Status
Inte öppen för fler kommentarer.
thomas33 skrev:
Matsj: Du vrider o vänder hela tiden och försöker få en bluffprodukt att vara den ultimata lösningen på problemet med fuktiga källare.
ALLA här på BH har hela tiden sagt att Arids system inte fungerar.

Du letar då upp exempel där du visar att ElectroOsmosis är en fungerande teknik. Det har flera hållit med dig om, men för att fungera i en källargrund kommer du att förbruka så mycket energi, så du blir guldkund hos elbolaget. Enkelt förklarat, är det billigare att dränera om, än köpa en bluffprodukt.
Ok, om du säger det då är det tydligen sant då.
Vad ska jag säga !

JAG har inte sagt att det är sant, utan tagit fram exempel som visar liknande uppkopplade system som inte fungerat.
Så länge Arid inte tar fram testmetoder som visar att det fungerar, utan istället ger kommersiell TV reklampengar och låter Stiftelsen Chalmers Industriteknik ta fram en rapport, där de endast ansvar för innehållet i denna rapport som inte verifierats med experiment enligt god vetenskaplig sed och Stiftelsen Chalmers Industriteknik inte tar ansvar för om DUO K2000 fungerar i verkligheten.

Matstj skrev:
Nej, varför ska jag provocera ?! Det finns ingen anledning. Du och kanske några till upplever det på det viset. Men jag har varken behov eller nytta av att provocera. Diskuterar gärna med sakliga argument.
Först var det prat om att hela tekniken var en bluff och att det existerade inga bevis för att en sån teknik skulle kunna användas för dränering. Det hela var hokus pukus. Efter att jag la fram några bevis material då ändrades uppfattning 180 grader. Sen blev det snack om att visst tekniken funkar mycket bra för jord men inte för betong. Efter att jag la fram ytterliggare bevis material om att det går faktiskt att torka betong väggar och golv med tekniken. Då blev det snack om att, ju visst det går att torka betong oxå men det drar mycket energi. När jag lägger fram ytterliggare bevis på att den drar lite erergi för ändamålet. Då kommer det upp mot argument att det det var hål i betong väggarna och att det blev torrt eftersom hålen lagades. Det hade ingenting med tekniken att göra.
Det hjälper inte hur mycket bevis material jag lägger upp. Trots att synpunkterna har ändrat från rena rama bluff teknik till vetenskaplig bevisad fungerande teknik som drar för mycket energi, ändå är det jag som är skyldig att provocera !!
Ok, då ska jag inte provocera längre. Ju längre tid det går då har sanningen bättre möjlighet att komma fram. Vi får väl se hur det går för tekniken och företaget.
Nu diskuterar jag inte mer om det här.
Nu tar du allt på dig offerkoftan och förvränger vad som hänt. Jag har hela tiden sagt att det går att pumpa vatten med elektroosmos, det är som sagt en känd teknik sedan 1800-talet (som numera används i avancerade analysinstrument för att separera olika typer av molekyler). Du tackad mig till och med för en pedagogisk förklaring av hur det fungerar. Det du, och Arid och alla bluffsäljare sedan tidigare, hävdar är något helt annat: Helt annan teknik som påstås dra bråkdelen så mycket energi. Magi helt enkelt som ni försöker sälja med skrupelfri reklam.
Faktum kvarstår, det är rena rama blufftekniken!

• Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Det är ödet som är avgörande inte tekniken.
Ödet och naturlagarna

Jag vet inte om jag skrivit det tidigare, men det jag tycker är fascinerande är att Arid inte ens kan uppvisa några egna tester.

När man utvecklar en produkt så måste man ju ta reda på vilken konstruktion som är lämpligast. Det behöver inte vara "mest effektiv" utan kan vara "vilken nivå gör att vi hamnar på en lämplig effektivitet och ett pris som marknaden accepterar?".

Och hur kommer man fram till det utan att göra en massa tester av vilka faktorer som inverkar? De måste ju ha testat dussintalks olika material till elektroder för att hitta en bra komprommiss? De måste ju ha testat en massa olika spänningar och strömmar och pulskvoter? Var är rapporterna från de testerna?

Matstj skrev:
Vi får väl se hur det går för tekniken och företaget.
Jag kan redan nu berätta vad som kommer att hända! Företaget kommer att försvinna och återuppstå med nytt namn som säljer en likvärdig bluffprodukt.

O
Matstj skrev:
Nej, varför ska jag provocera ?! Det finns ingen anledning. Du och kanske några till upplever det på det viset. Men jag har varken behov eller nytta av att provocera. Diskuterar gärna med sakliga argument.
Först var det prat om att hela tekniken var en bluff och att det existerade inga bevis för att en sån teknik skulle kunna användas för dränering. Det hela var hokus pukus. Efter att jag la fram några bevis material då ändrades uppfattning 180 grader. Sen blev det snack om att visst tekniken funkar mycket bra för jord men inte för betong. Efter att jag la fram ytterliggare bevis material om att det går faktiskt att torka betong väggar och golv med tekniken. Då blev det snack om att, ju visst det går att torka betong oxå men det drar mycket energi. När jag lägger fram ytterliggare bevis på att den drar lite erergi för ändamålet. Då kommer det upp mot argument att det det var hål i betong väggarna och att det blev torrt eftersom hålen lagades. Det hade ingenting med tekniken att göra.
Det hjälper inte hur mycket bevis material jag lägger upp. Trots att synpunkterna har ändrat från rena rama bluff teknik till vetenskaplig bevisad fungerande teknik som drar för mycket energi, ändå är det jag som är skyldig att provocera !!
Ok, då ska jag inte provocera längre. Ju längre tid det går då har sanningen bättre möjlighet att komma fram. Vi får väl se hur det går för tekniken och företaget.
Nu diskuterar jag inte mer om det här.
Nu har du nog inte läst någonting av det vi skrivit eller sagt. Framför allt vet jag inte att det var de rapporter som du lagt fram som fick oss att ändra uppfattning? Tekniken har funnits sedan 1800 talet... Så det är ingenting nytt. Men den drar väldigt mycket energi. Du har trots vår uppmaning inte lagt fram bevis stöder tesen att Arids system fungerar... För det fungerar på ett annat sätt en de rapporter som du så snällt letat fram.

O
Nerre skrev:
Jag vet inte om jag skrivit det tidigare, men det jag tycker är fascinerande är att Arid inte ens kan uppvisa några egna tester.

När man utvecklar en produkt så måste man ju ta reda på vilken konstruktion som är lämpligast. Det behöver inte vara "mest effektiv" utan kan vara "vilken nivå gör att vi hamnar på en lämplig effektivitet och ett pris som marknaden accepterar?".

Och hur kommer man fram till det utan att göra en massa tester av vilka faktorer som inverkar? De måste ju ha testat dussintalks olika material till elektroder för att hitta en bra komprommiss? De måste ju ha testat en massa olika spänningar och strömmar och pulskvoter? Var är rapporterna från de testerna?
Men det beror nog på att de träffade rätt direkt... :D Behövde inte ens testas! Utan de visste att det fungerade.... :p

Här kommer oxå ett par rapporter av ingenjörer anställda av USA,s försvarsdepartment som bluffar, fuskar med siffror, hittar på saker och ting och får betalt för det. Riktiga skojare som sätter elektroder i betong vägg med 24 Volt och några få milli ampere i ena rapporten och den andra skojar gruppen kör med max 40 W och får väggarna torra !!!
Visste inte att det fanns så många bluffmakare som är statlig anställda.
Neej, de har inte annat att göra än att provocera här på BH, förutsatt att de vet ett sånt forum existerar !
Varsågoda,
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...id=734&usg=AFQjCNGw-Yi1QbTiSufUAkfO9Ypg6QXgCA

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...pe=pdf&usg=AFQjCNHoe5U2UYh17T4KItFOmLrefv9X1Q

En bild säger mer än 1000 ord o det visar den första rapporten du hänvisar till!

Sid 7: "Ett EOP systemet innebär infoga anoder (positiva elektroder) i betongväggen eller golvet på insidan av strukturen och placera katoder (negativa elektroder) i marken direkt utanför strukturen. I fallet med tjocka betongväggar eller tillgänglighetsfrågor, kan katod sättas in i väggen till ett givet djup. Initiala resistivitet tester av betong och mark utnyttjas för att bestämma densiteten av anoden och katoden placering. Figur 6 visar ett typiskt EOP systemets utformning och drift. EOP system kräver en 120-volts växelström (VAC) krets för systemstyrenheten . Den totala effektbehovet för en 2000 kvadratfot (ft2) källaren är ungefär densamma som för en 100-watts glödlampa [3]."

En helt annan teknik, med 10 gånger högre effekt, men du får gärna ha din tro.
Skulle vara kul om du tog kontakt med Arid och bad dem fixa fuktproblemen i din garagevägg, nu när du är så övertygad. https://www.byggahus.se/forum/golv/261784-fukt-i-garaget.html

Videon publicerades den 27 apr. 2016
We did a survey on a Welsh cottage, and found this rubbish embedded in the walls, causing major problems with salt corrosion and plaster deterioration. Avoid Lectros electro osmotic damp courses like the plague - they dont work, never have, and are pure fraud.
[video=youtube;83cXTQNjrUU]https://www.youtube.com/watch?v=83cXTQNjrUU[/video]

thomas33 skrev:
Videon publicerades den 27 apr. 2016
We did a survey on a Welsh cottage, and found this rubbish embedded in the walls, causing major problems with salt corrosion and plaster deterioration. Avoid Lectros electro osmotic damp courses like the plague - they dont work, never have, and are pure fraud.
[video=youtube;83cXTQNjrUU]https://www.youtube.com/watch?v=83cXTQNjrUU[/video]
Spåra inte ur nu. Saklig argumentation. En diskussion ska ha högre nivå än så.
Visst skojar man ibland för att inte bli uttåkad med massa information flöde.
Men youtube video klipp sänker nivån.

Matstj skrev:
Men youtube video klipp sänker nivån.
Om Martin Timell skulle varit med i klippet då?

• Gilla
BiFuel och 4 till
  • Laddar…
Matsj: Gjorde videon ont i din övertygelse?
Den visar en installation av en produkt liknande Arids och vad som kan hända. Att den ligger på YouTube gör den inte mindre saklig.

Men vi går över till din länkade rapport och läser vidare:
"Lämpligheten och effektiviteten hos elektro-osmos är beroende av närvaron av kapillära porer. Betong har fast yta. Mättnaden av strukturen och lösningen i porerna måste vara en utspädd elektrolyt. Om porstorleken är för liten eller för stor, är det inte ekonomiskt genomförbart för tillämpningen av EOP.
Nu tror jag inte Arid gör mycket mer än trycker en fuktmätare i väggen och konstaterar att det finns fuktproblem. Katshing, 60.000 in till företaget.

• Gilla
scim
  • Laddar…
scim skrev:
Om Martin Timell skulle varit med i klippet då?
Håll dig till saken, hur kan bli guld kund hos el leverantören med en 100 W glödlampa som brinner för mycket i en 200 kvadratmeter källare.?
Nu är det så här att 200 m2 källare är rätt så ovanligt i Sverige. Men ändå vi kör på det.
Hittilla har vi kommit fram till att skillnaden mellan Arids motståndare och företagets kalkyl är bara 350 kr per år inkl moms.
Det är bara lite kvar innan de byter sida o blir anhängare.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.