Var tvungen att googla lite.
Stallighet i vin..
Har funderat länge på om det är någon smaklök jag saknat själv då jag inte vet vad det är. Vad är det för smak?
2-3 gånger har jag fått vin serverats som smakat ungefär som häststall luktat. Alltid trott det varit något fel på skiten men druckit upp ändå, snäll som man är. Osv.
Tydligen finns de folk som gillar "smak av häströv" och tycker det är fine dining.
Varför? Det finns ju massa godare viner.
Stallighet i vin..
Har funderat länge på om det är någon smaklök jag saknat själv då jag inte vet vad det är. Vad är det för smak?
2-3 gånger har jag fått vin serverats som smakat ungefär som häststall luktat. Alltid trott det varit något fel på skiten men druckit upp ändå, snäll som man är. Osv.
Tydligen finns de folk som gillar "smak av häströv" och tycker det är fine dining.
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg
Snaken är som baken. Jag tycker det är gott. Men det är mer smak av källare, läder kanske. Jag kan inte riktigt sätta namn på det.raveper skrev:Var tvungen att googla lite.
Stallighet i vin..
"stalligheten" är väl egentligen en defekt.raveper skrev:Var tvungen att googla lite.
Stallighet i vin..
Men den uppskattas tydligen i viss mån, men jag kan nog inte svara på det mer än så.
Det finns andra defekter som tas fram, t.ex. ädelröta, vilket är vita druvor i Tyska viner som har råkat ut för ett svampangrepp. Detta ger mer socker i druvmusten, högre alkoholhalt, en kvarvarande sötma efter jäsningen avstannat och en smak som uppskattas av många.
Egentligen en defekt, men ett resultat som inte är otvetydigt negativt, utan faktiskt önskvärt, då dessa viner går att sälja för mer pengar.
Medlem
· Blekinge
· 10 481 inlägg
Det händer mycket med vin då det lagras - olika för olika viner. Men ofta märks det tydlig skillnad på 10 år, men många viner blir påtagligt mer balanserade efter några år. Sen måste det inte automatiskt innebära att alla vin blir bättre. Som med allt är det en smakfråga, till en rejäl biff är det kanske godare med ett yngre kraftigt vin jämfört med dess åldrade dito. Det är kul att testa.raveper skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg
Fick denna i flödet på tuben, lärde mig precis att stall heter Mousy across the pond
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Denna vita Rioja är hyggligt kraftig i smaken och funkade utmärkt till fågel
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/U
Medlem
· Blekinge
· 10 481 inlägg
Du kan inte stödja det vetenskapligt. Alla viner, speciellt årgångsviner, är olika från år till år. Och av detta skäl kan du aldrig jämföra ett visst vin som är färskt, med samma vin som är lägrat några år. Så du kan inte bevisa att något von vinner eller förlorar med tiden.J Jonobe skrev:Det händer mycket med vin då det lagras - olika för olika viner. Men ofta märks det tydlig skillnad på 10 år, men många viner blir påtagligt mer balanserade efter några år. Sen måste det inte automatiskt innebära att alla vin blir bättre. Som med allt är det en smakfråga, till en rejäl biff är det kanske godare med ett yngre kraftigt vin jämfört med dess åldrade dito. Det är kul att testa.
Jag håller dock med att vin förändras genom lagring. Vi korkade upp många vin i hemmet som legat många år, en del var helt dåliga, medan andra var ganska trinkbara.
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg
Tanninerna rundas av genom lagring. Det är en objektiv sanning. Sedan är det subjektivt om man gillar eleganta runda viner eller mer spetsiga unga.T Thomas_Blekinge skrev:Du kan inte stödja det vetenskapligt. Alla viner, speciellt årgångsviner, är olika från år till år. Och av detta skäl kan du aldrig jämföra ett visst vin som är färskt, med samma vin som är lägrat några år. Så du kan inte bevisa att något von vinner eller förlorar med tiden.
Jag håller dock med att vin förändras genom lagring. Vi korkade upp många vin i hemmet som legat många år, en del var helt dåliga, medan andra var ganska trinkbara.
Medlem
· Blekinge
· 10 481 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg