Det här nya oskicket med att ta betalt online..

Vart väl beställa jag med fast jag inte har en susning om vad det är :D

Jag betalar iaf i butik, nån fördel med landsbygden

Mikael_L
nino nino skrev:
Jag betalar iaf i butik, nån fördel med landsbygden
Jag också här i Uppsala.
Det är nog bara i Vasastan som de måste förskottsbetala, de har väl ofta ganska dålig kreditvärdighet där, antar jag, och får därför förskottsbetala. :surprised: :p

• Haha
  • Älska
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag också här i Uppsala.
Det är nog bara i Vasastan som de måste förskottsbetala, de har väl ofta ganska dålig kreditvärdighet där, antar jag, och får därför förskottsbetala. :surprised: :p
Absolut så är det nog

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag också här i Uppsala.
Webbsida med statistik om Människorna i Uppsala, inkomst, utbildning, skattesatser, och befolkningsdemografi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Webbsida med statistik om Vasastaden, människor, inkomster, utbildning, livsstil, skatt. Två porträtt av leende individer.
Skapa konto

• Haha
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
J
Återkommande favorit släpptes i tillfälligt sortiment igår. Rekommenderas för den som gillar ekade spanjorer. Rejält strävt, lufta någon timme.

• Vinflaska märkt "Protos Reserva 2017" hålls bredvid vinglas med rödvin; Ribera del Duero.
    Skapa konto
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Återkommande favorit släpptes i tillfälligt sortiment igår. Rekommenderas för den som gillar ekade spanjorer. Rejält strävt, lufta någon timme.
Blev 2 flaskor av ovan. :)

Men idag blev det 99 kronors Barbera till carbonara. Passade riktigt bra ihop:)
En tallrik pasta carbonara med riven ost, svartpeppar och ett glas rött vin.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Köpte 2 av dom där. Vill gärna ha tips när det är dax att kröka

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
nino nino skrev:
Köpte 2 av dom där. Vill gärna ha tips när det är dax att kröka
.
Jag tycker att den går bra att dricka nu, men lufta gärna i karaff minst 1-2h.

Jag köpte ett par flaskor till att lägga i källaren.

• Gilla
nino
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blev 2 flaskor av ovan. :)

Men idag blev det 99 kronors Barbera till carbonara. Passade riktigt bra ihop:)
[bild]
Den jag länkade?
Inte hämtat än, men det låter som att den var drickbar :)

J Jonobe skrev:
Den jag länkade?
Inte hämtat än, men det låter som att den var drickbar :)
Den var väldigt lätt. :)

Mikael_L
J Jonobe skrev:
Såg denna i systemets beställningssortiment. Barbera från 2004 för 99:-. Man undrar hur den kommer vara, men med det priset är man ju tvungen att beställa :)

[länk]
Nu är den första provad.
Jag luftade inte speciellt ordentligt, och jag tror att jag är inte riktigt tillräcklig finsmakare för att känna detta.
Jag har inte ens någon karaff, men jag hällde upp den i en 1-liters tillbringare, och efter en typ kvart, så hällde jag försiktigt tillbaka det till flaskan, tänkte att jag kan väl ändå ge vinet bättre förutsättningar.
Jag lade inte märke till någon bottensats eller vinsten, trodde nog att det skulle finnas i ett 19 år gammalt vin. Men kan det ha legat i tunna i många år, och blivit tappat senare tro?

Nåja. Ja det var ju inte så fylligt, måste ju sägas, så jag blev orolig när jag hade öppnat det till en
Boeuf bourguignon, men ärligt talat, det klarade sig hyfsat.

Runt och fint med god mognad, - som väntat av ett vin med denna ålder.
Trots allt en rätt pigg syra, inte så att jag tror att det är värt att lagra något längre, ty mindre syra är väl kanske inte önskvärt, strävheten hade ju också rundats av rätt bra.
Mest tänkte jag dock på att det var rätt så kryddigt, vilket antagligen räddade vinet till denna maträtt då det inte var speciellt fylligt i övrigt.

Det klarade sig i kampen mot Boeuf bourguignon, men jag tror mer på att ha det till smakrika rätter av kyckling och fläsk och vegetariskt. Kan gå till hårdost också, men inte helt givet, kanske helst till inte allt för smakrika ostar då. Men en Grana padano tror jag gifter sig hyggligt.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Såg att mina flaskor också hade kommit, få se om man får tillfälle att öppna

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Drack en trevlig ekig Österrikare idag

En hand håller en vinflaska med etikett "Rotes Tor - Grüner Veltliner, 2013, Franz Hirtzberger, Wachau". Suddig bakgrund, maträtter.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Till dagens entrecote blev det en fransos som legat ett tag och väntat.

Väldigt mogen - på gränsen till att ha passerat peak men jag tror vi hann i tid. Dekanterad och klar är det nog läder och den lite pretentiösa stallbacke som är de tydligaste tonerna. Kanske också lite russin, gissar åldern spelar in där. Ögat ser en brun ton och lite gardiner (inte så kraftiga men ändock).

Flaska vin, etikett Château Léoville Poyferré 2001, karaff, rödvin, blommor i bakgrunden, inomhus.
Skapa konto

Om jag läser noteringarna på etiketten rätt så har den en gång i tiden betingat ett pris av 24 GBP och fått 90p av Parker, tycker nästan att han var lite snål men han brukar ju premiera alkoholhalt och denna är ”bara” 13%

Enda flaskan vi hade, trist för denna hade jag gärna druckit mer av…

/U

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.