J
Dåligt med aktivitet här i tråden på sistone! Jag skyller själv på en del jobbresor...

Flaska med budget-champagne och ett glas fyllt med gyllengul dryck, bredvid ett rödvinsglas och en Douro-vinflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster en prisvärd budget-champagne för runt 200 från systemets beställningssortiment. Jag är inte så champagnefrälst men tycker att denna klår en hel del i 3-400:--segmentet. Prisvärd för champagne, lite åt det fylligare gyllengula hållet.

Till höger ett vin från resa till Lissabon för någon helg sen. Bra douro från någon liten vinaffär. Fin fatkaraktär.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Maria T
J Jonobe skrev:
Till höger ett vin från resa till Lissabon för någon helg sen. Bra douro från någon liten vinaffär. Fin fatkaraktär.
Överlag så tycker jag mycket om Portugisiska viner - både douro och andra mumsiga röda, men även de vita jag köpt på Azorerna, Madeira och Kap Verde (jo, jag gillar att resa till öar i Atlanten). Dessa vita viner har varit spitsiga (?) och fräscha, synd att de tillverkas i så liten skala att de sällan eller aldrig når utanför öarna, svårt att hitta även på flygplatsen.

J
Maria T Maria T skrev:
Överlag så tycker jag mycket om Portugisiska viner - både douro och andra mumsiga röda, men även de vita jag köpt på Azorerna, Madeira och Kap Verde (jo, jag gillar att resa till öar i Atlanten). Dessa vita viner har varit spitsiga (?) och fräscha, synd att de tillverkas i så liten skala att de sällan eller aldrig når utanför öarna, svårt att hitta även på flygplatsen.
Kan bara hålla med.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Flaska och ett glas rött Markowitsch Carnuntum vin på ett fönsterbord.
Skapa konto

Det blev en riktig trevlig Österrikare idag. Mycket, svarta vinbär, lagom ek, balanserat vin.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J
Väldigt populär producent, har själv endast testat detta och är inte vansinnigt imponerad. Orimligt hög syra för en rioja som kräver både luft och välmatchad mat. Annars gott, men syran är inte i balans.
Hand håller en flaska Vina Bosconia Rioja vin från 2008, med ett glas rödvin i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Väldigt populär producent, har själv endast testat detta och är inte vansinnigt imponerad. Orimligt hög syra för en rioja som kräver både luft och välmatchad mat. Annars gott, men syran är inte i balans.
[bild]
Nu har jag bara druckit 2009 men jag måste säga att jag uppskattade den ändå. Jag tyckte dock att Vino Cubillo 2011 från samma producent var betydligt trevligare. Speciellt med tanke på priset.
Flaska av Vino Cubillo 2011, rött vin från Rioja, med etikett och korkdetalj.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
J
Drack denna ikväll. Riktig höjdare. Är svag för jura-viner och denna har åldrats med värdighet. Importören släpper då och då jura-viner på 20-30 år för 600 kronor för en magnum och alla som jag smakat hittills har varit riktiga fynd. Stark köprekommendation på nästa som dyker upp.

• Flaska av Domaine Rolet Arbois vin från 1971 bredvid ett vinglas, på ett bord med tom tallrik.
    Skapa konto
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
J
Blev denna ikväll. Hypad vingård. Denna hade hela 4.3 på vivino.

För mig helt obegripligt. Enkelspårig bärbomb. Helt ok grillvin men inte mer. Tur att jag köpte en hel låda... :crysmile: Får hoppas att det åldras mer värdighet. Kanske är det jag som inte förstår malbec, eller så är jag mer sargad av lindrig förkylning än jag trodde.

• Flaska av El Enemigo Malbec 2018 från Mendoza, Argentina, hålls i handen.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Flaska vitt vin från Mallorca bredvid ett vinglas på ett bord, med bakgrund av ett fönster.
Skapa konto

Blev ett trevligt vitt vin från Mallorca idag. Lite gröna äpplen, härligt djup i smaken och lite smörigt. Finns på Systembolaget men självklart godare på plats.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J Jonobe skrev:

För mig helt obegripligt. Enkelspårig bärbomb. Helt ok grillvin men inte mer. Tur att jag köpte en hel låda... :crysmile: Får hoppas att det åldras mer värdighet. Kanske är det jag som inte förstår malbec, eller så är jag mer sargad av lindrig förkylning än jag trodde.
Tack för tipset, bra att veta också vad man ska undvika

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J Jonobe skrev:

Malbec är ingen vavorit här heller. Förr var vivino tvärt om, då hade bra viner 3.5. :)

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
Jag har druckit enstaka Malbec som varit bra men mestadels har de varit tråkiga med träig smak. Passar heller inte till rödvinssås då de blir bittra.

Fina grejer :D

Flaska med rysk "champagne" på ett utedäck med damm och skog i bakgrunden.
Skapa konto

Rysk "champagne"

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fina grejer :D

[bild]

Rysk "champagne"
Häda icke! Denna kommer du få skit för! ;) Vifta inte upp Sovjetunionens gamla fana bara…

Redigerat:
  • Haha
nino
  • Laddar…
J
Denna finns i systemet tillfälliga sortimentet just nu. Riktig bra rioja i klassisk stil. Även testat 2012 som var ännu vassare - så något år på rygg kan nu lyfta vinet ytterligare.
Flaska Viña Ardanza Reserva 2015 Rioja med recensionsbetyget 4.3 samt text om vinets kvalitet.
Skapa konto

• Gilla
Andreas_jti och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.