Ja, beroende på vin så kan det vara betydande skillnad. Unga viner med höga tanniner lugnar sig ofta med luftning. Tycker du att ett vin är obalanserat så kan luft behövas. En vanlig avluftare som man sätter på flaskan vinner man mycket tid på, annars kan man hälla aggressivt fram och tillbaka några gånger mellan två kastruller t.ex.nino skrev:
Att lufta vinet kan vara bra för att vinet genom kontakt med luften oxideras. Det gör att fler och andra smaker kan komma fram. När det gäller Bag in box är det bra med luftning för att de innehåller mycket sulfiter. Störst skillnad ändå tycker jag luftning gör för viner som är gjorda på druvor som växt på vulkaner. Viner från Etna eller Teide kan lukta starkt svavel om man inte luftar dem. Kan vara svårt att njuta av ett vin som luktar svavel.nino skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg
Absolut det kan vara jätteskillnad. Men man får se upp vissa viner kan bli släta av för lång luftning, tex långlagrade vinernino skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg
Kraftiga tanninrika viner är rena grekiskanJ Jonobe skrev:
Men ska kolla upp.
Köpte en bland låda barolo till en kompis så det har ajg hört talas om iaf
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg
Alltid haft svårt för zinfandel ondgjorde mig över det tidigare i tråden om mina upplevelser med druvan på vinprovning i Napa valleyD dilemma skrev:
Smaken är som baken!
Testat nu med en 3 veckors hängmörad T-benare. Riktigt gott med maten (köttet med klassisk Café de Paris smör och smashed potatoes) men någon okänd doft vid upphällningen trots 1 timmes luftning. Men riktigt bra till maten för priset, 5 av 5.AndersMalmgren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg
Den är väldigt stallig så det är stalligheten du doftar tyvärr är det lite variation. Vissa flaskor är knappt stalliga alls, du hade turK Kane skrev:
Fin köttbit
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg
Har du fått hem dina flaskor än?Mikael_L skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg