10 607 läst · 47 svar
11k läst
47 svar
Vindskivebeslag snett - optisk illusion enligt byggbasen
Det blir lätt snett vid läggning då varje panna har ett några millimeter som den kan skjutas i sina lägen, använder man inte rätskiva eller slår sträck med snörslå som man sedan lägger efter så blir det lätt lite snett..
Produkter som diskuteras: "snörslå"

Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Är ingen byggare så ursäkta min okunskap i namn men vita brädan lutar på bilden också vilket gör att det ser mer snett ut än det är också.. men absolut är de snett o pannorna ligger inte rakt vertikalt heller vilket gör de ännu värre optiskt
Snett helt klart. Är han arbetsledare, han är inte bagare???M msbr skrev:Her anlitat firma för takbyte inkl allt. Således även vindskivor och vindskivebeslag. Har en pågående diskussion om detta vindskivebeslag är rakt eller ej.
Jag anser att det är snett. Avståndet är mindre upptill än nedtill mellan plåtens kant i förhållande till pannans vågkam.
Arbetsledaren säger att den är rak och menar att det är en optisk illusion.
Åsikter och förslag välkomnas.
Nån som är vinn i öga... Då får man ta till rätsnören.
Tillbaks till ruta ett, så som det var när man missade i leken
Hoppa Hage.
"Avståndet är mindre upptill än nedtill mellan plåtens kant i förhållande till pannans vågkam."
Där är det väl lämpligt att pannläggaren börjar.
Tillbaks till ruta ett, så som det var när man missade i leken
Hoppa Hage.
"Avståndet är mindre upptill än nedtill mellan plåtens kant i förhållande till pannans vågkam."
Där är det väl lämpligt att pannläggaren börjar.
Redigerat:
Lägger man plåttaket efter fabrikantens anvisningar så blir det ett utmärkt tätskikt. Var skulle ev vatten tränga in? Rakt genom plåten vid slagregn?S Sir Duke skrev:
Vid plåttak blir pappen tätskikt för kondens på plåtens undersida.
Har jag fattat fel?
- Så har jag en fråga om glaserat tegel. Läcker de lika mycket som vanliga tegelpannor?
Alltså litervis vid ordentligt regnväder som det antyds på forumet, i vart fall med vanliga tegelpannor.
Tycker det verkar lite fablernas värld.
Allt går att missförstå om man bara vill.H Hybro skrev:Lägger man plåttaket efter fabrikantens anvisningar så blir det ett utmärkt tätskikt. Var skulle ev vatten tränga in? Rakt genom plåten vid slagregn?
Vid plåttak blir pappen tätskikt för kondens på plåtens undersida.
Har jag fattat fel?
- Så har jag en fråga om glaserat tegel. Läcker de lika mycket som vanliga tegelpannor?
Alltså litervis vid ordentligt regnväder som det antyds på forumet, i vart fall med vanliga tegelpannor.
Tycker det verkar lite fablernas värld.
Pannor och plåtar har alltid öppna skarvar mellan varje enhet. Medan duk och papp inte har några sådana skarvar.
Självklart bidrar pannor och plåt ändå till väderskyddet.
Min input var att Lärjungen gjort en utmärkt lösning med gavelplåten trots att den bottnar i någon dal. Eftersom det finns en konstruktion under plåten som stoppar vattnet.
Jo, jo... Förstår detta med pannor och plåtars överlapp.
Frågan är om det ö h t blåser in regnvatten, först horisontellt och därefter uppåt i skarvarna.
När skulle det kunna hända? Vid full storm?
Sen det sista du skrev om gavelplåten... Felet är ju att teglet inte är riktigt lagt av en "lärjeunge".
Det ska väl ändå inte drabba TS ekonomisk?
Detsamma gäller gavelplåten över nock, inlägg 13.
Vilken plåtslagaranvisning har man gått efter här?
Ser ut som nåt fritt eget arbete.
Antar att TS beställt ett riktigt och rätt utfört arbete. Och är väl vad denne skall betala för.
Inte för rent slarv och några konstnärliga varianter.
Frågan är om det ö h t blåser in regnvatten, först horisontellt och därefter uppåt i skarvarna.
Sen det sista du skrev om gavelplåten... Felet är ju att teglet inte är riktigt lagt av en "lärjeunge".
Antar att TS beställt ett riktigt och rätt utfört arbete. Och är väl vad denne skall betala för.
Redigerat:
Jag pratar bara om "röda taket" i inlägg #5 (dvs inte TS'' tak)..Nån skrev att plåten inte borde bottna i dalen och jag svarade bara att det är inget problem om det är riktigt gjort under. Sen är det ju som du säger att det duschar ju inte in vatten från sidan. Så vi tänker nog lika.H Hybro skrev:Jo, jo... Förstår detta med pannor och plåtars överlapp.
(Och TS ska verkligen hålla inne betalningen tills hans tak är fixat. Utförandet på takbeläggning avgör ju mycket av utseendet på huset. Och om det har slarvats med mått och estetik så kan det ha tagits andra genvägar också. Ja och nockplåten ser galen ut.)
Tjänster
Populärt i forumet
-
Bucklor i plåt m.m. efter snickare lagt nytt tak
Tak & Vind -
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Tak & Vind -
Vindskivebeslag snett - optisk illusion enligt byggbasen
Tak & Vind -
Felaktig takbeklädnad i förhållande till taklut, vem bär ansvaret?
Tak & Vind -
Plåttak - vad tänka på vid taknock för att bibehålla luftspalt?
Tak & Vind