J
nino nino skrev:
Jag som inte dricker vin, inte så ofta iaf, är det verkligen så stor skillnad luftad eller direkt ur flaskan?

Nåt tips på en flaska som verkligen ändrar smak vid luftning som man kan testa?
Antar att om man slår i ett glas som får stå och försluter flaskan så kan man testa på det viset?
Ja, beroende på vin så kan det vara betydande skillnad. Unga viner med höga tanniner lugnar sig ofta med luftning. Tycker du att ett vin är obalanserat så kan luft behövas. En vanlig avluftare som man sätter på flaskan vinner man mycket tid på, annars kan man hälla aggressivt fram och tillbaka några gånger mellan två kastruller t.ex.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag som inte dricker vin, inte så ofta iaf, är det verkligen så stor skillnad luftad eller direkt ur flaskan?

Antar att om man slår i ett glas som får stå och försluter flaskan så kan man testa på det viset?
Att lufta vinet kan vara bra för att vinet genom kontakt med luften oxideras. Det gör att fler och andra smaker kan komma fram. När det gäller Bag in box är det bra med luftning för att de innehåller mycket sulfiter. Störst skillnad ändå tycker jag luftning gör för viner som är gjorda på druvor som växt på vulkaner. Viner från Etna eller Teide kan lukta starkt svavel om man inte luftar dem. Kan vara svårt att njuta av ett vin som luktar svavel.

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:

Absolut det kan vara jätteskillnad. Men man får se upp vissa viner kan bli släta av för lång luftning, tex långlagrade viner

• Gilla
nino
  • Laddar…
Kommer ni på nåt vin jag kan testa så skriv

J
nino nino skrev:
Kommer ni på nåt vin jag kan testa så skriv
Jag är själv inget fan, men vin från piemonto - valfri nebbiolo eller barolo. Annars tänk kraftig tanninrika viner - de bordeaux eller ribera del duero som säljs på systembolaget mår nästan alltid bra av luftning.

Idag blev det Riesling sekt till maten, passade riktig bra. Älskar Riesling sekt

Ett glas Riesling sekt bredvid en skål med grönsakssoppa och ett runt bröd, med två barn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flaska Klumpp Riesling Sekt på ett bord med oklara bakgrundsobjekt.
Skapa konto

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag är själv inget fan, men vin från piemonto - valfri nebbiolo eller barolo. Annars tänk kraftig tanninrika viner - de bordeaux eller ribera del duero som säljs på systembolaget mår nästan alltid bra av luftning.
Kraftiga tanninrika viner är rena grekiskan :D
Men ska kolla upp.
Köpte en bland låda barolo till en kompis så det har ajg hört talas om iaf

Två flaskor Clay Creek Vineyards Zinfandel vin på ett bord, en öppnad och en stängd, rekommenderas för grillat kött.
Skapa konto

För att bryta av lite med något som inte vinner på lagring eller luftning (jo, lite) :D
Tips för kommande grillsäsong, sympatisk amerikansk Zinfandel som gör sig bra till en köttbit från grillen

D dilemma skrev:
[bild]
För att bryta av lite med något som inte vinner på lagring eller luftning (jo, lite) :D
Tips för kommande grillsäsong, sympatisk amerikansk Zinfandel som gör sig bra till en köttbit från grillen
Alltid haft svårt för zinfandel ondgjorde mig över det tidigare i tråden om mina upplevelser med druvan på vinprovning i Napa valley :)

Smaken är som baken! :)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Japp, den behöver luft. Minst en timme
Testat nu med en 3 veckors hängmörad T-benare. Riktigt gott med maten (köttet med klassisk Café de Paris smör och smashed potatoes) men någon okänd doft vid upphällningen trots 1 timmes luftning. Men riktigt bra till maten för priset, 5 av 5. En hängmörad T-benstek på brunt papper, redo för tillagning.
Skapa konto
Hängmörad T-benstek grillas på en gasolgrill, vacker stekyta synlig.
Skapa konto
En halvt uppäten hängmörad T-bone steak på en skärbräda med tydliga steksaftspår.
Skapa konto

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Testat nu med en 3 veckors hängmörad T-benare. Riktigt gott med maten (köttet med klassisk Café de Paris smör och smashed potatoes) men någon okänd doft vid upphällningen trots 1 timmes luftning. Men riktigt bra till maten för priset, 5 av 5. [bild] [bild] [bild]
Den är väldigt stallig så det är stalligheten du doftar :) tyvärr är det lite variation. Vissa flaskor är knappt stalliga alls, du hade tur :)

Fin köttbit :heart:

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Idag var det inte bara jag som ville ha vitt. Så det blev.
Flaska vit Rieslingvin på ett randigt underlag, med texten "Organic Wine" på etiketten.
Skapa konto

Och det gör man ju. Billigt och tillräckligt gott.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag överväger att tjacka en, inte helt säkert, jag köper aldrig så dyra vinflaskor. Men några tior hit eller dit kan väl en upplevelse få vara värd, nu vet jag inte i förväg om det blir någon upplevelse, eller av vilken sort. :crysmile:

Vad för slags mat ska den kombineras med tro?
Har du fått hem dina flaskor än?

Mikael_L
Tja, jag har inte ens beställt än ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, jag har inte ens beställt än ...
Jaha

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.