larsa 57, gör allt, kan inget verkar vilja: Inget materialpåslag och endast minutdebitering när montören börjar skruva 😂
Redigerat:
Hej! Vet inte vad alla i tråden har för erfarenhet avejvegard skrev:En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
att åka gratis till någon och byta ut grejer som är trasiga? Om materialet är så billigt att köpa själv och arbetskraften är så dyr, så köp grejer själv och byt sedan det som är trasigt! Påslag på material är väl självklart, då i detta fall rörmockaren helt plötsligt ska stå för garanti på sitt montage. På Ica säljer man inte mat för inköpspris heller. Mvh gnällspik
7 timmars arbetskostnad?? Inte för att det är en stor timpeng på 595:- men det är väl därför de dragit till med fler timmar.ejvegard skrev:En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Helt rätt. Många glömmer också att utförda jobb ska täcka försäkringar på personal och bilar, pension, arbetsgivaravgifter,löner mm. Att man kan köpa och göra saker billigare som privatperson är inte relevant, förutsättningarna är inte de samma.M Michael Olofsson skrev:Hej. Vad menar du med att bli lurad?
Anser du att ”bli lurad” är samma som att en hantverkare har ett vinstpåslag på sina inköp innan produkten hamnar hemma hos dej?
Om du går ut och äter betalar du inte samma pris för potatisen som om du köper hem och kokar den själv.
Rörmokaren som kommer hem till dej och monterar en kran vill jobba med material han känner till och kan lämna garanti för.
Om du kan köpa samma kran billigare från Aliexpress kan inte den killen ta hänsyn till.
Han har inte tid att hålla på med sådant och du vill inte betala dennes timdebitering för det.
Det är som när vi går till tandläkaren eller anlitar en advokat?
Vi måste vackert betala såvida vi inte kan lösa problemet själva?
Du anlitar ett företag och ett företag måste göra vinst.
Det är exakt samma som att gå till Ica eller Konsum. Varför skulle ett rörföretag fungera annorlunda?
En rekommendation är att du anlitar en hantverkare du känner personligen eller en som din kompis är god vän med.
Hursom kommer de att vilja göra vinst.
Varför annars?
Tror ni en kopp svart kaffe på cirkel k faktiskt kostar 34:-? Den kostar troligen runt 1.50:-. Och jag kan säkert brygga en kopp hemma för runt 40 öre. Men är jag inte hemma så får jag gladeligen betala om jag vill ha en kopp kaffe.
Om jag anlitar någon professionellt så vill jag ju inte att det överfaktureras, gillar du det då eller? Tycker du det verkar rimligt med en arbetsdag i tid för det där?S Simon Gustafsson5 skrev:Hej! Vet inte vad alla i tråden har för erfarenhet av
att åka gratis till någon och byta ut grejer som är trasiga? Om materialet är så billigt att köpa själv och arbetskraften är så dyr, så köp grejer själv och byt sedan det som är trasigt! Påslag på material är väl självklart, då i detta fall rörmockaren helt plötsligt ska stå för garanti på sitt montage. På Ica säljer man inte mat för inköpspris heller. Mvh gnällspik
Jag är så långt från vvs branchen man kan komma. Men driver annan entreprenadverksamhet. Dvs vi säljer och installerar helhetslösningar. Att tro att någon företagare köper in produkter för kunds räkning utan påslag är ju totalt befängt. Kostnad för installation täcker kostnader för den arbetaren med lite överkott. Material skall täcka andra kostander, som lokaler, administration, och andra overhead kostnader. Och förhoppningsvis en vinst som gör det möjligt att investera och utveckla för framtiden.D Derbyboy skrev:
Nej, jag var inte ute och cyklade alls.R Rejäl skrev:
Min första post citerade jag en användare som tyckte att om man vill ha hjälp får man acceptera de påslag man får. Ganska generellt uttalande, och mitt svar var också generellt, med exempel tagna från många trådar här på forumet, inklusive min egen erfarenhet. 65% rabatt är inget ovanligt på Ahlsell (det innebär ett 200% påslag på självkostnadspriset om man då tar listpris).
Sedan följde fler exempel på vanlig argumentation från hantverkare på forumet. Men det var alltså generellt, och inte baserat på TS faktura, vilket jag inte på något sätt påstod, och jag trodde var ganska uppenbart. Men låt gå.
Sedan ifrågasatte du det och då försökte jag (ej framgångsrikt) förklara för dig att det var ett generellt uttalande men personen jag citerade hade själv visat ett exempel på 100% påslag. Sedan finns det ett antal ytterligare poster, däribland från Ahlsell, som visar att exakt de komponenter som ligger på TS faktura har ett påslag på 100% eller mer. Men det tänker jag inte ge dig referenser till. Det lämnar jag som en övning till dig.
Så nej, jag var inte ute och cyklade. Det var bara inte tillräckligt specifikt för att du skulle greppa. Det har jag heller inte som någon ambition.
Men kämpa på du. Fortsätt försöka övertala oss konsumenter att vi bara hålla käften och betala.