T TreeView skrev:
Är det en Merlot?
Japp en Cabernet franc, merlot blend

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Testade den andra flaskan idag. Den var rätt tam den med. Svårt hitta bra Bordeaux på bolaget för under 600

[bild]
Denna var mycket bättre idag när den stått en natt med min Pulltex kork. Jag luftade den en timme igår fast i flaskan. Mycket mer balanserad och elegant i smaken idag.

Höjer betyget ett snäpp, även om den inte har stall och läder

Vinråd från Husmoderns Lexikon för Etikett och God Ton, 1939.
I boken finns mycket råd kring hattagning, hälsningsregler, bjudningar, uppförande, bordsplacering mm.
Till salu.

• Uppslagen bok med text om etikett från Husmoderns Lexikon från 1939.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drack denna på lunchen idag. Var trevlig.

En hand håller en flaska vitt vin med etiketten "Colombaia Vigna Nuova" vid ett bord med en tom desserttallrik.
Skapa konto

• Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
ullberg
Den här down-under produktionen var för mig nästan urtypen för en chardonnay, ek och en del syra, med en hel del kraft i smaken och behöver mat för att funka bra.
Flaska Yering Station Chardonnay 2018 på silverfat med vindruvsdekor.
Skapa konto

Efter att vi smakat och funderat kollade vi också vad vivino-användarna sa och där kom päron och melon ganska högt upp, jag hade nog inte fångat det själv men när jag läser det kan jag hålla med, oklart om verklig känsla eller mer placebo…

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Mycket syra så kan den vinna på att lagras några år.

J
Har precis börjat gått munskänkarnas 1-betygskurs med frun. Denna från tillfälligt sortiment, ca 250:-, var med på förra veckans bourgogneprovning. Har aldrig förstått tjusningen med pinot noir, men detta var en sån syltig rackare (inte på det amerikanska viset) som gjorde att jag till slut förstod. Riktigt trevlig.
Flaska Bourgognevin från Domaine Julien, Côte de Nuits-Village 2019, mot en enkel bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
För mig blev det en Pomerol. Bra vin men priset matchar inte helt kvaliteten enligt mig. Flaska Château La Grave Pomerol från 2015 placerad på ett vitt bord mot en suddig bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte så mycket nytt att rapportera. Drack denna port i veckan den var trevlig.

Hand håller en flaska Fonseca Porto åldrad tawny portvin, 20 år gammal.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
J
Jag har inte så mycket nytt att rapportera. Drack denna port i veckan den var trevlig.

[bild]
Den är trevlig ja, släpps då och då i tillfälligt sortiment till rimlig peng.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J
Här blev det Bordeaux. Krävde en del luft trots sin ålder, men bra ändå :) från grythyttan vintage selection.
Flaska och glas med Bordeaux vin från 2002, Grand Enclos du Château de Cérons, på bord.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Idag blev det en trevlig Douro från Portugal. I början var det mycket tanniner, men ändå ett balanserat avslut.
Flaska och glas med rödvin från Douro, Portugal på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Tack @Jonobe & @Andreas_jti för alla spännande tips i den här tråden, mycket uppskattat! Känner sig lite bonnig när ni just postat men kan leva för det och ”vågar” berätta att för oss blev det en Stoneleigh Pinot till dagens kyckling med stekt kål, rödbetor och potatis. Gillar att den är lite kraftigare än en snitt-pinot utan att totalt ta över en inte allt för tung fågelanrättning

Flaska Stoneleigh Pinot Noir på träbord med suddig bakgrund av köksinteriör.
Skapa konto

/U

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Drack denna idag på lunchen på Rolfs kök. Var förvånande trevlig med tanke på åldern. Liten hint av stallighet.

[bild]
Öppnande sista av denna idag så beställde 12 till trevlig och stallig för 188 kronor

• Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
J
Här blev det besök på Julie i Malmö. Bra naturvinsbar.

Mini-tåg på 3 trevliga lagom funkiga portugiser.
Tre glas rött vin och en tallrik med blandad charkuteri, fotograferat vid ett fönster.
Skapa konto

Tre vinflaskor från Portugal för vinprovning, varav en med örnmärkt etikett.
Skapa konto

Bäst var dock pet nat på chenin blanc från loire. Klådde helt klart de flesta chmpagner jag druckit.
Hand håller en flaska naturvin med etikett "Soirée d'Octobre Chenin 2019" och spillmärken.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.