Fint ska det va

Två flaskor sprit på ett bord; Glitter Fisk och Absolut Vodka, bredvid ett tänd ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
J
Detta är laguppställningen hittills ikväll.
Vinnare hittills cavan från 2009 längst till vänster, franciacortan i mitten ok men ej prisvärd, stellenboschen hade blivit lite märkligt rökig och charkig men god ändå.
Tre olika vinflaskor på en bänk, två mousserande och en rött vin.
Skapa konto

Denna portvinsvariant från Australien är förresten ett riktigt fynd för 300:-. 10 år men smakar mer som en 20-åring. Ny i ordinarie sortimentet.
Flaska av "Penfolds Father Grand Tawny" vid sidan av ett glas med bärnstensfärgad dryck.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Super att Father Grand tawny finns i ordinarie stortiment, jag tror att den funnits i beställning ett tag (borde varit därifrån jag fått mina flaskor)
Tre Penfolds vinflaskor, "Grand Tawny", på ett köksbänk, med en julgran i bakgrunden.
Skapa konto

Jag skaffade de ett par år sen för att ersätta min Bluestone som både börjat sina och jag glömt hur jag fått tag på (kan varit en provning med svenska Penfolds-importören på Östermalm för ca 15 år sen).

Father är bra men bluestone är ett par snäpp bättre (så om du kommer över en sån, slå till!)

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Kanske också ska passa på att slänga in vad dagens middag (Pizza Marinara med salsa verde-marinerad hummer, kvistarna av oregano på bilderna kommer därifrån) bjöd på i dryckesväg: plockade fram en special club från hyllan.
En flaska champagne med etikett "Vincent Joudart", årgång 2014, på ett köksbänk, små gröna stjälkar spridda framför.
Skapa konto

Jag tycker ofta special club levererar men det var en gång i tiden just Vincent Jourdart som gjorde att jag fick upp ögonen för special club, en riktigt bra 2008 den gången. Denna är ett par år nyare men levererade också, första doften indikerade mycket jäst och mognade när den fått stå framme en stund

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Även om Grand tawny lockar efter @Jonobe:s inlägg (kvällen är iof ung, vem vet var det landar…) så körde vi istället på en variant av en klassisk nyårsdryck

Ett bord med tänd ljusstake, vinflaska och ett glas med dryck.
Skapa konto

/U

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Denna var riktigt bra till choklad och hallon

En oöppnad flaska Yalumba Antique Muscat dessertvin bredvid ett stämt vinglas på bord.
Skapa konto

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
Idag blev det libanesiskt kultvin. Riktigt bra, men inte riktigt vad man förväntar sig av en cabernet sauvignon-dominerad blend. Det klassas väl egentligen som ett naturvin och vad jag förstått kan årgångsvariationen vara stor. 2016 finns i systemets ordinarie sortiment nu och sägs vara en bra årgång.
Rekommenderas starkt, men lufta rejält.
Ett glas rödvin, dekanteringskanna, vinflaska mot en duk, inomhusbelysning, hemmiljö, Chateau Musar 2016.
Skapa konto

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-musar-746301/

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Tack för tipset @Jonobe - känns som att det är lite hit n’ miss när det gäller Libaneser men när man hittar rätt tycker jag det finns mycket spännande att hitta!

J
ullberg ullberg skrev:
Tack för tipset @Jonobe - känns som att det är lite hit n’ miss när det gäller Libaneser men när man hittar rätt tycker jag det finns mycket spännande att hitta!
Det är ett rätt bångstyrigt vin med hög syra och påtagliga tanniner, men jag gillar det. Vi åt libanesisk take away till och det fungerade riktigt bra, kanske inte helt oväntat.

J Jonobe skrev:
Det är ett rätt bångstyrigt vin med hög syra och påtagliga tanniner, men jag gillar det. Vi åt libanesisk take away till och det fungerade riktigt bra, kanske inte helt oväntat.
Låter inte som ett vin för mig :)
Försöker hitta något nytt kul stalligt vin men lite torka på den fronten just nu

ullberg
Idag skulle det blivit vårrullar till middag men vi blev lite sena så gick på en enklare lösning med Skagen på levain. Till det hittade jag en gammal goding i källaren

Flaska champagne "Shaman 12" av Marguet, Grand Cru, på ett mörkt underlag.
Skapa konto

Tror den passerat sin peak och hade tappat lite i smak även om doften var väldigt utvecklad. Får nog se till att dricka upp de två återstående flaskorna inom en ganska snar framtid…

/U

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Som jag skrev i vad blir det för mat-tråden åkte vi på lite patrull när det gäller korken i dagens dryck. Efter två filtreringar, kanske kan kalla det dubbeldekantering för att få det att låta lite tjusigare, som slutade i en rostfri karaff (sjukt smidigt att servera ur måste jag säga) kunde vi äntligen dricka denna, riktigt bra även om jag tror den passerat peak, hade nog varit ännu bättre för ett par år sedan!

Vinflaska märkt "Chateau La Garde", metall termos, romflaska "Plantation", köksbänk, avskild matsal. år 2004.
Skapa konto

/U

• Älska
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
  • En hand håller en vinflaska nära glas och tallrik med kött och sallad. Middagsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Fick detta tips av en bordeaux/chile-kännare. Högre prisklass än vi brukar köpa, men levererade å andra sidan. Han hävdade att det motsvarade bordeaux för 4-5 gånger pengarna - ingen aning om det stämmet då jag inte provat den prisklassen på bordeaux. Chilensk bordeaux-blend med lite ålder. Något för @AndersMalmgren och @ullberg?

[länk]
Chilensk bordeaux, låter som vinets Jon Snow :)

Jag har köpt Pomerol för de pengarna annars brukar jag nog hålla mig runt 400 max. Men du säger den är värd pengarna? Kanske värt prova då :)

J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Chilensk bordeaux, låter som vinets Jon Snow :)

Jag har köpt Pomerol för de pengarna annars brukar jag nog hålla mig runt 400 max. Men du säger den är värd pengarna? Kanske värt prova då :)
Värd vet jag inte. Jag tycker att den är klart bättre än all bordeaux jag druckit - men då har jag hållt mig runt 300 vilket inte är mycket i sammanhanget. Om den är dubbelt så bra vet jag inte. Men jämfört med 700:- på krogen så är det ju prisvärt. Kul att prova om inte annat, klart med prisvärt än champagne i den prisklassen om man ska jämföra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.