Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sitter o läser Arids bokslut. Trots att balans räkningen ser rätt så bedrövlig ut med soliditet bara 3% men omsättningen är fart på. Nettointäkter fördubblad på 3 år är mycket bra tillväxt. Tillväxt pontential finns tydligen men eget kapitalet behöver åtgärdas.

Matstj skrev:
Sitter o läser Arids bokslut. Trots att balans räkningen ser rätt så bedrövlig ut med soliditet bara 3% men omsättningen är fart på. Nettointäkter fördubblad på 3 år är mycket bra tillväxt. Tillväxt pontential finns tydligen men eget kapitalet behöver åtgärdas.
Hum, att utifrån bokslut avgöra produktegenskaper känns inte riktigt seriöst, det fanns en mycket, mycket, gammal slagdänga som istället fokuserade på marknadsföring, citat "Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt", Många tvivelaktiga företag lyckas göra sig en förmögenhet via aggressiv reklam.

• Gilla
magda136
  • Laddar…
R
Timells kompis med måttstocken får helt enkelt fälla avgörandet. Han kommer nog dit och knackar lite med måttstocken på väggen och säger "jag har aldrig sett en så torr vägg under mina 85 år i branschen.".

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Tänkte bara eftersom en del inte riktigt hänger med i hur en dränering fungerar... Så hittade jag den här sidan...
[länk]

Nu har jag inte granskat den speciellt noga, men det handlar mer om grunderna...
Tack för att du tog dig tid att upplysa om grunderna. För en som är nybörjare på dräneing uppstår en fråga vilken experna kan svara på.
Om vi antar hypotetisk att det regnar kontinuerlig så att vattan tillförs grunden hela tiden medan vatten bortförs av dräneringsrören med sammafart. Netto effekten är noll så att grunden är blött unde regn perioden.
Fråga 1- vad gör den nytta om grunden är ändå blött vid kontinuerlig regn ?
Nu antar vi att det inte regnar.
Fråga 2- vad gör rören för nytta när det inte regnar ?
Fråga 3- har hört att den motverkar översvämningar, undrar varför det inte översvämning på gården som saknar dränering ?

Dräneringen är en del i en rad sammanlagda åtgärder för att undvika fukt i grunden. Syftet med dränering är att leda bort vatten. Sedan måste man även se till att det vatten som rinner genom jorden inte kan nå in i konstruktionen. Det gör man dels genom att ha kapillärbrytande skikt, och dels genom att ha fuktspärr, t ex åldersbeständig plast (i cellplaststacken) eller platonmatta (i konstruktionens ytterkant). I vissa lösningar är även ytterkanten ventilerad (t ex platonmatta eller isodrän).

Matstj skrev:
Fråga 3- har hört att den motverkar översvämningar, undrar varför det inte översvämning på gården som saknar dränering ?
Föreställ dig två olika gårdar: en ligger på en kulle och är byggd på sandjord. Den andra ligger i en sänka och är byggd på tung lerjord. Det är tydligt att det kan bli problem med översvämningar i det ena fallet men inte i det andra, trots att båda saknar dränering.

O
Matstj skrev:
Tack för att du tog dig tid att upplysa om grunderna. För en som är nybörjare på dräneing uppstår en fråga vilken experna kan svara på.
Om vi antar hypotetisk att det regnar kontinuerlig så att vattan tillförs grunden hela tiden medan vatten bortförs av dräneringsrören med sammafart. Netto effekten är noll så att grunden är blött unde regn perioden.
Fråga 1- vad gör den nytta om grunden är ändå blött vid kontinuerlig regn ?
Nu antar vi att det inte regnar.
Fråga 2- vad gör rören för nytta när det inte regnar ?
Tja... Va gör Arids system för nytta när det inte regnar? Jo, den jobbar på med att torka ut grunden efter förra regnet... (Eller höll den fortfarande på att torka efter regnet innan dess?)

Odjuret skrev:
Tja... Va gör Arids system för nytta när det inte regnar? Jo, den jobbar på med att torka ut grunden efter förra regnet... (Eller höll den fortfarande på att torka efter regnet innan dess?)
Dosan som GK100 undrade över, säljer en annan firma oxå.
Här kommer länken och beskrivning av funktionen:
http://electroosmosisusa.com/products

O
f91jsw skrev:
Föreställ dig två olika gårdar: en ligger på en kulle och är byggd på sandjord. Den andra ligger i en sänka och är byggd på tung lerjord. Det är tydligt att det kan bli problem med översvämningar i det ena fallet men inte i det andra, trots att båda saknar dränering.
För att den ena har Arids system installerat? :p
Eller mitt egna system med speciella bambupinne jag säljer.
Det magnetfält som finns kring dessa kommer att dras till denna som då omvandlar dessa till högoktaniga vågor som då torkar ut väggen och samtidigt reparerar ytterväggens puts :p
Jag lovar det fungerar..... :D
Nu kan man även köpa de lux modellen, som ger ditt hus 100kvm till utan att du behöver bygglov...

Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Vad får ni ut av att håna ?
Så ni menar att 100 hushåll har blivit blåsta på 50-60000 kr varje år och detta har skett för tredje året i rad. Ingen av de vågat klaga för att antingen varit för blyga eller skäms över att berätta om sin dumhet. Utan biter ihop och soppar misstaget under mattan så att ingen ska se. Ett tredje alternativ är att de här människorna är antingen förståndhandikapade och bor i instituation eller i demens boende. Om det tredje fallet är sant då behöver man ändå ingen dränering.
Hur än jag vänder och vrider på det för att kunna tro på det, hittar jag det ändå inte sannolikt.

Vad får du ut av att så hårdnackat försvara något som är så uppenbart fel?

• Gilla
osiris och 2 till
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Vad får du ut av att så hårdnackat försvara något som är så uppenbart fel?
En teknik som är välbeskriven i refenslitteratur (ex: Foundation Engineering Handbook, sid 437) samt det finns gott om forskningsmaterial om den, kan knappast vara uppenbart fel.

Redigerat:
Matstj skrev:
En teknik som är välbeskriven i refenslitteratur (ex: Foundation Engineering Handbook, sid 437) samt det finns gott om forskningsmaterial om den, kan knappast vara uppenbart fel.
Men nu motsäger du dig själv igen; det som finns beskrivet i litteraturen är elektroosmos med likström och som kräver hög spänning och energiåtgång vilket gör metoden praktiskt oanvändbar.
Det som diverse företag nu lurar på fastighetsägare, nu senast genom reklam i tv4, är en variant med växelströmspulser som på magiskt sätt inte kräver någon energi alls nästan, i vissa fall inte ens elektroder utan "fungerar" trådlöst...

• Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Vad får ni ut av att håna ?
Så ni menar att 100 hushåll har blivit blåsta på 50-60000 kr varje år och detta har skett för tredje året i rad. Ingen av de vågat klaga för att antingen varit för blyga eller skäms över att berätta om sin dumhet. Utan biter ihop och soppar misstaget under mattan så att ingen ska se. Ett tredje alternativ är att de här människorna är antingen förståndhandikapade och bor i instituation eller i demens boende. Om det tredje fallet är sant då behöver man ändå ingen dränering.
Hur än jag vänder och vrider på det för att kunna tro på det, hittar jag det ändå inte sannolikt.
Många fler än så använder homeopati, många känner sig till och med nöjda. Det betyder dock inte att homeopati fungerar.

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.