R rockthelobster skrev:
Du kan köpa en seriell-till ethernetmodul av mig till självkostnadspris. (jag har fyra över eftersom jag råkade köpa fempack) och instruktioner hur du kopplar den till Homey. Jag har även en powermaster-Usb sladd som bortskänkes, för att koppla den till Vera.
Det är kylvatten få in larmet i helautomatisering. Det är så definitivt, är huset larmat, ska det mesta vara släckt. Larmat jg av och det är mörkt vill karvat helanbottenvåningen tänds.
ok, köper gärna en sådan modul. Den påverkar inte kopplingen till Garda? Använder Home-Assistant skulle vara kul kunna leka lite

R rodak skrev:
Vad kör du för system till din hemautomation?
Jag köpte en billig RS232 till Ethernet adapter på Ebay och kör larmet i Home Assistant.
Allt fungerar strålande för under 200kr.
Grymt, kör HA här med. Kan du använda kameror?

mapam mapam skrev:
ok, köper gärna en sådan modul. Den påverkar inte kopplingen till Garda? Använder Home-Assistant skulle vara kul kunna leka lite
Kan inte svära på kopplingen till Garda. Jag har instruktioner hur man kopplar till Homey, homekit vet jag inte. DMa mig om du är intresserad.

mapam mapam skrev:
Grymt, kör HA här med. Kan du använda kameror?
Nej, tyvärr går det inte att använda kamerorna i HA. Tror inte det går alls med något inofficiellt system.
Det finns en custom component till HA (som inom kort kommer att vara en officiell integration)
Du kan läsa allt du behöver veta här (inklusive olika förslag på hårdvara):
https://github.com/davesmeghead/visonic/wiki

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har satt ihop en steg-för steg guide hur man kopplar ihop Powermaster/PowerMax till Homey. All info fanns tillgänglig online, men det var utspritt över ett par forum och trådar, så jag har försökt sätta ihop det så det ska vara lätt att följa.
De första stegen är även applicerbara för HomeAssistant.
Jag har som sagt en en enhet kvar för jag råkade köpa fyrpack, säljes för 300 kr

• Gilla
  • Älska
MMMGGG och 4 till
  • Laddar…
Lyckas inte knäcka hur man stänger av ljudet alternativt sänker ljudet för kvittenser på centralenhetem, Manualen säger att det ska finnas en meny som heter 'volymkontroll' under anv. inställningar men det är inget som jag lyckas hitta. Någon annan som haft liknande utmaning?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M MMMGGG skrev:
Lyckas inte knäcka hur man stänger av ljudet alternativt sänker ljudet för kvittenser på centralenhetem, Manualen säger att det ska finnas en meny som heter 'volymkontroll' under anv. inställningar men det är inget som lyckas hitta. Någon annan som haft liknande utmaning?
Heter typ chirp. Men har aldrig fått det tyst. Sjukt störigt när man ska lägga in ett antal enheter. Jag lägger handflatan över högtalaren så man inte sliter ut öronen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nu finns FW 20 till powermaster 10, är det någon som vet vad skillnaden från 19 är ? Hur kan man uppdarera fw ?

Det går inte att uppdatera FW på Visonic. Det är bara att köpa ny central med nyare FW. Det är därför många lämnar Visonic och går över till andra larmtillverkare ex Ajax där man får alltid senaste uppdateringar med moderna appar.

• Gilla
rodak
  • Laddar…
S spamb skrev:
Det går inte att uppdatera FW på Visonic. Det är bara att köpa ny central med nyare FW. Det är därför många lämnar Visonic och går över till andra larmtillverkare ex Ajax där man får alltid senaste uppdateringar med moderna appar.
Min enhet hade fw 17 och Jonas på Protexus har uppdaterat den till 19, så det går att uppdatera, men tydligen ksn man inte göra det själv.

• Gilla
spamb
  • Laddar…
Finns det några fördelar med att uppdatera firmware? Jag tänker att jag vill ha en extremt stabil och robust produkt. Sen kan jag läsa, styra och göra Fanny-saker med mitt HA system.

R rockthelobster skrev:
Finns det några fördelar med att uppdatera firmware? Jag tänker att jag vill ha en extremt stabil och robust produkt. Sen kan jag läsa, styra och göra Fanny-saker med mitt HA system.
Hade man vetat vad som är nytt i nya fw så hade man svaret också om man vill uppdatera eller ej

• Gilla
rockthelobster
  • Laddar…
S slezi skrev:
Min enhet hade fw 17 och Jonas på Protexus har uppdaterat den till 19, så det går att uppdatera, men tydligen ksn man inte göra det själv.
Ja, det är det jag menar. Ska den uppdateras ska den skickar till tillverkaren eller återförsälkaren, inget man kan göra själv.

S spamb skrev:
Ja, det är det jag menar. Ska den uppdateras ska den skickar till tillverkaren eller återförsälkaren, inget man kan göra själv.
Det är faktiskt enda nackdelen jag har, annars är jag väldigt nöjd.
Vilken annan larm är i I klass med denna?(eller bättre) Trådlös skall den vara.

S slezi skrev:
Det är faktiskt enda nackdelen jag har, annars är jag väldigt nöjd.
Vilken annan larm är i I klass med denna?(eller bättre) Trådlös skall den vara.
Ja, det är ett bra larm. Har använt den i ca 10 år. Men inget jag skulle rekomendera till nybörjare, tyvärr alldeles för svår att para ihop och sätta igång, inte alls anändarvänlig. Konkurertena har gått om Visonic för länge sedan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.