Jag beställde också två. Alltid skeptisk till flaskor som inte har klassiska etiketter :)

Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alltid skeptisk till flaskor som inte har klassiska etiketter
Så är det för mig med.
Spektakulära etiketter och flaskor (lampfot!) får mig att tveka. Ett bra vin borde sälja sig självt, ett sämre kan behöva ta till trix.
Men jag vet att det inte alltid stämmer, så ibland får man våga testa ändå.

Men är det någon som vet något om vilken stil Matsu el picaro är?
Jag finner att det inte verkar väldigt fylligt, lite mitt i typ. Kanske passar bättre till fläskrätter, kyckling osv.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J
Nu i veckan verkar deras två andra viner komma med. Kommer beställa några av de med om priserna är vettiga - vilket jag tror.

Vinet ovan är ju rejält ungt, kräver nog en del luft.

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det för mig med.
Spektakulära etiketter och flaskor (lampfot!) får mig att tveka. Ett bra vin borde sälja sig självt, ett sämre kan behöva ta till trix.
Men jag vet att det inte alltid stämmer, så ibland får man våga testa ändå.

Men är det någon som vet något om vilken stil Matsu el picaro är?
Jag finner att det inte verkar väldigt fylligt, lite mitt i typ. Kanske passar bättre till fläskrätter, kyckling osv.
Vinprofil med smakmätare för egenskaper som 'Light-Bold', och noteringar om ekkaraktär samt mörka och röda fruktaromer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så säger vivino och jag vill minnas att det stämde rätt bra. Minns de matsu-viner som jag provat som spanska kraftpaket.

ullberg
Äh, ingen minns en fegis, ja - även jag drar öronen till mig när jag ser flaskor som verkar sälja på etiketten, men jag har följt den här tråden ganska länge och @Jonobe är en av de som jag personligen (och ingen annan behöver tycka som jag) verkar på riktigt uppskatta såväl som förstå vin och komma med relevanta rekommendationer - helt utan att göra det till en statussymbol (och ja, det finns helt klart andra av dennes kaliber, inte minst någon som jag trodde hade mer förtroende för jonobe :) - men det finns också andra i helt andra ändan av skalan…)

/U

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J
ullberg ullberg skrev:
Äh, ingen minns en fegis, ja - även jag drar öronen till mig när jag ser flaskor som verkar sälja på etiketten, men jag har följt den här tråden ganska länge och @Jonobe är en av de som jag personligen (och ingen annan behöver tycka som jag) verkar på riktigt uppskatta såväl som förstå vin och komma med relevanta rekommendationer - helt utan att göra det till en statussymbol (och ja, det finns helt klart andra av dennes kaliber, inte minst någon som jag trodde hade mer förtroende för jonobe :) - men det finns också andra i helt andra ändan av skalan…)

/U
Inga dåliga ord :) nu känner jag press här.
Själv beställer jag mycket sällan mer än 1-3 flaskor av både ekonomiska och utrymmesskäl. Dessutom är vin ett ganska nytt intresse för mig, så om några år har jag kanske andra smakpreferenser - så avvaktar lite innan jag börjar köpa på mig lådor.

Jag kan för övrigt rekommendera munskänkarnas kurser om man vill lära sig mer om vin. Jag går 1-betygskursen nu. Lite väl mycket fokus på Frankrike som jag å andra sidan haft rätt dålig koll på, men bra och roligt ändå. Det finns en druvkurs som ligger på motsvarande nivå (nybörjare) som nog kan vara bra.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
[bild]

Så säger vivino och jag vill minnas att det stämde rätt bra. Minns de matsu-viner som jag provat som spanska kraftpaket.
Kanske inte min grej då. Jag gillar mer lugna, mogna viner med lite mindre syra och utvecklade tanniner. Men ska bli kul smaka. Smaken är ju delad.

Det var väl du som inte kunde dricka upp min Bordeaux-tips tidgare i tråden pga stall? :)

Edit: my bad det var inte du

Mikael_L
Kanske inte min grej då. Jag gillar mer lugna, mogna viner med lite mindre syra och utvecklade tanniner.
Samma för mig.
Generellt hoppar jag allt som i systembolagets smakbeskrivning har ord som ungt och ungdomligt i sig.
Brukar indikera hög spretig syra och liten eller obefintlig mognadsutveckling.
Sen finns ju förstås även problemet i andra änden av skalan, för övermogna och avrundade att de blir rätt tafatta. Alla viner klarar inte av längre lagring.
I den enda vinprovarkurs jag varit på, så gavs tipset att om smakklockan för strävhet inte var kl9 eller mer så är det troligen inte värt att lagra. Med tillägget att det är en generalisering, som inte alltid stämmer.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J
Kanske inte min grej då. Jag gillar mer lugna, mogna viner med lite mindre syra och utvecklade tanniner. Men ska bli kul smaka. Smaken är ju delad.

Det var väl du som inte kunde dricka upp min Bordeaux-tips tidgare i tråden pga stall? :)

Edit: my bad det var inte du
Detta är ju en ung spanjor från Toro med kort fatlagring, så den enda träffen där blir väl mindre syra :) lufta rejält så det lugnar sig.

Matsus 2 andra viner släpptes nu i veckan med.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/matsu-el-recio-5540201/

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/matsu-5640701/

El viejo är ett riktigt toppvin mmed rejäl fatlagring, men lite högt pris i mitt tycke (379:).

El rieco har jag inte provat, men ska väl ligga mittemellan de båda och verkar vara mångas favoriter. Rimligare prislapp (169:).

Jag beställde 3 vardera av den unge och medelåldersmannen. Alla 3 viner är ju fortfarande unga, men spanjorer brukar ju oftast fungera bra ändå.

Stall har jag för övrigt inga problem med, jag gillar ju naturvin :)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Drack denna Riesling till desserten idag, tycker den var trevlig

Flaska Günther Steinmetz Wintricher Geierslay Riesling Auslese 2019 på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Drack två trevliga vin ikväll. Dels detta till varmrätten

Flaska Pommard Clos de Verger 1er Cru på ett bord, suddig bakgrund.
Skapa konto

Och detta vita till desserten
Närbild av en flaska österrikiskt dessertvin Kracher Beerenauslese Cuvée från 2018.
Skapa konto

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
188 kronor för en Bordeaux är ju sjukt billigt!
Köp 6 direkt. Det är ju beställningssortiment.
Passar bra till klassiska Bordeaux-maträtter. Kött osv
Nu har jag precis hämtat ut 6 st Les Piliers från bolaget. Hoppas den är bra nu när du berömt den så väl.
Såg på nån engelsk vinsida att den bör luftas typ en timme, är din uppfattning också?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Flaska av Markus Molitor Riesling från Mosel och ett glas med vitt vin, står på ett köksbord.
Skapa konto

Blev en mycket trevlig Riesling idag från Mosel. Även de billigare vinerna från Markus Molitor håller bra klass.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu har jag precis hämtat ut 6 st Les Piliers från bolaget. Hoppas den är bra nu när du berömt den så väl.
Såg på nån engelsk vinsida att den bör luftas typ en timme, är din uppfattning också?
Japp, den behöver luft. Minst en timme

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Japp, den behöver luft. Minst en timme
Jag som inte dricker vin, inte så ofta iaf, är det verkligen så stor skillnad luftad eller direkt ur flaskan?

Nåt tips på en flaska som verkligen ändrar smak vid luftning som man kan testa?
Antar att om man slår i ett glas som får stå och försluter flaskan så kan man testa på det viset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.