Renoverare
· Stockholm
· 18 601 inlägg
Du skulle ha ett land fullt av bag n box drickarekrillek skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 601 inlägg
Någon som har tips på ett trevligt stalligt vin, behöver inte vara Bordeaux. Från bolaget BS eller någon av våra online tjänster, spelar ingen roll.
Renoverare
· Stockholm
· 18 601 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 601 inlägg
Fungerar det så mycket bättre i andra länder då? Har ingen jättekoll men tycker ofta att vinutbudet på "supermarkets" i många länder är rätt tragiskt. Sen kan man hitta speciella vinbutiker men då är ofta prisbilden betydligt mer tragisk än Systembolagets.AndersMalmgren skrev:
Men för all del, om det gick att behålla Systembolagets utbud/prisbild/service så inte hade jag något emot att andra aktörer också fick chansen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 601 inlägg
Såklart man får betala mer för vin som går dricka direkt än vin som måste lagrasAlfredo skrev:Fungerar det så mycket bättre i andra länder då? Har ingen jättekoll men tycker ofta att vinutbudet på "supermarkets" i många länder är rätt tragiskt. Sen kan man hitta speciella vinbutiker men då är ofta prisbilden betydligt mer tragisk än Systembolagets.
Men för all del, om det gick att behålla Systembolagets utbud/prisbild/service så inte hade jag något emot att andra aktörer också fick chansen.
Nu när det blivit så enkelt (och ofta billigare) att beställa online så blir argumentet om utbud allt mindre värt, dessutom fungerar ju systembolaget snarare som amazon eller cdon i den bemärkelsen.Alfredo skrev:Fungerar det så mycket bättre i andra länder då? Har ingen jättekoll men tycker ofta att vinutbudet på "supermarkets" i många länder är rätt tragiskt. Sen kan man hitta speciella vinbutiker men då är ofta prisbilden betydligt mer tragisk än Systembolagets.
Det stora fasta sortimentet är rätt kasst tycker jag - till största delen unga, billiga fabriksviner, men det är väl det de flesta vill ha.
Tillfälligt sortiment är bra men slår inte valfri vinbutik, och säljs ju slut omedelbart.
Det sticker verkligen i ögonen att Systembolaget dessutom driver lobbyverksamhet för sin egen överlevnad, och rättsprocesser mot nöthandlare.
Jag måste tipsa om denna flaska för det är ett riktigt fyndpris:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/il-capolavoro-5864301/
Bra fart smakmässigt, tipset passar kanske bättre framåt hösten då vi börjar käka mustiga grytor osv, under sommaren väljer många lite lättare viner.
Jag tror också på bolagets tips att den passar till lagrade hårdostar (inte grön/blå-mögelost)
På tal om de mögelostarna, så skippa vanligt rödvin, kör på portvin, sött eller halvsött vitt, eller något annat med sötma, så ska ni upptäcka hur det gifter sig. (Detta vet nu förstås många som läser, men kanske inte alla).
Men denna vinflaska har jag köpt några av nu, och idag tjackade jag 6 st.
Den står som att den är beställningsvara, men fick ändå på en massa systembolag.
Det är väl troligen ett s.k fabriksvin, dvs ingen riktig vingård bakom. Men det är väl rätt vanligt i denna billigare prisklass - och ärligt talat så skiter jag väl i det, det är smaken jag bryr mig om.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/il-capolavoro-5864301/
Bra fart smakmässigt, tipset passar kanske bättre framåt hösten då vi börjar käka mustiga grytor osv, under sommaren väljer många lite lättare viner.
Jag tror också på bolagets tips att den passar till lagrade hårdostar (inte grön/blå-mögelost)
På tal om de mögelostarna, så skippa vanligt rödvin, kör på portvin, sött eller halvsött vitt, eller något annat med sötma, så ska ni upptäcka hur det gifter sig. (Detta vet nu förstås många som läser, men kanske inte alla).
Men denna vinflaska har jag köpt några av nu, och idag tjackade jag 6 st.
Den står som att den är beställningsvara, men fick ändå på en massa systembolag.
Det är väl troligen ett s.k fabriksvin, dvs ingen riktig vingård bakom. Men det är väl rätt vanligt i denna billigare prisklass - och ärligt talat så skiter jag väl i det, det är smaken jag bryr mig om.
Tips på rött till risotto med kantareller (om man får tag på det nu) lingon och älgfile , gärna halvflaska om det finns.
Jesper Blomqvist recept från Mästerkocken om någon vill kolla extra noga på ingredienserna.
Ska lagas på Muurikka på en camping 🙂
Jesper Blomqvist recept från Mästerkocken om någon vill kolla extra noga på ingredienserna.
Ska lagas på Muurikka på en camping 🙂
Har du några speciella preferenser, t.ex ungefärlig prisklass.nino skrev:
Jag har själv aldrig lagat en riktig risotto (skämsmössa på), men när jag ser ingredienserna så tänker jag att ett allt för kraftigt rött vin kan slå ihjäl smakerna på rätten.
På systembolagets smakklockor skulle jag sikta på ca kl 7 i fyllighet och strävhet. Och smaktyp fruktigt och smakrikt eller kryddigt och mustigt.
Kanske
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/jacob-s-creek-206602/
Fast passar ett rött bäst?
Ett fylligt och smakrikt vitt tror jag också funkar bra.